فرهنگ و هنر

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

یولن ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: مسجد مقدس جمکران، روز هفدهم رمضان ۳۷۳ هجری به فرمان حضرت بقیه‏الله (عج) در ۶ کیلومتری قم، کنار روستای جمکران تأسیس شد. وجود مقدس و نازنین امام (عج) برای اولین‌بار در عالم بیداری دستور ساخت مسجد مقدس جمکران را به «حسن بن مثله» جمکرانی می‌دهند، تا این قطعه خاک و بقعه مقدس، مأمن و پناهگاه و میعادگاهی برای چشم انتظاران ظهورش باشد تا دل سوختگان حضرتش گردهم آیند و با نماز و دعا و نیایش، طواف عشق به جای آورند. درخصوص ماجرای تأسیس این مسجد، همواره افرادی طرح شبهه می‌کنند که امسال به این مناسبت با علی‌اکبر رائفی‌پور مدیر مؤسسه مصاف ایرانیان و از پژوهشگران حوزه مهدویت گفت‌وگویی کردیم و به این شبهه و همچنین ارزیابی فعالیت‌های مهدوی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

خانواده‌ای که در ناصرخسرو به دنبال داروی جمکران بود

برخی در خصوص احداث مسجد جمکران شبهه مطرح می‌کنند که احداث آن به دستور امام زمان (عج) نیست، پاسخ شما به این شبهه چیست؟

من بخشی از این‌ها را ناشی از اطلاع نداشتن و بخش دیگری را بی‌انصافی می‌دانم البته اگر نگوییم بی‌عقلی. اولاً این ماجرا خواب نیست، طرف در عالم واقع رفته و آن نشانه‌ها را دیده است و بزرگان و عموم علما هم تأیید فرمودند؛ بنابراین در این شکی نیست. در ثانی مردم می‌روند مسجد نماز می‌خوانند و کار دیگری که نمی‌کنند، اگر در بقیه نمازها یکبار به خدا می‌گویند ایاک نعبد و ایاک نستعین، آنجا در نماز، صد مرتبه گفته می‌شود، یعنی کاملاً مقابل شرک است. بسیار نماز توحیدی است. تعداد ذکر سجده‌های آن هم بیشتر از نماز معمولی و هفت مرتبه است.

در دین ما توصیه به جماعت شده است، می‌گویند نماز در مسجد محل‌ خودتان آنقدر ثواب ندارد که در مسجد جامع نماز بخوانید و بسیاری نمونه‌های دیگر. نمونه‌های بسیاری داریم از مساجدی که در یک زمینه خاص شاخص هستند، مثلاً یک مسجدی به صورت ویژه کار خیریه انجام می‌دهد و یا یک مسجدی کار جهادی و ساخت و ساز و محرومیت زدایی، مثلاً در زمان کرونا مساجد از بیماران نگهداری می‌کردند، حالا چه ایرادی دارد یک مسجدی محل فعالیت منتظران امام زمان (عج) باشد؟ اگر بخواهیم کار مهدوی کنیم یک جایی باید دور هم جمع شویم، چه جایی بهتر از مسجد!

حالا یک جایی درست شده تا همه دور هم جمع شوند و یاد امام زمان (عج) را زنده نگه دارند، بنده در کشور مسئولیتی ندارم اگر می‌داشتم شک نکنید مسجد جمکران را به پایگاهی با امکانات کامل تبدیل می‌کردم، آنجا دروس حوزه مهدویت تدریس می‌شد، دانشگاه زده می‌شد. مانند غربی‌ها اسکاتولوژی (فرجام‌شناسی) را به عنوان رشته دانشگاهی به رسمیت می‌شناختیم تا یک نفر وقتی به آنجا می‌رفت گویی وارد یک اتمسفری شده که می‌تواند راجع به مهدویت و آخرالزمان به‌روز شود و برگردد.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

اسناد تاریخی می‌گوید اولین مسجدی که در منطقه قم ساخته شده، توسط عشیره اشعریان بوده که شیعه امام علی(ع) بودند. آن‌ها سال ۶۵ هجری، اولین مسجد را در جمکران ساختند. قم و کاشان و سبزوار از شهرهای پیشرو در تشیع بودند و مردم آنها خیلی زود شیعه شدند ولی مسجدی که برای شیعیان امیرالمؤمنین بوده در همان منطقه بوده و این منطقه‌ای است که از قدیم مورد عنایت بوده و حتی مورد توجه ادیان الهی قبل از اسلام بوده است.

درباره سند مسجد جمکران از آیت‌الله بهجت هم سؤال شده است و ایشان می‌فرماید: اولاً خواب نیست بلکه در بیداری حسن ‏مثله جمکرانی آمد و علائم را دید که امام زمان (عج) علامت‌گذاری کرده و بعد با حضرت حرف زد. ثانیاً اینقدر در ‏مسجد جمکران شفا حاصل شده، حاجت‌ها روا شده و ملاقات‌ها با امام زمان(عج) واقع شده که از حد تواتر هم گذشته ‏است. وقتی می‌گوییم متواتر یعنی مورد پذیرش عموم جامعه است.

بعد از ماجرایی که به دستور امام (عج) این مسجد ساخته می‌شود، به شدت‌ مورد عنایت بوده است؛ ببینید مهمترین دلیل بر وجود یک چیز، وقوع آن است، مثلاً ما پیش‌بینی کنیم که در ۱۰۰ روزه آینده،‌ فلان ساعت تگرگ می‌آید، مهمترین دلیل بر صدق گوینده این است که این اتفاق بیفتد. خیل عظیمی از بزرگان، مراجع و علما مشکلاتی که داشتند به مسجد جمکران می‌رفتند و حاجت می‌گرفتند، بنده شخصاً با خانواده شهید سعید چندانی ارتباط گرفتم که یکی از اقلیت‌های مذهبی بود و سرطان وخیمی گرفته بودند که تمامی پزشکان قطع امید کرده بودند و البته مدارک پزشکی ایشان موجود است، یکی از پرستارها به مادرش می‌گوید پسرت را به جمکران ببر و مادر او اصلاً نمی‌دانسته جمکران کجاست! به ناصرخسرو می‌رود و دنبال قرص یا شربت جمکران می‌گردد! پیدا نمی‌کند و متوجه می‌شود جمکران مسجد است و بعد می‌روند جمکران بیتوته می‌کنند و پسرش توسط حضرت ولی‌عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف شفا می‌گیرد و ایشان زنده بود تا اینکه توسط وهابیت به شهادت رسید. از این موارد متعدد سراغ داریم که کتاب آن هم چاپ شده است.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

رهبری در زمان اتفاقات مهم کشور به جمکران می‌روند!

علما و بزرگان دینی ما نسبت به جمکران چه نگاهی داشتند؟

مسجد جمکران مورد توجه امام خمینی (ره) بوده است. امام وقتی وارد ایران شدند یکی از دستوراتی که دادند این بود که از یکسری علما خواستند که مسجد جمکران  تعیین تکلیف شود و هیأت امنای آن مشخص شود و دستور دادند باید حتماً زیر نظر حاکم شرع باشد. امام می‌فرماید: «جمکران سریع باید از نظر امکانات تجهیز شود»

ببینید مراجعات به این مسجد عزیز کم نیست، جمکران مورد توجه مردم است و سالانه ۲۰ میلیون نوبت زائر دارد که بعید می‌دانم مسجد‌الحرام این تعداد زائر داشته باشد! البته واقعاً امکانات جمکران جوابگوی این همه جمعیت نیست و باید برای اقامت زائران در آنجا سوییت‌هایی احداث شود. این مسجد پذیرای توریست از عراق، لبنان، بحرین و دیگر شیعیان و حتی سایر ادیان الهی است که باید زیرساخت‌ها و امکانات آن تقویت شود.

آیت‌الله بهجت در خصوص سند تأسیس مسجد جمکران می‌فرماید: اولاً خواب نیست بلکه در بیداری حسن ‏مثله جمکرانی آمد و علائم را دید که امام زمان (عج) علامت‌گذاری کرده و بعد با حضرت حرف زد. ثانیاً اینقدر در ‏مسجد جمکران شفا حاصل شده، حاجت‌ها روا شده و ملاقات‌ها با امام زمان (عج) واقع شده که از حد تواتر هم گذشته ‏است

تأکید امام این است که آن اعضایی که می‌خواهد برای هیأت‌امنا منصوب شود، علاقه‌مند به آن حضرت باشد و آدم‌هایی انتخاب شوند که رویکرد مهدویت و دغدغه امام زمانی داشته باشند، این نامه در صحیفه امام جلد ۷، صفحه ۱۹۵ آمده است.

امام به آیت‌الله کشمیری خیلی ارادت داشت و فرموده بودند: برو در جمکران برای من دعا کن! رهبر انقلاب زمانی که اتفاق مهمی بناست در کشور رخ دهد، مثلاً اتفاقات مهم و ویژه‌ای که در آینده مردم و امنیت اثرگذار است، به جمکران سفر می‌کنند. بعضاً سالی دو سه بار به آنجا می‌روند، به مسجد اصلی می‌روند و ایشان سجده نیم‌ ساعته می‌‌کنند!

ما که نمی‌دانیم آقا کجاست و تا چه زمانی باید این حیرانی را بکشیم، اما وقتی اینجا به دستور امام زمان ساخته شده،‌ این حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. افراد زیادی چله می‌گیرند و چهل شب‌ چهارشنبه به مسجد جمکران می‌روند. مرحوم مرعشی‌نجفی گفتند ۴۰ شب چهارشنبه‌ مکرر موفق شدم در آن مسجد بیتوته کنم و جای تردید نیست که از مکان‌های مورد توجه و محل برکات الهی بود و بعد از مسجد سهله، این بهترین مقام و بهترین جایی است که منتسب به حضرت حجت است.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

تفسیر عجیب ۴۵ سال پیش آیت‌الله خزعلی از نشانه‌های ظهور 

وجود مسجد جمکران به عنوان یک پایگاه مهدوی و ملجأ منتظران ظهور در پیش‌برد اهداف و برنامه‌های مهدوی چه اثراتی می‌تواند داشته باشد؟

مسجد جمکران اثرات روحی مهمی دارد که بسیار اثرگذار است و آن چیزی که روح ما درک می‌کند، شاید احساسات دیگر ما آنقدر مستفیض نشود که روح ما مستفیض می‌شود، اما پاسختان را از زبان آیت‌الله نوری‌همدانی می‌دهم:  اینکه جمکران پایگاهی است که افقی روشن در برابر مردم جهان باز می‌کند، یعنی اینجا باید به یک جایی برای اندیشیدن تبدیل شود که چرا امروز دنیا این مشکلات را دارد؟ امروز در نهایت پیشرفت، تکنولوژی‌های مدرن و ارتباطات بسیار سریع چرا شاهد این حجم از ناعدالتی و نابسامانی هستیم؟

امروز دنیا به یک خانه تبدیل شده است، ما در روایات داریم که یکی از ضرورت‌های ظهور این است که جهان به یک خانه تبدیل شود، آقای خزعلی سال ۱۳۵۵ در قم در تفسیر آیه مربوط به ظهور به این نکته اشاره می‌کند.

صوت سخنرانی مرحوم خزعلی را اینجا بشنوید:

 

 

جهان باید به یک خانه تبدیل شود و سلسله مویرگ‌هایی باید زمین را بهم متصل کند، البته منظور این ارتباطات کنونی نیست (منظور سال ۱۳۵۵)، باید مردم در خانه ‌خودشان بنشینند، صدای هم را بشنوند، تصویر هم را هم ببینند و بتوانند به اشتراک بگذارند.

ما در ادعیه‌مان آرزو می‌کنیم همه گرسنه‌ها سیر شوند، همه برهنه‌ها پوشانده شوند، همه مریض‌ها درمان شوند، همه این‌ها یعنی درخواست ظهور. این ظهور ساخته و پرداخته ما نیست، وجه مشترک عموم ادیان الهی و غیرالهی اعتقاد به منجی است، یعنی وجه مشترک ادیان الهی، ظهور و منجی‌گرایی است.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

براساس آیات قرآن مسیحیان می‌توانند بهترین دوستان مسلمانان باشند اما کم‌کاری کردیم و با یهودی‌ها همراه شدند

تئوری‌ وجود دارد که می‌توان حول محور مهدویت در سیاستگذاری‌های بین‌المللی وحدت ایجاد کرد، قائل به این امر هستید؟

در انجیل ۸۵ مرتبه به پسر انسان اشاره شده است. جیمز هاکس، آخوند مسیحی و نویسنده کتاب قاموس مقدس، می‌گوید ما نهایت ۳۵ مورد آن را بتوانیم با عیسی‌ بن مریم تطبیق دهیم. خدای ما حکیم است و می‌دانست مسیحیان در آینده خواهند گفت، عیسی پسر خداست، برای همین از منجی به‌عنوان پسر انسان یاد کرد، بنابراین منظور فرد دیگری است.

ما معتقدیم حضرت مسیح و حضرت مهدی(عج) با هم ظهور می‌کنند، مسیحی‌ها می‌گویند منجی اصلی و کسی که رهبری می‌کند حضرت مسیح است و ما هم طبعاً می‌گوییم حضرت مهدی(عج) است، ایرادی ندارد وقتی هر دو بزرگوار ظهور فرمودند مشخص می‌شود چه کسی رئیس و دیگری مرئوس است، این موضوعی فرعی است باید با جهان مسیحیت از همین باب به گفت‌وگو پرداخت ما سر این دعوا نداریم. یهودی‌ها و مسیحی‌ها سر منجی با هم اختلاف دارند، مسیحی‌ها می‌گویند این کسی که می‌خواهد ظهور کند همان عیسی‌ است که شما یهودیان آن را به صلیب کشیدید. یهودیان می‌گویند نه او یک شیادی بود که خود را مسیح جا زد، ما هم او را کشتیم!

مرحوم مرعشی‌نجفی گفتند ۴۰ شب چهارشنبه‌ مکرر موفق شدم در آن مسجد بیتوته کنم و جای تردید نیست که از مکان‌های مورد توجه و محل برکات الهی بود و بعد از مسجد سهله، این بهترین مقام و بهترین جایی است که منتسب به حضرت حجت است

با این وجود یهودیان می‌گویند اختلاف با مسیحیان را کنار بگذاریم، می‌گویند اشکالی ندارد هر زمانی مسیح ظهور کرد از او می‌پرسیم و نتیجه می‌گیریم که چه کسی درست می‌گوید، نمی‌خواهند با هم درگیر شوند و گرنه مسیحیان و یهودیان سال‌ها بر سر همین موضوع با هم جنگیدند، چون مسیحیان قائل هستند که پیغمبرشان را یهودی‌ها کشتند. اما الان می‌گویند، ما یک دشمن مشترکی به نام اسلام داریم و باید باهم متحد شویم؛ جالب اینکه قرآن در سوره مائده می‌فرماید: «لَتَجِدَنَ‌ أَشَدَّ النَّاسِ‌ عَدَاوَه لِلَّذِینَ‌ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ‌ اَشْرَکُو» لتجدن سه تأکید دارد، خدا سه مرتبه تأکید کرده است که یک روزی می‌فهمید صهیونیست‌ها بدترین دشمنان شما هستند، یعنی یهود در قرآن به این مدل، همین صهیونیزم کنونی است و اِلا خدا خوب‌ها و بدهای آنها را از هم تفکیک می‌کند. بعد می‌فرماید «وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّه لِلَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ قالُوا إِنَّا نَصارى» این مسیحی‌ها دوست‌ترین افراد به شما هستند.

بجای اینکه ما مسلمانان به دستور قرآن مسیحیان را به سمت خود بکشانیم، یهودی‌ها این کار را کردند، اسلام باید این جاذبه را برای آن‌ها به وجود می‌آورد. پربیننده‌ترین و پرفروش‌ترین فیلم‌ها و سریال‌هایی که در دو دهه اخیر توسط هالیوود ساخته شده با موضوع  آخرالزمان است.

کتاب‌های متعددی توسط صهیونیست‌ها علیه امام مهدی (عج) نوشته شده است، آنها می‌گویند ماشیَه ظهور می‌کند و قبل از ظهور او  یک دجالی ظهور می‌کند که Antichrist ضد مسیح است. آنها نزدیک یک دهه است کتاب می‌نویسند که مهدی همان Antichrist است، یعنی آنها معتقد به ظهور امام زمان(عج) هستند منتها نعوذ بالله به عنوان موجودی شیطانی!

حالا ما کجای کار هستیم؟ چقدر مسأله امام زمان برای ما جدی است؟ چقدر مهدویت راه تعیین‌کن است؟ از نظر من در نگاه مسئولین نیست و اگر هم باشد معدود و انگشت‌شمار است.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

بعد از انقلاب برای مهدویت تلاش بسیار شد اما در قالب‌های مخاطب‌پسند بسیار ضعیف بودیم

بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که نهادهای مرتبط با مهدویت در کشور کم‌کاری دارند و فعالیت‌ها و محتواهای به روز و براساس نیازهای جامعه ارائه نمی‌کنند. فعالیت‌های این نهادها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز در غرب و دنیا مسأله مهدویت و منجی‌گرایی مسأله مهم و جدی شده است، پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا در دولت ترامپ که یک زمانی رئیس CIA بود، یکی در میان، در فضای مجازی پست درباره ظهور می‌گذارد. او آدمِ عادی نیست، رئیس مخوف‌ترین و قوی‌ترین سرویس امنیتی دنیا بوده، او حتی در فاکس‌نیوز هم مجری برنامه‌ای شد که به مسائل آخرالزمانی می‌پردازد!

در کشور ما هم خیلی زحمات کشیده است، تا قبل از انقلاب مردم درباره مهدویت چه می‌دانستند؟ یک دعای ندبه بلد نبودند بخوانند و عمومی نبود و مرحوم کافی برگزار می‌‌کرد. تا همین چند سال قبل مردم فرق دعای فرج و دعای سلامتی امام زمان را نمی‌دانستند، یعنی سواد و اطلاعات درباره امام زمان کم بود. درباره امام حسین(ع) به واسطه روضه‌ها اطلاعاتی داشتند، البته آن هم عمیق نبود که ضعف اطلاعات مردم و حتی برخی حوزویان را می‌توان  در ماجرای کتاب شهید جاوید دید.

شعار انقلاب این بود که خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما، امام تلویحاً در صحیفه دارند که مسئولی که نگاه آخرالزمانی و مهدوی نداشته باشد، خیانت کرده است.

امام می‌گوید: مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحنافداه است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. (ج ۲۱ ص ۳۲۷)

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

این نسل باید پرورش پیدا می‌کرد، آرام‌آرام هم مجموعه‌هایی شکل گرفت، در حوزه هم راجع به مهدویت به صورت دقیق و جزئی کار علمی صورت نگرفته بود تا امثال بنیاد مهدویت و مرکز تخصصی مهدویت شکل گرفت و دقیق شدند و پایان‌نامه تعریف شد و کار علمی کردند. اما قبول دارم که در انتقال این مفاهیم ارزشمند در قالب مخاطب‌پسند بسیار ضعیف عمل کردیم، یعنی فیلم‌ها و سریال‌ها و مستندهای فاخر، انیمیشن، بازی رایانه‌ای، موسیقی و…

از همه مهم‌تر وظیفه شرعی ما شناخت امام زمان است. اسلام بر ۵ چیز استوار است و اصلی‌ترین آن ولایت است، یعنی امامت جزء اصول مذهب است و اگر الآن بدون شناخت امام زمان بمیریم به مرگ جاهلیت مُرده‌ایم. حال بگویید چند فیلم درباره امام زمان در کشور ما ساخته شده است؟ تمام رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها باید جواب بدهند که چه نقش ویژه‌ای در مورد امام زمان ایفا کردند؟ کار مهدوی و پرداختن به امام زمان(عج) دیپلماتیک و اداری نیست، آن را رفع‌ تکلیفی نبینیم، این باید جوشش داشته باشد. در مورد امام زمان برای مردم کم صحبت شده است، ما حضرت را فقط به شب‌های جمعه خلاصه می‌کنیم و ظهر جمعه هم یک آهنگ از تلویزیون پخش می‌کنیم و تمام!

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

مسئولین از ترس مواخذه به دلیل کم‌کاری‌درباره مهدویت نباید شب خوابشان ببرد

در خصوص برنامه‌های مهدوی در کشور متولی برای هماهنگی و جلوگیری از موازی‌کاری هست؟ 

ستادی به نام ستاد ساماندهی فعالیت‌های مهدوی در جمکران است که برای برگزاری مراسم‌های مهدوی از آن تأییدیه می‌گیریم زیرا تعدد و تکثر این برنامه‌ها هم نباید مردم را خسته ‌کند بنابراین باید چند برنامه اصولی و درست داشته باشیم و هم‌افزایی کنیم و همه کمک کنند. دبیری و اجرای دو برنامه جشن بیعت در ۹ ربیع و احیای نیمه شعبان از سوی این ستاد به ما واگذار شده است. بعد از کلی نامه‌نگاری مجلس ۸ ربیع را تعطیل رسمی اعلام کرد نه نهم ربیع را!

کتاب‌های متعددی توسط صهیونیست‌ها علیه امام مهدی (عج) نوشته شده است، آنها می‌گویند ماشیَه ظهور می‌کند و قبل از ظهور او  یک دجالی ظهور می‌کند که Antichrist ضد مسیح است. آنها نزدیک یک دهه است کتاب می‌نویسند که مهدی همان Antichrist است، یعنی آنها معتقد به ظهور امام زمان(عج) هستند منتها نعوذ بالله به عنوان موجودی شیطانی!

مسئولان ما باید از ترس مواخذه درباره کم‌کاری‌های صورت گرفته درباره ساحت مقدس امام زمان (عج) نباید شب خوابشان ببرد. کمک نخواستیم، این‌ها سنگ اندازی نکنند ما دستشان را هم می‌بوسیم! این حماقت است در مقابل کار خیر منع‌کننده باشد! همه باید کمک کنند. مسئولین صداوسیما باید از برنامه‌های مهدوی استقبال کنند، اما چه برنامه‌ای وجود دارد؟

در تلویزیون اینکه یک برنامه ویژه با نام مهدویت داشته باشیم طبیعی است مثل اینکه یک برنامه ویژه برای امام حسین داریم، اما مهدویت باید در تمام برنامه‌های ما ساری و جاری باشد. مثلاً ما در روایت داریم که طرف از امام صادق (ع) درباره آخرالزمان پرسیده که حضرت فرموده هنگام قیام قائم یک سوم مردم بر اثر بیماری می‌میرند، طرف گفت بیچاره شدیم، حضرت فرمودند نه شیعیان ما درامان هستند و فرمود یک سوم دیگر هم در اثر جنگ‌ها و به مرگ سرخ می‌میرند و شما درامان هستید؛‌ درامان هستید یعنی چه بسا شیعیان از نظر نظامی آنقدر قدرت دارند که کسی نمی‌تواند به آنها حمله کند؛ پس اگر من نگاه آخرالزمانی دارم و می‌خواهم ظهور را نزدیک کنم، باید قدرت برتر و بالاترین قدرت نظامی دنیا باشم و فهم امنیتی ـ‌ سیاسی قوی داشته باشم. اینکه در بیماری های فراگیر و پاندمی‌ها نمی‌میریم یعنی شیعه‌خانه امام زمان(عج) به یک قدرت پدافند زیستی بدل شده است.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

مقام معظم رهبری در امور کشور نگاه آخرالزمانی و راهبردی دارند

در روایات آخرالزمانی از عدم ورود شیعیان در نبرد قرقیسیا بحث شده است، این به معنای آن است که نباید با کشورهای دیگر بجنگیم یا نباید در جنگ کشورهای مختلف با هم دخالت کنیم؟

در روایات آخرالزمانی درباره نبرد قرقیسیا بحث شده است که جنگ بین دشمنان شیعه است؛ قرقیسیا جدا از اینکه یک اتفاق است، ما یک قرقیسیا مفهومی داریم. شیعه نباید بی‌خودی خود را در جنگ‌های وارد کند که موجب تضعیف آن شود یعنی ما نباید در هر جنگی وارد شویم. مقام معظم رهبری در این امور نگاه آخرالزمانی و راهبردی دارند. نگاه راهبردی ایشان را در مورد عدم مداخله ایران در جنگ صدام با آمریکا و همچنین افغانستان می‌بینیم دقیقاً روی دیگر همین راهبرد به ما می‌گوید که این‌بار وارد جنگ سوریه می‌شویم زیرا آنجا شامات و مرتبط با ظهور است و نگاه راهبردی یعنی این.

مسئولان ما باید از ترس مواخذه درباره کم‌کاری‌های صورت گرفته درباره ساحت مقدس امام زمان (عج) نباید شب خوابشان ببرد. کمک نخواستیم، این‌ها سنگ اندازی نکنند ما دستشان را هم می‌بوسیم!

امام صادق(ع) فرمود یک سوم دیگر بر اثر بیماری می‌میرند، شیعیان باید از نظر پدافند زیستی قوی باشند. شیعیان باید پروتکل‌های خود را داشته باشند. یک بخشی ممکن است به سبک زندگی شیعه برگردد، سبک زندگی ما با اهل‌سنت چه تفاوتی دارد؟ عموماً خیلی به‌هم شبیه است، اِلا یک زیارت داریم، شاید یک رازی هم در این زیارت نهفته باشد که ما نفهمیدیم و حتی اثرات علمی داشته باشد که ما نفهمیم، اما نمی‌توانیم دست روی دست هم بگذاریم بلکه باید یک درصد احتمال دهیم که باید از نظر زیستی قوی باشیم پس باید به سمت ساخت واکسن و تمام زیرساخت‌های پدافند زیستی برویم. این یعنی نگاه مهدوی و آخرالزمانی را دخیل در امور دیگر (در این دو مثال نظامی و بهداشتی) ببینیم.

به برخی مسئولان غرب‌گرا عرض می‌کنم، شما در خیلی چیزها که می‌خواهید شبیه غربی‌ها باشید چرا اینجا نمی‌خواهید شبیه آن‌ها باشید؟! آن‌ها مهدویّت و آخرالزمان را جدی گرفتند اما در اینجا، عده‌ای اصلاً هیچ توجهی ندارند و این شأن حضرت نیست و من دارم هشدار می‌دهم، خدا قهرش می‌آید! این مملکت کارهایش به اسم و یاد امام زمان(عج) پیش رفته است، دارا و ندارش به اسم اهل‌بیت است، جنگ شده اسم اهل‌بیت وسط آمده و مردم دفاع کردند. سربندهای یا حسین، یا فاطمه یا صاحب‌زمان بسته‌اند. بعد ما اینقدر نمک‌نشناس باشیم.

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

کاری نکرده‌ایم که دیگران امام زمان را معجزات شیطانی معرفی ‌می‌کنند

در روند تبلیغی و ترویجی برای اهل بیت و امام زمان چه کم‌کاری‌هایی وجود دارد؟

امروز دنیا، دنیای فیلم و رسانه است، در رسانه برای امام زمان (عج) چه کردیم ؟ از  فیلم، سریال،کتاب، سریال، رمان، پادکست صوتی بگیرید تا قصه برای کودکان و لالایی،‌ ما اندازه وسعمان در موسسه‌ خودمان انجام می‌دهیم منتها وسع ما چقدر است؟ ما نمی‌توانیم فیلم و سریال بسازیم. شما کاری نکرده‌اید که آنها می‌توانند امام زمان را به‌عنوان Antichrist و کسی که معجزات شیطانی دارد، معرفی ‌کنند. به نظرم کسی که این فیلم‌ها را می‌سازد از ما نسبت به ظهور معتقدتر است، چون او مطمئن است که این ظهور شکل خواهد گرفت، می‌گوید بگذار زودتر ذهن مردم را خراب کنم! ما باید حرف بزنیم، اجلاسیه و کنفرانس برگزار کنیم تا موضوع مهدویّت را مبنای وحدت ادیان قرار دهیم. مگر منجی چه می‌خواهد؟ اینکه بیماری نباشد، گرسنه‌ای نباشد، همه انسان‌ها یهودی، مسلمان و مسیحی را دور هم جمع کند، چرا نباید این را مبنا قرار دهیم؟

مردم و جوانان ما درباره امام زمان شبهه دارند و روز به روز بر تعداد و تنوع این شبهات افزوده می‌شود. ببینید مثلاً غربی‌ها در مورد آخرالزمان و ارتباط آن با هوش مصنوعی ده‌ها فیلم ساختند، اما ما کجا هستیم؟ در حالی که بسیاری از سوژه‌های همین فیلم‌ها از متون دینی ما استخراج شده است، شما صوت مرحوم خزعلی را در سال ۱۳۵۵ شنیدید، کجای دنیا، متنی سراغ دارید آنچنان که روایات ما پیش بینی کرده است به تولد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده باشد؟

اجازه بدهید یک مثال بزنم یکی از نشانه‌های ظهور صیحه آسمانی در ماه رمضان است که در روایت داریم کل مردم زمین به زبان‌های خودشان متوجه می‌شوند که حق با اهل‌بیت است و تا شب شیطان صیحه دوم را می‌زند و می‌گوید حق با آنها نیست و با شخص دیگری است. آیا این یک معجزه است؟ اگر معجزه باشد که شیطان نمی‌تواند آن را تکرار کند. پس چه بسا تاکید می کنم چه بسا یک مهارت و یا تکنیک است. تصور من این است که این صیحه، می‌تواند با بهره‌مندی از هوش مصنوعی باشد که به زبان‌های مختلف در تمام پلت‌فرم‌ها اعلام می‌شود و تا شب هم دسترسی‌ها را قطع می‌کنند و چیزی دیگری اعلام می‌کنند. چرا شیعه درباره همین ایده فیلم ‌نمی‌سازد؟ من صدها سوژه فیلم می‌توانم بدهم! اما متاسفانه سوژه فیلم‌های ما در سفارت‌خانه‌های آلمان و فرانسه و امارات و … بسته می‌شود و فیلم‌ساز مطابق نظر آنان فیلم می‌سازد تا تابعیت یا جایزه بگیرد.

گاهی گفته می‌شود ما در خصوص مهدویت کار هنری فاخر مثلاً در حوزه موسیقی نداریم. پیشنهاد می‌دهم یک برنامه تلویزیونی بسازید و بگویید جایزه چند میلیارد تومانی می‌دهیم به هر خواننده‌ای که  مقام اول را کسب کند. ۳ ماه دیگر هم این مسابقه را برگزار کنید. در فراخوان هم محورهای اشعار و محتوا را مشخص کنید. هر روز هم چند نفر را دعوت کنید که اثر خود را بخوانند و مردم رای بدهند. از پول تبلیغات میان برنامه ای هم صد برابر جایزه را به دست آورید. نفرات مراحل مختلف را طی کنند و در نهایت نفر برتر مشخص شود. یک نفر جایزه را می‌برد ولی شما ۴۰۰، ۵۰۰ کار فاخرِ مهدویِ جدید دارید که بهترین خواننده‌های کشور آن را خواندند.

بیش از آنکه ما نیاز به پول داشته باشیم نیاز به اراده و ارادت به ساحت مقدس امام زمان ارواحنا فداه داریم! اینجا دغدغه نیست و امام زمان موضوعیت ندارد، امام زمان خیلی مظلوم است، ای کاش یک صدم توجهی که به موضوعات دیگر می‌شود، به امام زمان می‌کردیم. من روزی را می‌بینم که ما را در روز یوم نگه داشتند و باید جواب بدهیم، در مورد ولایت و امام زمان چه کردیم؟

پاسخ رائفی‌پور به شبهات درباره مسجد جمکران/ مسئولان به مهدویت نگاه اداری و رفع‌تکلیفی دارند

هدف انقلاب اسلامی زمینه‌سازی ظهور است پس باطل نیست

برخی در مطالعات آیات و روایات مهدوی این شبهه را مطرح می‌کنند که براساس روایات بلند شدن هرپرچم و قیامی قبل از ظهور طاغوت است. آیا انقلاب اسلامی با این نگاه طاغوت است؟

غربی‌ها در مورد آخرالزمان و ارتباط آن با هوش مصنوعی ده‌ها فیلم ساختند، اما ما کجا هستیم؟ در حالی که بسیاری از سوژه‌های همین فیلم‌ها از متون دینی ما استخراج شده است، شما صوت مرحوم خزعلی را در سال ۱۳۵۵ شنیدید، کجای دنیا، متنی سراغ دارید آنچنان که روایات ما پیش بینی کرده است به تولد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده باشد؟

روایاتی داریم که نفی قیام قبل از ظهور را می‌کند. بحث سندی روایت و مسائل مختلفش را کنار می‌گذاریم که علاقه مندان می‌توانند با یک جستجوی ساده در اینترنت بدست بیاورند. فرض کنیم سند درست است اما منظور این است هر نوع قیامی برای خود و فراخواندن به خود قبل از ظهور، باطل است. اما اگر قیام برای امام باشد باطل نیست.

ما اگر انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز ظهور بدانیم درست است، اما اگر خودش را بدل ظهور ببینیم، قطعاً باطل است. انقلاب ما برای امام زمان است، اصلاً از کلمات رهبران ما این به دست می‌آید و شعار ما این است، خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما. انقلاب یعنی دگرگونی، ما هنوز بعد از ۴۰ سال می‌گوییم انقلاب اسلامی! کسی الآن هم انقلاب فرانسه می‌گوید؟ یا انقلاب روسیه داریم؟ تمام شده دیگر. چرا ما هنوز انقلاب اسلامی می‌گوییم؟ چون هنوز به هدفش نرسیده است، و دگرگونی تمام نشده، هدف انقلاب اسلامی، ظهور است. شاید صد سال طول بکشد ولی اسم آن انقلاب اسلامی است و این دگرگونی هنوز هم است! مسیر ما اول تثبیت خود، دوم تثبیت منطقه و بعد تثبیت دنیاست یعنی باید شرایط فراهم کنیم.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا