بین الملل

وزیر دفاع چین: پکن هیچ حمایت مادی از روسیه در بحران اوکراین نکرده است

وزیر دفاع چین: پکن هیچ حمایت مادی از روسیه در بحران اوکراین نکرده است

به گزارش گروه بین الملل یولن، «وی فنگ» وزیر دفاع چین امروز یکشنبه در نشست امنیتی «شانگری لا» در سنگاپور گفت، دولت پکن خواهان جنگ و درگیری در اوکراین نیست اما همزمان معتقد است که تحریم‌ها کمکی به حل و فصل بحران نخواهد کرد. 

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، این مقام ارشد نظامی چین افزود: «درگیری یا یک جنگ آخرین چیزی است که چین می‌خواهد در اوکراین ببیند. اما ما به فشار حداکثری یا تحریم هم معتقد نیستیم و می‌گوییم این راه حل بحران نیست. این ممکن است به تنشهای بیشتر دامن بزند و وضعیت را بدتر کند». 

فنگ در ادامه گفت: دولت پکن از مذاکره بین روسیه و اوکراین حمایت می‌کند و امیدوار است که آمریکا، سازمان ملل و ناتو مذاکراتی با مسکو برای یک آتش بس فوری ترتیب بدهند.

وی با اشاره به ادعاهای غرب مبنی بر کمکهای تسلیحاتی و کمکهای دیگر چین به روسیه نیز گفت، «چین هرگز هیچ حمایت مادی از روسیه در بحران اوکراین نکرده است.»

وزیر دفاع چین در این نشست امنیتی همچنین درباره برنامه تسلیحات اتمی پکن اظهارنظر کرد.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع چین اعلام کرد که این کشور «پیشرفت چشمگیر» در زمینه تولید تسلیحات اتمی جدید داشته است اما از این برنامه تنها برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.

نشست شانگری لا که یک نشست امنیتی با حضور مقامات ارشد نظامی و دیپلماتیک جهان است روزهای دهم تا دوازدهم ژوئن برگزار می‌شود و هم اکنون در سنگاپور در حال برگزاری است. این نشست از سال ۲۰۱۹ تا امروز به دلیل پاندمی کرونا برگزار نشده بود. 

پیش از این گفته شده بود که وزیر دفاع چین قرار است در حاشیه این نشست با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا برای اولین بار دیدار و رایزنی کند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا