کردستان

پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور راه‌اندازی می‌شود/ ایران دارای بزرگترین ذخایر خون بند ناف در خاورمیانه است

به گزارش خبرگزاری از سنندج، مرتضی ضرابی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران در سنندج که به مناسبت روز جهانی خون بند ناف برگزار شد با اشاره به ارزش و کاربرد بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف، اظهارکرد: یکی از منابع سلول‌های بنیادی بند ناف است که طی دوران بارداری مجرای ارتباط بین مادر و جنین بوده و می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر باشد.

‌وی در پاسخ به این سوال که قطع شدن برق آیا تاثیری در از بین رفتن این ذخایر دارد یا خیر؟ گفت: برودت تانک‌های ذخیره‌سازی خون بند ناف بدون نیاز به برق بلکه توسط نیتروژن و در مدت طولانی نگهداری می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۳۹ دفتر استانی ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور و یک دفتر نمایندگی در اقلیم و یک دفتر نیز در کشور عمان فعال است، گفت: کردستان با ماهی ۴۰ نمونه‌گیری از استان‌های فعال در این زمینه است.

ضرابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران با بیش از ۱۷۰ هزار نمونه ذخیره شده از کشورهای بسیار فعال در خاورمیانه است و بزرگترین ظرفیت سلول‌های بنیادی را دارد و بندناف رویان در نقشه جهانی ثبت شده است. 

ایران بزرگترین کشور دارای ذخایر خون بند ناف در خاورمیانه است

وی تصریح کرد: ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای داری ذخایر خون بند ناف در منطقه در کنار نمونه‌های داخلی، نمونه سایر کشورها مانند ترکیه را ذخیره‌سازی کرده است و  این نشان از اعتماد آنها به توانمندی ایران در این زمینه است.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در کشور خبر داد و گفت: تمام چیزهایی که در زایمان به عنوان زباله‌های زایمانی دور انداخته می‌شود می‌تواند برای نوعی بیماری درمان باشد که تاکنون ۳۰ نوع محصول آن شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان تصریح کرد: برای مثال پرده‌ای که جنین را احاطه کرده به عنوان یک ظرفیت بسیار خوب در التیام زخم‌ها اگر فرآوری شود می‌تواند در سوختگی‌ها و زخم پای دیابتی و در جراحی قرنیه مورد استفاده قرار گیرد.

ذخیره‌سازی سلول بنیادی پالپ دندان در کشور

وی با اشاره به وجود یک نوع سلول‌ بنیادی پالپ دندان، گفت: در حال حاضر امکان ذخیره‌سازی این محصول وجود دارد و پیش‌بینی ما ارائه خدمات این مهم تا پایان امسال است.

ضرابی اضافه کرد: هرچقدر بتوانیم در حوزه فراوری این محصولات اقدام کنیم و شرایط صادرات را فراهم کنیم شاهد افزایش ارزآوری خواهیم بود.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف ارزش زیادی در پیوند بیماری‌های خونی دارند.

درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با سلول‌های بنیادی

وی با بیان اینکه خصوصی و عمومی دو نوع الگوی بانک خون در جهان هستند که نوع خصوصی آن موفق‌تر است، گفت: بیش از ۸۰ نوع بیماری خونی و غیرخونی با استفاده از سلول‌های بنیادی درمان می‌شود و با این حال هر بیماری که آسیب سلولی داشته باشد میتوان از سلول‌های بنیادی برای درمان استفاده کرد.

وی عنوان کرد: مشخصات ما در حال حاضر بیشترین استفاده از سلول‌های بنیادی بیماری‌های خونی در بیش از ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا انجام می‌شود.

به گفته ضرابی، خیلی از طرح‌های تحقیقاتی و درمانی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف انجام می‌گیرد و ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده سلول‌درمانی یک رکن بسیار مهم در درمان خواهد بود.

رشد ۱۰۰ درصدی استقبال متقاضیان از بانک خون بند ناف در کردستان

اکبر اسدی رئیس جهاد دانشگاهی استان کردستان هم در این نشست اظهار کرد: تعداد متقاضیان بانک خون بند ناف استان نسبت به گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر نشان می‌هد که در صورت آگاهی‌رسانی درست به مردم، جامعه استقبال خوبی از این خدمات دارد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی از بدو تاسیس منشأ خدمات زیادی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و حتی اشتغال بوده است، افزود: جهاد دانشگاهی یک مرکز دانش بنیان بوده و بر اساس رسالت خود علوم مختلف را به صورت کاربردی در آورده و در عرصه‌های گونان در اختیار آحاد جامعه قرار می‌دهد.

اسدی خاطرنشان کرد: یکی از حوزه‌های پر اهمیت جامعه، بهداشت و درمان است که جهادگران جهاددانشگاهی با کمترین امکانات توانسته اند در رنکینگ بین‌المللی جزو کشورهای برتر دنیا در حوزه تکثیر سلول‌های بنیادی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون بند ناف، زیر مجموعه پژوهشکده رویان است که خدمات تخصصی زیادی را به جامعه ارائه می‌دهد، تصریح کرد: موسسه بن یاخته‌های رویان از سال ۱۳۸۸ در قالب شعبه‌ای در کردستان فعالیت‌های خود را آغاز کرده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ خانواده عضو این موسسه شده‌اند.

وی افزود: از سال گذشته این تعداد حدود ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این امر نشان می هد که در صورت آگاه‌رسانی درست به مردم، جامعه استقبال خوبی از این خدمات دارد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ش


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا