بین الملل

پایان بحران «الماس آبی»؛ ریاض و بانکوک روابط خود را عادی‌سازی کردند

پایان بحران «الماس آبی»؛ ریاض و بانکوک روابط خود را عادی‌سازی کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، «پرایوت چان او  چا» نخست‌وزیر تایلند، روز سه‌شنبه و پس از سه دهه تنش در روابط ریاض و بانکوک وارد عربستان سعودی شد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، سه‌شنبه، خبر داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در مراسمی رسمی از نخست‌وزیر تایلند در کاخ «الیمامه» (واقع در ریاض) استقبال کرده است.

بنابر گزارش منابع رسمی عربستان سعودی، ولی‌عهد این کشور و نخست‌وزیر تایلند در راستای منافع «دو کشور دوست» درباره بسیاری از مسائل بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

شبکه «سی‌ان‌ان»، سه‌شنبه‌شب، در گزارشی به این دیدار پرداخت و نوشت که سفر نخست‌وزیر تایلند از تلاش ریاض برای فراهم  کردن فضای بازگشت روابط دو کشور حکایت دارد و چه‌بسا ترکیب هیأت تایلندی که وزیر خارجه، وزیر انرژی و وزیر کار و همچنین کاردار سفارت تایلند در آن حضور داشتند، موضوعات مورد گفت‌و‌گوی بانکوک با مقامات سعودی را روشن کند.

 

استقبال بن سلمان از هیأت تایلندی

 

ساعاتی بعد خبرگزاری رسمی عربستان گزارش داد که دو کشور بر از سر گرفتن روابط دیپلماتیک خود توافق کرده‌اند و در آینده نزدیک تبادل سفیر خواهند داشت.

 روابط بانکوک و ریاض پس از آنکه یک کارگر تایلندی در سال ۱۹۸۹ سنگ‌های گران‌قیمتی به وزن ۹۰ کیلوگرم را از کاخ شاهزده «فیصل بن فهد بن عبدالعزیز آل سعود» دزدید و به کشورش قاچاق کرد،  متشنج شد.

در میان جواهرات سرقتی که ارزش آن‌ها ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، یک الماس آبی‌رنگ پنجاه‌قیراطی وجود داشت که هنوز از تایلند پس گرفته نشده است.

در پی این بحران، ۱۸ نفر از جمله سه دیپلمات سعودی که در قالب یک هیأت رسمی برای پس گرفتن اشیای دزدیده شده به بانکوک رفته بودند و همچنین یک بازرگان سعودی به نام «محمد الرویلی» که مقیم تایلند بود کشته شدند.

عربستان سعودی از دولت تایلند خواسته بود که جواهرات را به این کشور بازگرداند، اما معلوم شد که بعدها مشخص شد که آنچه به این کشور فرستاده شده، تقلبی بوده و همچنان الماس آبی به عربستان سعودی بازگردانده نشده است.

همزمان با تشدید بحران، ریاض روابط خود را بانکوک قطع و مجوز ده‌ها هزار کارگر تایلندی مشغول به کار در این کشور را لغو کرد.

 دولت تایلند در ارتباط با پرونده کشته شدن بازرگان سعودی چند افسر را برای محاکمه معرفی کرد که البته از آن‌ها رفع اتهام شد و در آن زمان، عربستان سعودی ادعا کرد که بانکونک به این پرونده به اندازه کافی اهتمام نورزیده است.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا