سلامت

پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد/ ضرورت مدیریت ذخایرخونی

پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد/ ضرورت مدیریت ذخایرخونی

عباس صداقت در گفت و گو با خبرنگار یولن افزود: نیاز به خون  و فرآورده های آن یک نیاز همیشگی است و از آنجایی که در هیچ جای دنیا تا کنون دانشمندان موفق به یافتن جایگزینی برای خون و فرآورده‌های خونی نشده اند و از طرف دیگر با توجه به اینکه خون و فرآورده های آن ماده بیولوژیک و زنده است و  عمر محدود و مشخصی دارند و همچنین بیمارانی هستند که چشم به راه  دریافت خون هستند، بنابراین اهدای خون هم باید به طور مستمر انجام شود.

وی ادامه داد: افرادی به علت برخی از بیماری ها یا اختلالات انعقادی به طور مستمر نیازمند به دریافت خون یا فرآورده های خون هستند و یا اینکه افرادی که در معرض اعمال جراحی قرار می‌گیرند و برای بهبود بیماری نیاز به خون و فرآورده‌های خونی پیدا می کنند و همچنین افرادی که در حوادث و سوانح دچار مصدومیت می شوند نیز نیاز به خون و فرآورده‌های خونی دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون  گفت: خوشبختانه ایران جزو کشورهایی در دنیا است که دارای شبکه ملی خون رسان است و از این طریق خون و فرآورده های خونی مورد نیاز همه مراکز درمانی در کشور را مدیریت می‌کنیم.

پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد/ ضرورت مدیریت ذخایرخونی

میانگین سطح ذخایر خون درکشور در حد ۱۰ روز است

صداقت خاطرنشان کرد: در حال حاضر و بر طبق آخرین گزارش از شبکه اطلاع رسانی در حال حاضر میانگین سطح ذخایر خون در کشور به اندازه ۱۰ روز است و نگرانی از این نظر وجود ندارد.

وی تصریح کرد: اما اهدای خون باید به صورت مستمر انجام شود و هموطنانی که اقدام به اهدای خون می کنند، این امر خداپسندانه را در برنامه های زندگی خود قرار دهند و براین اساس آقایان ۴ بار و بانوان ۳بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : همه تلاش ما در سازمان انتقال خون این است که ذخایر خون و فرآورده‌های آن را مدیریت کنیم و بتوانیم میزان سطح ذخیره خون و فرآورده های آن را در همه استان های کشور حفظ کنیم یا اینکه  سطح ذخایر خون هم به سطح مازاد نرسد.

پویش نذر اهدای خون

وی با اشاره به اینکه پویش نذر اهدای خون از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر ادامه دارد، گفت: بر اساس فرهنگ و آموزه های دینی ما، افراد به شکرانه سلامت یا گشوده شدن گره ای از مشکلی، بهبودی از بیماری و گرفتن یک حاجت نذری ادعا می کنند و به ویژه اینکه شاید این نذرهای در ایام خاص و مناسبتی مانند ماه محرم، عاشورا و تاسوعا و یا اربعین حسینی است و چند سالی است که هموطنان به پویش نذر خون می پیوندند و خون اهدا می کننند.

وی اعلام کرد: در روز اربعین حسینی تمام مراکز اهدای خون در مراکز استان های آماده پذیرای اهدای کنندگان خون هستند وهمچنین اهدا کنندگان با مراجعه به سایت انتقال خون محل سکونت خود می توانند ضمن دسترسی به نشانی آنها به صورت اینترنتی هم نوبت اهدای خون دریافت کنند.

صداقت خاطر نشان کرد: اهدای یک واحد خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد و همچنین یک واحد خون می تواند به دارو های مشتق از پلاسما تبدیل شود و جوابگوی نیاز بیماران به این داروها باشد و بنابراین فردی که خون اهدا می کند با اهدای سلول های خون خود می تواند نجات دهنده جان بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن باشد.

وی تصریح کرد: نذر اهدای خون از چند منظر حائز اهمیت است و هر واحد خون اهدایی تبدیل به سه فرآورده می‌شود و حداقل نیازبه خون و فرآورده‌های خونی سه بیمار را پاسخ می‌دهد.

وی افزود: اهدا و دریافت خون غنی و فقیر را نمی شناسند، همه می توانند نیازمند به خون باشند و همه هم می توانند اهدا کننده خون باشند، اهدا کننده خون در قالب یک اقدام انسان دوستانه و ایثارگرانه خون اهدا می کنند و جان سه بیمار را نجات می‌دهد و آرامش قلبی و حس رضایتمندی را تجربه خواهد کرد.

پویش نذر خون تا اربعین ادامه دارد/ ضرورت مدیریت ذخایرخونی

خون اهدایی خیلی سریع جایگزین می شود

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: خون اهدا شده و اجزای خون اهدایی خیلی سریع توسط سلول‌های خون‌ساز بدن جایگزین و جبران می‌شود.

هموطنان با اطمینان خاطر برای اهدای خون مراجعه کنند

وی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل‌های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب‌رجوع در این مراکز رعایت می‌شود و به‌منظور اینکه اهداکنندگان کمتر معطل خواهند شد، و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می‌توانند وقت بگیرند سپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان نوع‌دوست که در همه شرایط یاریگر سازمان انتقال خون برای تأمین خون و فرآورده‌های خون موردنیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

وی تاکید کرد: اهداکنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون  بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین‌طور همیشه، ضدعفونی و استریل می‌شوند و اهداکنندگان با اطمینان خاطر خون  اهدا کنند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا