سلامت

پیشی گرفتن آنفلوآنزا از کرونا در خراسان جنوبی

پیشی گرفتن آنفلوآنزا از کرونا در خراسان جنوبی

به گزارش یولن، با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا اکثر خانواده‌ها با بیمار شدن برخی اعضای خانواده از جمله کودکان و نوجوانان مواجه شدند و تصور اولیه سرماخوردگی یا کرونا بود.

با بررسی بیشتر علائم بیماری مشخص شد که ابتلا به آنفلوآنزا در حال افزایش است به‌ویژه آنکه در شرایط کنترل کرونا و پشت سر گذاشتن پیک هفتم، بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند و فاصله‌ها نیز رعایت نمی‌شود.

ویروس آنفلوآنزا به‌طور معمول هر سال در فصل پاییز اوج می‌گیرد و در ۲ سال گذشته به‌واسطه شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست‌ها با کاهش چشمگیر موارد ابتلا به آنفلوآنزا مواجه بودیم.

اما امسال موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کشور و خراسان جنوبی افزایش یافت و پیک زودهنگام بیماری از اواسط مهر ماه در این استان شروع شد.

آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد از جمله بینی، گلو و ریه‌ها را درگیر می‌کند و این بیماری برخلاف سرماخوردگی به‌طور ناگهانی روی می‌دهد. تب بالا، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم، خستگی و ضعف از علائم آنفلوآنزا است.

رصد میدانی خبرنگار یولن حاکی است که در هفته‌های اخیر برخی دانش‌آموزان به دلیل داشتن علائم سرماخوردگی یا آنفلوآنزا در کلاس‌ها حاضر نشدند و پزشکان هم توصیه کردند تا بهبودی در منزل استراحت کنند.

بخش اورژانس بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیرجند نیز پذیرای تعداد قابل توجه بیمارانی است که عمدتا برای بیماری‌های تنفسی مراجعه می‌کنند.

راهروی اورژانس بیمارستان مملو از افرادی است که صدای سرفه‌ها و عطسه‌های آنان قطع نمی‌شود؛ از شیرخوار و کودک گرفته تا افراد مسن در انتظار ویزیت پزشک هستند و همیشه با افزایش مراجعه‌کنندگان برخی کمبودها و مشکلات نیز بروز پیدا می‌کند گرچه کادر درمانی با همه توان در تلاش برای خدمات‌رسانی به بیماران هستند.

مهدیار نوجوان ۱۲ ساله یکی از این افراد است که به همراه مادرش در صف پذیرش اورژانس بیمارستان قرار دارد.

مادر مهدیار فرصت را مغتنم شمرد و گفت: از ابتدای مهر با بازگشایی مدارس، پسرم و ۲ خواهر دانش‌آموز او مدام مریض می‌شوند.

وی افزود: از مدیران مدارس درخواست داریم به والدین تاکید کنند وقتی دانش‌آموزی دارای علائم سرماخوردگی است تا زمان بهبودی او را به کلاس درس نیاورند تا دانش‌آموزان و خانواده‌های دیگر نیز درگیر بیماری نشوند.

یکی دیگر از همراهان بیمار که معلم است، گفت: ما در کلاس درس مدام به دانش‌آموزان تاکید می‌کنیم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند اما به دلیل شلوغی کلاس‌ها، واگیری بالای بیماری و کم‌توجهی دانش‌آموزان به ماسک زدن هر روز تعداد بیماران بیشتر می‌شود.

با این وجود متولیان بهداشت و درمان تاکید دارند که شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید همیشه و همه جا به‌ویژه مکان‌های شلوغ و مسقف رعایت شود و مردم در وضعیت شیوع بیماری‌های تنفسی ضمن استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی‌ها، فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند.

افزایش مراجعین به بیمارستان‌ها

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش شمار مراجعین به بیمارستان‌های خراسان جنوبی در چند روز اخیر خبر داد و گفت: براساس نمونه‌گیری‌های انجام شده، شاهد موج جدیدی از شیوع آنفلوآنزا در سال جاری هستیم.

علی‌اکبر اسماعیلی در گفت و گو با خبرنگار یولن افزود: پیش‌بینی می‌شود در ۲ هفته آینده حجم مراجعین مبتلا به آنفلوآنزا افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: در این شرایط و برای کاهش نارضایتی مردم از کیفیت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌ها نیاز است هم‌استانی‌ها با مجموعه درمان استان همراهی و همکاری کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: توصیه می‌شود شهروندانی که دارای علائم مشکوک به آنفلوآنزا از جمله تب ناگهانی، سرفه، بدن درد شدید و از این قبیل هستند در نوبت کاری صبح با رعایت نکات بهداشتی به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند تا از حجم مراجعه به اورژانس و درمانگاه بیمارستان‌ها کاسته شود.

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود مردم تا ساعت ۲ بامداد برای درمان سرماخوردگی کودکشان و مراجعه به پزشک معطل می‌شوند که مداخله به موقع مسئولان بیمارستان‌ها برای حل مشکلاتی از این دست مورد تاکید است.

اسماعیلی گفت: علاوه بر بخش درمانی دانشگاه باید از توان و خدمات‌رسانی مراکز بهداشتی و درمانگاه‌های خیریه همچنین ظرفیت‌های رسانه‌ای دانشگاه و سایر دستگاه‌های مربوطه برای اطلاع‌رسانی مناسب و به‌موقع در این موج بیماری استفاده شود.

روند افزایشی ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان جنوبی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: در حال حاضر وضعیت ابتلا به آنفلوآنزا در استان خراسان جنوبی دارای روند افزایشی موارد مثبت است و از اواسط مهر ماه وارد پیک بیماری شده‌ایم.

مجید شایسته اظهار داشت: روزانه ۱۵ تا ۲۵ مورد ابتلا به آنفلوآنزا در استان شناسایی شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی افزود: از ابتدای شیوع آنفلوآنزا در خراسان جنوبی تاکنون مورد فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه طول دوره بیماری آنفلوآنزا سه تا هفت روز به طول می‌انجامد گفت: مهمترین علایم بیماری شامل تب، سرفه‌های خشک، خستگی مفرط و بدن درد است.

وی افزود: رعایت فاصله فیزیکی (بیشتر از یک متر)، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، شلوغ و فضاهای بسته، رعایت بهداشت فردی و شستشوی مرتب دست‌ها، تهیه و تلقیح واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های در معرض خطر و حساس جامعه از مهمترین توصیه‌هایی است که انتظار می‌رود شهروندان جدی بگیرند.

شایسته درخصوص مشکل کمبود داروی آنتی بیتوتیک که در سطح کشور و استان وجود دارد، گفت: خوشبختانه برای درمان تخصصی موارد بیماری در بخش‌های دولتی استان مشکل خاصی برای دارو (اسلتامیویر) نداریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد در مدت کوتاه مجدد به این بیماری ویروسی مبتلا می‌شوند اظهار داشت: در مورد درگیری مجدد فرد در بازه زمانی کوتاه به دلیل اینکه بیماری ویروسی است، ویروس‌ها می‌توانند جهش‌های زیادی را انجام داده و تغییر یابند لذا دارای سوش‌های فراوانی هستند از همین جهت احتمال ابتلای فرد به انواع مختلف آن در مدت زمان کوتاه وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: وضعیت موجود بیماری در استان اگر پروتکل‌های بهداشتی و فردی رعایت نشود می‌تواند نگران کننده‌تر از وضع موجود باشد.

وی گفت: از ۱۵ شهریور امسال تاکنون حدود ۹۰۰ مورد آزمایش انجام شده که حدود ۳۱۰ مورد مثبت آنفلوآنزا بوده است.

کمبود آنتی بیوتیک در خراسان جنوبی رفع می‌شود

اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه کمبود آنتی بیوتیک در خراسان جنوبی رفع می‌شود، نسبت به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک هشدار داد.

سید محمد موسوی میرزایی گفت: کمبود آنتی بیوتیک کودکان در داروخانه‌ها که طی چند روز اخیر در استان خراسان جنوبی شاهد بودیم، مشکل کشوری است که به‌زودی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: در فصلی قرار داریم که عفونت‌های باکتریایی شایع نیست و عمده عفونتی که وجود دارد ویروسی و شایعترین آن ویروس آنفلوآنزا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عمدتا درمان عفونت‌های ویروسی، آنتی بیوتیک نیست و در این عفونت‌ها، استراحت مناسب، مصرف کافی مایعات، استفاده از تب‌بر در افرادی که تب دارند همچنین استفاده از داروهای ضد سرفه و نگهدارنده توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه تقاضای آنتی بیوتیک هم از سوی داروخانه‌ها افزایش یافته و هم تقاضا بیش از اندازه، از طرف مردم القا می‌شود به‌طوری که گاهی همکاران پزشک نیز این داروها را تجویز می‌کنند همچنین خیلی اوقات مردم آنتی بیوتیک‌ها را به‌صورت خودسرانه خریداری و مصرف می‌کنند.

به گفته این متخصص، مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود بنابراین اگر در آینده عفونت میکروبی اتفاق بیفتد، این آنتی بیوتیک‌ها جوابگو نخواهد بود چون میکروب‌ها مقاوم می‌شوند.

موسوی میرزایی با بیان اینکه همه مشکل موجود مربوط به افزایش مصرف بی‌رویه دارو نیست گفت: این اتفاق در کل کشور افتاده که یکی دیگر از دلایل آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که همه از آن مطلع هستیم و قسمتی نیز مشمول این موضوع شده است.

وی تغییر سیاست اختصاص ارزی در سطح کلان کشور و مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری‌ها را از دیگر دلایل عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های مکرر انجام شده و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در اجلاس معاونین غذا و دارو کشور شرکت کرده و قول‌های مساعدی هم در سطح کلان کشور داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قرار است طی روزهای آینده حجم قابل توجهی آنتی بیوتیک در سطح کشور توزیع شود.

وی به اثرات واکسیناسیون در کاهش شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: همچنین برای کاهش عفونت‌های ویروسی از واکسن استفاده می‌شود که در حال حاضر واکسن‌های تولید ایران در زمینه آنفلوآنزا به‌وفور در داروخانه‌ها موجود است.

موسوی میرزایی اظهار داشت: برای گروه‌های پرخطر از جمله کسانی که نقص عملکرد سیستم ایمنی دارند، بیماری‌های مزمن ریوی قلبی، دیابت، سرطان، افراد مسن، کادر بیمارستانی، مصرف‌کنندگان داروهای خاص سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و سایر افرادی که در پروتکل‌های اولویت دریافت واکسن تعریف شده‌اند، توصیه به انجام واکسیناسیون می‌شود.

وی گفت: با این کار از اپیدمی (همه‌گیری) عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌شود و کمک زیادی برای داشتن جمعیت سالم‌تر با کاهش هزینه‌های درمانی و نیاز کمتر به تامین دارو است.

خراسان جنوبی تابستان امسال پیک هفتم کرونا را پشت سر گذاشت و مسوولان بهداشت و درمان همان زمان عنوان کردند که با توجه به پیش‌بینی اوج‌گیری مجدد بیماری کووید۱۹ و آنفلوآنزا در فصل پاییز و زمستان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد توجه مردم باشد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا