بین الملل

وزیر کشور طالبان: افغانستان تهدیدی برای کشورها از جمله همسایگان نیست

وزیر کشور طالبان: افغانستان تهدیدی برای کشورها از جمله همسایگان نیست

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، «عبدالسلام حنفی»، معاون دوم نخست وزیر طالبان در محفل گرامیداشت از هشت ثور، روز پیروزی مجاهدین، از چهره‌های مخالف طالبان خواست که به افغانستان بازگردند و در آبادی کشورشان سهم فعال داشته باشند.

حنفی که با شمار زیادی از مقام‌های طالبان در این نشست شرکت کرده بود، هفتم ثور، روز کودتا در برابر حکومت داوود خان را اساس مشکلات مردم افغانستان دانست و افزود که آغاز هشت ثور خوب بود، اما بنا به برخی از علت‌ها مجاهدین وقت نتوانستند که انسجام خود را حفظ کنند.

معاون دوم نخست‌وزیر طالبان گفت: «بیایید؛ دیگر هیچ فرد افغان در لیست سیاه امارت اسلامی نیست، بیایید، همه کسانی که از وطن بر اساس برخی از نگرانی‌ها رفته‌اید، وقت آبادی وطن است.»

عبدالسلام حنفی از چهره‌های مخالف طالبان خواست که دوباره به افغانستان بیایند. به گفته او، هیچ فردی در فهرست سیاه طالبان نیست.

همزمان با این، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور طالبان نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد که مردم افغانستان زیر یک چتر واحد قرار گیرند.

حقانی بار دیگر به جامعه جهانی اطمینان داد که خاک افغانستان دیگر تهدیدی برای کشورها از جمله همسایه‌ها نیست.

سراج الدین حقانی گفت: «به تمام جهانیان ما اطمینان دادیم که افغان‌ها برای هیچ کس تهدید نیستند و به همسایه‌های ما باز هم اطمینان می‌دهیم که خاک افغانستان دیگر تهدیدی برای آنان نیست.»

طالبان برای نخستین بار به‌صورت رسمی از هشتم ثور، سالروز پیروزی مجاهدین در برابر شوروی پیشین در مراسمی در کابل تجلیل کرد.

این در حالی‌ست که سی سال پیش، گروه‌های مجاهدین پس از چهارده سال مبارزه روز هشتم ماه ثور سال ۱۳۷۱هجری خورشیدی توانستند که  حکومت دکتر نجیب الله را سرنگون کنند و قدرت را به دست گیرند. در این میان، آنچه که مداخله‌های بیرونی گفته می‌شود سبب شد تا جنگ میان گروه‌های مجاهدین آغاز شود و افغانستان به میدان نبرد تبدیل گردد.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا