بین الملل

ورود فرستاده آمریکا به لبنان برای مذاکرات دریایی تل‌آویو و بیروت

ورود فرستاده آمریکا به لبنان برای مذاکرات دریایی تل‌آویو و بیروت

به گزارش گروه بین الملل یولن، «آموس هاچستین» فرستاده آمریکا در لبنان امروز سه‌شنبه وارد این کشور شد. وی پیش از این در اراضی اشغالی فلسطین حضور داشت و با مسئولان رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود.

پایگاه خبری النشره لبنان خبر داد که فرستاده آمریکا پس از بازگشت از فلسطین اشغالی وارد لبنان شده است. این در حالی است که وی «حامل پیشنهادی مربوط به تعیین مرزهای دریایی جنوبی» است.

این در حالی است که «یوفال اشتاینتس» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی اخیرا گفته بود که این رژیم آماده است که به مذاکرات مرزهای دریایی با لبنان ادامه دهد. وی گفت که این مذاکرات با میانجیگری آمریکا، آغاز خواهد شد.

مذاکرات بین لبنان و رژیم صهیونیستی، به صورت غیر مستقیم بوده و بارها شکست خورده است. تعیین مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی، برای تسهیل در کشف منابع نفتی در آبهای منطقه‌ای لبنان، برای این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش النشره، هدف از این مذاکرات، حصول توافقی است که زمینه را برای استفاده از منطقه‌ای فراهم کند که گفته می‌شود، «میادین عظیم گازی» در آن وجود دارد. این میادین می‌تواند منبع درآمدی خوبی برای لبنان باشد که در حال حاضر با فشارهای اقتصادی روبروست که آمریکا صحنه‌گردان آن است.

درباره نقش منفی آمریکا در شرایط نابسامان اقتصادی لبنان، «نعیم قاسم» معاون دبیر کل حزب الله  از مداخلات آمریکا در این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: «مداخله آمریکا در لبنان به همراه فساد طبقه حاکم، دو علت وخامت وضعیت اقتصادی و اجتماعی است».

وی تصریح کرد: «علتهای مختلفی [برای وخامت وضعیت اقتادی لبنان] وجود دارد، ولی آمریکا و فساد، مهمترین عوامل هستند. فساد با حمایت آمریکا از سران فاسد، تقویت می‌شود. نقش آمریکا در نابودی اقتصاد لبنان، با دلایل قطعی، ثابت شده است. این مسئله دیگر بر کسی پوشیده نیست. آنان، تحریمها را اعمال و نظام بانکی را ورشکسته کردند و اجازه تعامل با کشورهای دیگر را ندادند».

قاسم خاطر نشان کرد، آمریکاییها قانون سزار را علیه سوریه تصویب و از همکاری و تعامل اقتصادی با همسایه خود یعنی لبنان ممانعت کردند. برخی از گروههای موسوم به جامعه مدنی لبنان هم از سفارت آمریکا مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند تا کشور را ویران کنند و افکار عمومی را تغییر دهند و با جریان مقاومت مقابله کنند.

لبنان از پاییز سال ۲۰۱۹ با بدترین بحران اقتصادی و مالی مواجه شده که باعث شده است قیمت لیره این کشور به شدت ریزش کند و همزمان با این مسئله، نرخ فقر و بیکاری افزایش یابد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا