البرز

پای دانشگاه آزاد اسلامی به فردیس باز می‌شود

پای دانشگاه آزاد اسلامی به فردیس باز می‌شود

به گزارش یولن از فردیس، شهرستان فردیس ۷۰۰ هزار نفری با جمعیتی که گفته می‌شود حجم بیشتر آن را جوانان تشکیل می‌دهند، تقریبا خالی از زیرساخت‌های فرهنگی آموزشی است. از کمبود کلاس درس گرفته تا فرهنگسرا، کتابخانه و غیره در فردیس بیداد می‌کند و  تنها مرکز آموزش عالی این شهر پردیس دانشگاه فرهنگیان حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

اگرچه در سال‌های دور  تلاش‌های کم رنگی از سوی برخی مسؤولان برای ایجاد دانشگاه در فردیس انجام شد، اما با توجه به حجم محرومیت‌های فردیس و نزدیکی این شهر با کرج و تهران، پیگیری دانشگاه در سایه سایر نیازهای فردیس و کم توجهی مسؤولان گم شد و هرگز به نتیجه نرسید.

حالا با پیگیری امام جمعه جدید شهرستان فردیس و مسؤولان ذیربط قرار است این شهرستان از یک واحد پردیس در دانشگاه آزاد برخوردار شود که شامگاه گذشته طی مراسمی با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و جمعی از مسؤولان شهرستان  کلنگ زنی آن در زمینی به وسعت ۱۰ هزار متر مربع در خیابان شهید قدیمی جنب پارک تندرستی شهر فردیس انجام شد.

دانشگاه فردیس دوساله ساخته می‌شود

 محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه  فردیس یکی از شهرهای در حال توسعه است؛ بر لزوم وجود مرکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد در این شهر تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های علمی پژوهشی استان البرز، گفت: استان البرز از استان‌های روبه رشد و دارای بزرگترین صنایع دانش بنیان کشور است. بنابراین  دانشگاه آزاد اسلامی باید تغییر جهت بدهد و در خدمت جامعه و مردم خوب البرز باشد و در جهت برنامه ریزی برای اشتغال جوانان و کم کردن آسیب‌های اجتماعی فعالیت کند.  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص پروژه دانشگاه فردیس، اظهار کرد: احداث این پروژه دو ساله در نظر گرفته شده و ساختمان اداری آموزشی، رشد، کاربنیان و مراکز فرهنگی در آن پیش بینی شده است که در طرح توسعه سایر بخش ها به آن الحاق خواهد شد و به همت مسؤولان مربوطه و دانشگاه آزاد اسلامی احداث می‌شود.  

ایجاد دانشگاه مطالبه مردم فردیس
 
در بخشی از این مراسم حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی، امام جمعه فردیس، با بیان اینکه یکی از محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، علم و فناوری است، گفت: وجود دانشگاه آزاد اسلامی و موسسات آموزش عالی موضوع بسیار مهمی است و دانشگاه آزاد واحد فردیس  هدیه مسؤولان به مردم خوب فردیس است.

 وی با اشاره به جمعیت ۷۰۰ هزار نفری شهرستان، افزود: عجیب بود که این شهرستان  یک واحد دانشگاهی و مرکز آموزش عالی نداشته باشد. تلاش کردیم تا ایجاد دانشگاه به عنوان یکی از مطالبات به حق مردم خوب فردیس به نتیجه برسد و امیدواریم با همت مسؤولان، شاهد احداث و افتتاح واقعی آن باشیم.

۵ هزار دانشجو، ظرفیت پیش بینی شده برای دانشگاه فردیس

گفتنی است؛ تخصیص زمین ۱۰ هزار متر مربعی  به احداث دانشگاه آزاد اسلامی در فردیس توسط  اداره کل راه و شهرسازی استان البرز صورت گرفته که قرار است با زیربنای ۶۵۰۰ متر مربع و اعتباری حدود ۳۶ میلیارد تومان در دو فاز  اجرایی شود.

 فاز اول دانشگاه آزاد اسلامی فردیس با دو دانشکده علوم انسانی و فنی مهندسی ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با بهره برداری از دو فاز این طرح، زمینه تحصیل برای ۵۰۰۰ دانشجو فراهم می‌شود.

از مزایای وجود دانشگاه در فردیس …

ایجاد دانشگاه در فردیس اگرچه ممکن است در میان حجم نیازهای این شهرستان، در دیدگاه برخی افراد در اولویت نباشد، اما باید پذیرفت وجود این مرکز آموزش عالی در فردیس علاوه بر زمینه سازی برای تقویت علم و فرهنگ در شهرستان و کاهش آسیب‌های اجتماعی، می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیازهای جمعیت جوان شهر باشد و تردد، هزینه‌ها و حاشیه‌های آن به شهرهای مجاور را کاهش دهد. همچنین می‌تواند بخشی از  سرانه‍‌‌های فرهنگی و آموزشی شهر را جبران کند و حتی زمینه ساز توسعه و پویایی در شهر باشد.

از نکات مورد توجه در احداث دانشگاه فردیس، جانمایی این دانشگاه در بخشی از شهر است که تردد و دسترسی آسان تری برای دانشجویان جذب شده ا  شهرهای مجاور را فراهم می‌کند.

امیدواریم سرنوشت این دانشگاه مثل بیمارستان و یا مصلای شهرستان فردیس نشود و مشکل کمبود اعتبار گریبانگیر آن نشود تا  سالها چشم انتظاری سهم مردم خوب فردیس باشد.

انتهای پیام/ج/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا