بین الملل

پهپادهای ایران تهدید جدی و شناسایی و مقابله با آن‌ها سخت است

پهپادهای ایران تهدید جدی و شناسایی و مقابله با آن‌ها سخت است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، یک اندیشکده آمریکایی در تازه‌ترین گزارش خود در زمینه رونمایی از شهر پهپادی مخفی ایران نوشت، پهپادهای ایران تهدیدی ۳۶۰ درجه هستند و شناسایی و مقابله با آن‌های سخت است.

«اندیشکده واشنگتن» در این گزارش نوشت، ایران که مدعی داشتن قدرتمندترین و متنوع ترین ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین در خاورمیانه است در دهه‌های اخیر در واقع پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. پهپادهای ایرانی دستکم از سال ۲۰۰۴ به طور گسترده توسط نیروهای نیابتی آن در منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تهدیدی ۳۶۰ درجه هستند که شناسایی و مقابله با آن سخت است. این تهدید به نگرانی برای ایالات متحده و متحدانش تبدیل شده است.

ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده  سابق (تروریست‌های) سنتکام به صراحت  در جلسه استماع خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا در آوریل ۲۰۲۱، با اشاره به از دست دادن  برتری کامل هوایی بدان اعتراف کرد.

پهپادهای ایران تهدید جدی و شناسایی و مقابله با آن‌ها سخت است

 

به نوشته این اندیشکده،  تهران به سرعت توانایی‌های تهاجمی و دفاعی ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود را به نمایش گذاشته است، از جمله اقدامات دقیق و فریبنده برای تقویت آنچه که امیدوار است به عامل بازدارنده تبدیل شود. در ۲۹ مه (یکشنبه هشت خرداد) تلویزیون دولتی ایران گزارشی درباره یک «پایگاه جدید پهپادی فوق سری زیرزمینی» که توسط ارتش در غرب ایران اداره می‌شود، پخش کرد.

در این فیلم، پایگاه زیرزمینی شبیه به پایگاه موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و ردیف‌هایی از پهپادها، از جمله تقریباً تمام مدل‌های مهم در خدمت ارتش، نشان داده شد. در این گزارش، ایران از دو تیر موشک کروز کوچک و هدایت الکترواپتیکی به نام‌های «حیدر» و «حیدر-۲» رونمایی کرد که برای استفاده در انواع سکوهای سبک از جمله پهپاد «فطرس» و پهپاد مسلح «کمان-۲۲» طراحی شده‌اند. کمان-۲۲ در این ویدئو با دو موشک حیدر در  زیر بال خود نشان داده شد.

حیدر-۲ کمی بزرگتر، با برد گزارش شده بیش از ۲۰۰ کیلومتر، شباهت زیادی به موشک‌های کروز «قدس-۲» دارد. حیدر-۲ که «پهپاد کروز راهبردی» نامیده می‌شود، دارای موتور کوچک توربوجت است.

پهپادهای ایران تهدید جدی و شناسایی و مقابله با آن‌ها سخت است

 

همچنین در این ویدئو چندین پهپاد انتحاری «کیان-۲» که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ با برد حدود ۱۰۰۰ کیلومتر رونمایی شد و کرار چند منظوره که در سال ۲۰۱۰ با برد حدود ۷۰۰ کیلومتر رونمایی شد، نمایش داده شده است. کرار اولین هواپیمای بدون سرنشین است و عمدتاً به عنوان هدف هوایی و بمب افکن در خدمت است و یک بمب ۲۵۰ کیلوگرمی حمل می‌کند. از دیگر پهپادهای نمایش داده شده در این گزارش می‌توان به پهپادهای شناسایی و تهاجمی «مهاجر-۶» و «ابابیل-۵» و یک پهپاد انتحاری کوچک اشاره کرد.

اندیشکده واشنگتن در خاتمه گزارش خود نوشت، حتی اگر تلاش ایران برای نمایش در توانایی‌های پهپاد خود تلاشی برای بازدارندگی و تشدید نگرانی‌های ایالات متحده باشد، این قابلیت‌ها، به ویژه پهپادهای انتحاری، باید جدی گرفته شود. ایران مبالغ قابل توجهی را در زیرساخت‌های پهپادی سرمایه گذاری کرده و دشمنان ایران به طور قطع در آینده نزدیک شاهد نمایش قدرت بیشتر، شاید به شکل حملات پهپادی خواهند بود.

چندی قبل نیزیک اندیشکده آمریکایی در مطلبی به  توسعه روابط نظامی ایران و چین و سفر مقامات نظامی چین به تهران پرداخت و نوشت، با توجه به رشد ساخت پهپادهای بومی، ایران نیازی به خرید پهپاد از چین ندارد، اما دو کشور می‌توانند برای ارتقا پهپادهای خود به تبادل دانش بپردازند.

اندیشکده «میدل ایست» نوشت، ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می شود. گزارش‌ها حاکی از حمایت چین از تولید بومی وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپاد) در کشورهای خلیج فارس است، از جمله اخیراً سرمایه گذاری مشترک برای تولید پهپادهای نظامی بین چین و عربستان سعودی صورت گرفته است. از سویی دیگر، با توجه به پهپادهای ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه  و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا