بین الملل

پارلمان الجزائر خواستار حذف رسمی زبان فرانسه شد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، پارلمان الجزائر از «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور این کشور درخواست کرد، دستوری حاکمیتی برای حذف زبان فرانسه و جلوگیری از استفاده از این زبان در مکاتبات رسمی الجزائر صادر کند.

بر اساس گزارش «الجزائر ۱»، این پیشنهاد نمایندگان پارلمان الجزائر در پی تجاوزات پارلمان فرانسه و توهین‌های مداوم پاریس به الجزائر صورت گرفته است. 

در همین ارتباط یکی از نمایندگان پارلمان الجزائر به نام «زکریا بلخیر» در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور گفت، اینکه یک مقام الجزائری به زبان فرانسه صحبت کند جنایت در حق ملت است و طبق قانون اساسی، مجازات دارد.

وی در ادامه از اینکه از زبان فرانسه در مکاتبات رسمی الجزائر استفاده می‌شود ابراز تعجب کرد و خواستار تحریم زبان فرانسه در سطح رسمی شد و گفت، در درجه اول مسؤولان باید در سخنرانی‌ها و مکاتبات خود از این زبان استفاده نکنند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اخیرا گفت، رئیس جمهور الجزائر در یک رژیم بی‌نهایت سخت، بلاتکلیف مانده است. ماکرون همچنین مدعی شد که پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزائر وجود نداشته و آنها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند.

ریاست جمهوری الجزائر در واکنش به این سخنان ماکرون بیانیه‌ای صادر و اظهارات وی را دخالت در امور داخلی الجزائر تلقی کرد. در این بیانیه گفته شد: «در پی اظهارات منسوب به رئیس جمهور فرانسه که هیچ منبع رسمی نیز آن را رد نکرد، الجزائر بر مخالفت قاطع با هر دخالت غیرقابل قبول در امور داخلی این کشور تاکید می‌کند».

در پی این اظهارنظر و تشدید تنش میان الجزائر و فرانسه، عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزائر که بارها از وجود توطئه علیه کشورش به دلیل مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مقابله با توطئه‌‌ها علیه جهان عرب هشدار داده، دستور بسته شدن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای نظامی فرانسه را صادر کرد و سفیر الجزائر را از پاریس فراخواند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا