فرهنگ و هنر

وزیر ارشاد: کتاب را با کاهش وابستگی صنعت نشر به خارج از کشور، ارزان می‌کنیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی یولن، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۱ آبان‌ماه با گرامیداشت یادی از شهدا، اظهار داشت: ما چند هفته‌ای است که شاهد برپایی نماز جمعه در شهر تهران هستیم و به لطف خداوند با اقدامات انقلابی که به عمل آمد، امروز در آستانه تزریق ۱۰۰ میلیون دوز واکسن در کشور هستیم و بسیاری از شهروندان و مردم ما در نقاط مختلف کشور دو دوز واکسن کرونا زده‌اند؛ به طوری که در شهری همچون تهران حدود ۸۰ درصد دوز اول و ۶۰ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

دولت انقلابی سعی دارد کشور را در آستانه یک جهش بزرگ قرار دهد

وی با اشاره به آغاز هفته کتاب، افزود: از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است. دولت مردمی کار خود را آغاز کرده است و سعی دارد همه مشکلات و نارسایی‌هایی که در حوزه اقتصادی و معیشت مردم وجود دارد، حل کند.

اسماعیلی با بیان اینکه دولت سیزدهم با اعتماد مردم برای این شکل گرفته است که بتواند در چارچوب انقلاب اسلامی مشکلات را حل کرده و کشور را در آستانه یک جهش بزرگ قرار دهد، خاطر نشان کرد: در کنار اقتصاد و مسائل معیشتی، توجه به فرهنگ از اولویت‌های دولت انقلابی و مکتبی است.

دولت انقلابی نسبت به مسائل فرهنگی نمی‌تواند بی‌توجه باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است، گفت: اگر امام راحل عظیم الشأن این شجره طیبه را در کشورمان بنیان کردند، برای این است که مردم به سعادت برسند. این یک هدف‌گذاری انقلابی و مکتبی است. به همین دلیل باید مسیر نظام و دولت جمهوری اسلامی بر این مبنا باشد که به این هدف والا و بزرگ برسد. البته این هدف دست نیافتنی است مگر اینکه به حوزه فرهنگ و تعالیم دینی توجه ویژه کنیم.

وی با بیان اینکه دولت مردمی به همان اندازه به اقتصاد و حل مسائل معیشتی دارد با همان انگیزه و بلکه بیشتر خود را موظف به حل مسائل فرهنگی جامعه می‌داند، ادامه داد: دولت انقلابی نسبت به مسائل فرهنگی نمی‌تواند بی‌توجه باشد. این دولت همان قدر در حوزه اقتصاد مسوولیت دارد، در حوزه فرهنگ هم مسؤولیت دارد.

جا به جایی مرزهای فرهنگی کار دولت را سخت کرده است

اسماعیلی با اشاره به لزوم مدیریت و نظارت امور فرهنگی در کنار تسهیل فعالیت‌های عمومی مردم، افزود: برنامه دشمن تضعیف بنیان فرهنگی و اعتقادی جامعه از راه فرهنگی است. دشمن در بیش از چهل سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد، با تهاجم و شبیخون فرهنگی و همچنین جنگ نرم به مبارزه و مقابله با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی آمده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در دهه‌های اخیر بسیاری از مرزهای فرهنگی ما دچار جابه جایی شده است، گفت: قبح برخی مسائل شکسته شده است و این  امر، کار را برای دولت مردمی دشوار کرده است. اما ما مصمم هستیم تا در حوزه فرهنگی مبتنی بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهنمون های رهبر انقلاب اسلامی مسیر فرهنگی و تعالی فرهنگی جامعه را تسهیل کنیم.

محدودیتی برای تولید گسترده فرهنگ و هنر با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم

وی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی دولت یک بسته مشخصی از اقدامات ایجابی و سلبی، حمایتی و نظارتی است، خاطر نشان کرد: همه امور فرهنگی در این بسته در یک فرآیند روشن حرکت خواهد کرد. ما در دولت مردمی، نهضت تولید فرهنگی خواهیم داشت و هیچ محدودیتی برای تولید گسترده هنر و فرهنگ با مشارکت توده‌های انقلابی مردم نداریم.

اسماعیلی با بیان اینکه جریان مومن انقلابی در صحنه حاضر هستند، گفت: یکی از سرفصل‌های مهم فرهنگی، کتاب و کتابخوانی است که از توصیه اکید رهبر معظم انقلاب نیز به شمار می‌رود. ایشان دو سال گذشته فرمودند «نهضت کتابخوانی در کشور ایجاد شود». ما پیش‌بینی می‌کنیم امسال بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شود. البته ما از این عدد و رقم راضی نیستیم.

بیش از ۹۰ درصد صنعت نشر وابسته به خارج از کشور است/ ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر را در کشور تولید می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه به دلیل فشارهای اقتصادی کتاب و محصولات فرهنگی در سبد خانواده‌های ما کمرنگ شده است و باید آن را اصلاح کنیم، تصریح کرد: ما باید با اعمال حمایت این کار را آغاز کنیم. یکی از مشکلات موضوع کاغذ است و متأسفانه بیش از ۹۰ درصد صنعت نشر از کاغذ و دوات یا ماشین چاپ کتاب، وابسته به خارج از کشور است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما در دولت کارگروه ویژه‌ای با ریاست معاون اول رئیس جمهوری تشکیل دادیم و با ظرفیت فعلی که در صنایع کشور داریم، امیدواریم در یک سال و نیم آینده بالای ۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز صنعت نشر را در کشور تولید کنیم. کارخانه‌های خوبی در مازندران، خوزستان و فارس قرار دارد. در سفر استانی رئیس جمهور به فارس از کارخانه کاغذسازی بازدید کردیم که این کارخانه می‌تواند ۳۰ هزار تن کاغذ تولید کند.

کتابخوانی را برای مردم ارزان می‌کنیم

وی با بیان اینکه کل نیاز کشور ما در سال‌های اخیر ۳۰۰ یا ۳۵۰ هزار تن بوده است، گفت: اگر به ظرفیت آنها توجه کرده و مشکلات‌شان حل شود، می‌توانیم نزدیک ۲۷۰ تا ۲۸۰ تن کاغذ در دو سال آینده تولید و کتاب و کتابخوانی را برای مردم ارزان کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه کار مهم در کنار آماده سازی بسته‌های نهضت کتابخوانی این است که مردم کتابخوان شوند، خاطر نشان کرد: اینکه کتاب بخرید و کتاب ارزان هم فراهم شود، اما میل برای مطالعه وجود نداشته باشد، امری بی‌فایده است. 

وی با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که در کنار تولید و انتشار کتاب و بهبود وضعیت صنعت نشر، مردم بتوانند کتاب بخوانند و این نیاز مهم در خانواده‌های ما مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروز با گسترش فضای مجازی مصرف فرهنگی در این حوزه‌ها اتفاق می‌افتد و کتابخوان کردن جامعه کار دشواری است. به همین دلیل رهبری از نهضت کتاب و کتابخوانی عنوان کردند. 

پایتخت فرهنگی کشور روزهای آینده انتخاب می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پایتخت فرهنگی کشور روزهای آینده انتخاب می‌شود، افزود: نگاه ما این است که امر کتابخانه عمومی گسترش باید. در یک شهر مرزی کتابخانه باعظمتی افتتاح کردیم که شاید نظیر آن در تهران نیست. این به معنای توجه به مناطق مرزی در این رابطه است. ما در کشور کتابدارهایی داریم که در کنار امانت دادن کتاب، به عنوان مأموران فرهنگی عمل می‌کنند؛ به طوری که برنامه کتابخوانی ترتیب داده یا به افراد کتاب معرفی کرده و برای نسل و گروه‌های سنی مختلف دوره کتابخوانی برگزار می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه نهضت بزرگ کتابخوانی در دولت سیزدهم اتفاق می‌افتد، گفت: تلاش می‌کنیم تا مشکلات سخت افزاری در این زمینه نیز حل می‌شود و امیدواریم با  تبلیغات گسترده، کتاب و کتابخوانی را گسترش دهیم.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا