بین الملل

پوتین: غرب به نگرانی‌های روسیه در مسأله اوکراین توجهی نمی‌کند

پوتین: غرب به نگرانی‌های روسیه در مسأله اوکراین توجهی نمی‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از بی‌توجهی کشورهای غربی به نگرانی‌های مسکو درخصوص اوکراین انتقاد کرد.

پوتین شامگاه جمعه گفت که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نگرانی‌ها و خواسته‌های امنیتی اصلی مسکو در بحران اوکراین رسیدگی نکرده‌اند، اما روسیه آماده ادامه گفت‌وگو است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پوتین اولین واکنش خود به پاسخ‌های مکتوب آمریکا و ناتو به درخواست های روسیه درخصوص تضمین‌های امنیتی را در تماس تلفنی با «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه بیان کرد.

کاخ کرملین درباره این تماس تلفنی توضیح داد که پوتین به ماکرون گفته است، پاسخ های ارائه شده توسط واشنگتن و ناتو را در این هفته قبل از تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بیشتر مطالعه خواهد کرد.

این نگرانی‌ها شامل اجتناب از گسترش ناتو، عدم استقرار سلاح‌های تهاجمی در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگرداندن «سازوبرگ‌ها و زیرساخت‌های نظامی» ناتو به وضعیت قبل از پیوستن کشورهای سابق پیمان ورشو در اروپای شرقی است.

در این بیانیه آمده است: «این سوال کلیدی نادیده گرفته شد، اینکه چگونه ایالات متحده و متحدانش قصد دارند از اصل یکپارچگی امنیتی پیروی کنند، اینکه هیچ کس نباید امنیت خود را به بهای [تضعیف] امنیت کشور دیگر تقویت کند».

یک مقام ریاست جمهوری فرانسه نیز گفت که پوتین تاکید کرده نمی‌خواهد تنش‌ها حول اوکراین تشدید شود.

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن بنا به درخواست روسیه، به پیشنهادات این کشور در زمینه تضمین امنیتی در شرق اروپا پاسخ مکتوب ارائه کرده است.

با این حال، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با بیان اینکه پاسخ آمریکا به تضمین‌های امنیتی روسیه شامل نگرانی‌های اصلی مسکو نبود، گفت روابط کنونی روسیه با غرب در وضعیت پرتنش قرار دارد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا