بین الملل

پکن: حرف و عمل آمریکا درمورد تایوان متناقض است

پکن: حرف و عمل آمریکا درمورد تایوان متناقض است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، اظهارات ضد و نقیض رئیس جمهور و دیگر مقام‌های آمریکایی درباره کمک نظامی این کشور به تایوان همزمان با ادعای پایبندی به اصل «چین واحد»، واکنش تند دولت پکن را در پی داشت.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) گفت: «ایالات متحده در مورد تایوان یک چیز می‌گوید و چیز دیگری انجام می‌دهد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وانگ طی نشست خبری روزانه ضمن انتقاد از اتهام‌زنی‌های مکرر آمریکا علیه چین، توضیح داد: «واشنگتن از آنچه تهدید چین می‌نامد، نمی‌تواند برای حل مشکلات خود سوءاستفاده کند و جهان را به ورطه نابودی خواهد کشاند».

وی با بیان اینکه انتشار اطلاعات نادرست علیه چین توسط آمریکا با هدف تحریف مسیر سیاست خارجی و مداخله در امور داخلی پکن انجام می‌شود، به واشنگتن توصیه کرد که دمیدن در حباب «تهدید ادعایی چین برای نظم جهانی» را پایان دهد.

این دیپلمات چینی ادامه داد: «طرف آمریکایی می‌گوید چین جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم جهانی است. این تحریف حقیقت است، چین همیشه مدافع نظم بین‌المللی بوده، هست و خواهد بود».

بر اساس این گزارش، وانگ در واکنش به ادعاهای ضد چینی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، گفت او اطلاعات نادرستی را منتشر می‌کند، درباره تهدید چین اغراق می‌گوید و سیاست خارجی و داخلی چین را عمدا تحقیر می‌کند تا توسعه چین را محدود کند.

وی در ادامه اظهار داشت: «چین نارضایتی شدید و اعتراض جدی خود را [به این اظهارات] ابراز می‌کند. چین از نظام روابط بین‌الملل که هسته اصلی آن سازمان ملل است محافظت می‌کند، نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین بین‌المللی را حفظ می‌کند، در حالی که ایالات متحده قوانین خود را تحمیل می‌کند و تنها به دنبال حفاظت از نظمی است که در آن نقش پیشرو دارد».

سخنگوی وزارت خارجه چین با درخواست از آمریکا برای توقف دخالت در امور داخلی چین، افزود: «ما همچنین می‌خواهیم طرف آمریکایی را نسبت به دست کم گرفتن عزم قوی، اراده محکم و توانایی‌های گسترده مردم چین در حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی هشدار دهیم».

پیش از این، بلینکن در سخنرانی خود درباره سیاست آمریکا در قبال چین گفته بود که واشنگتن، پکن را جدی‌ترین چالش بلندمدت برای نظم فعلی جهان می‌داند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا