خراسان جنوبی

پیگیری‌ها برای بازگشایی «دوکوهانه» و «گلورده» ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری یولن از بیرجند، آخرین خبری در که در مورد بازگشایی سه شاهراه تجاری برون مرزی خراسان‌جنوبی (یزدان زیرکوه، گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان) که هشت سال قبل به صورت یک طرفه از طرف کشور همسایه (افغانستان) مسدود داشتیم به ۱۲ شهریور امسال برمی‌گشت و آن مهم بازشدن قفل معبر مرزی یزدان بود که با زشدن این دروازه تجاری خوشحالی تجار ایرانی و افغانستانی و به ویژه اهالی روستای کلاته نظر افغانستان را در پی داشت و با باز شدن این گذرگاه تجاری، تجار افغانستانی و خرده فروشان وارد بازارچه یزدان شدند و معاملات تجاری خرده‌فروشی از سر گرفته شد.

استاندار خراسان‌جنوبی در حاشیه شورای مبادلات مرزی استان که در معبر تجاری مرزی یزدان بزگرار شد، اعلام کرد: با تأمین منابع اعتباری و تلاش دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت‌های لازم در این بازارچه فراهم شد.

وی متذکر شد: مدت‌های مدیدی است که با توجه به درخواست‌های مردم در شهرستان‌های مرزی استان و برای استفاده حداکثری از موقعیت‌های مرزی موجود، موضوع بازگشایی بازارچه‌های مرزی به طور جدی دنبال می‌شود.

مرز پیشران اقتصاد و توسعه

وی با تأکید بر اینکه مرز از پیشران‌های مهم اقتصادی و توسعه‌ای استان است، گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده و با حمایت دولت، تلاش‌ها نتیجه داد و امروز شاهد این هستیم که گلورده، یزدان و دوکوهانه هم می‌توانند همچون ماهیرود، شاهد فعالیت تجار باشند، همچنین با رایزنی‌ها و اقداماتی که انجام شده به زودی شاهد بازگشایی همه بازارچه‌های مرزی استان خواهیم بود.

استاندار خراسان‌جنوبی در شورای مبادلات مرزی که در بازارچه مرزی یزدان برگزار شد قول بازگشایی دو گلوگاه تجاری برون مرزی دیگر استان یعنی دوکوهانه نهبندان و گلورده درمیان را هم به زودی داد که بعد از گذشت حدود دو ماه از این قول پیگیر بازگشایی این دو معبر مرزی شدیم.

انجام مبادلات تجاری در ۲ معبر مرزی

«حمید ملانوری» استاندار خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار یولن، اظهار داشت: اکنون ۲ معبر مرزی ماهیرود و یزدان در خراسان‌جنوبی باز است و مبادلات تجاری در آن انجام می‌شود اما در شاهراه تجاری یزدان مبادلات به صورت خورده‌فروشی است و روزی ۷ تا ۸ کامیون بار به آن سوی مرز ارسال می‌شود.

به گفته وی پیگیری‌ها برای بازگشایی ۲ معبر تجاری دیگر یعنی گلورده درمیان و دوکوهانه نهبندان همچنان ادامه دارد و یکسری مذاکراتی هم انجام شده اما چون زیرساخت‌ها در آن سوی مرز (افغانستان) فراهم نیست نمی‌شود اقدام به بازگشایی کرد.

وی ابراز امیدورای کرد: با فراهم شدن امکانات و زیرساخت‌ها به زودی شاهد بازگشایی این دو معبر تجاری برون مرزی استان هم باشیم چرا که به طور حتم رونق اقتصادی مرزنشینان هر دو سوی مرز را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا