سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

1 هفته پیش

چای یا قهوه؛ کدام برای سلامت استخوان مفید است؟

زمان انتشار: 27 دسامبر 2025 ساعت 14:26

دسته بندی: اجتماعی

شناسه خبر: 664646

زمان مطالعه: 6 دقیقه

چای یا قهوه؛ کدام برای سلامت استخوان مفید است؟

چای یا قهوه؛ کدام برای سلامت استخوان مفید است؟

به گزارش یولن، وقتی صحبت از رسیدن به اهداف حرفه‌ای، مقابله با موانع شخصی و لذت بردن کامل از زندگی می‌شود، چای و قهوه به مثابه سوخت‌هایی هستند که موتور ما را به حرکت در می‌آورند. در تازه ترین تحقیقات آشکار شده که کدام یک از این دو نوع نوشیدنی محبوب برای سلامت استخوان‌ها مناسب‌تر و کدام یک مناسب نیست.

همشهری آنلاین نوشت: در حالی که قهوه و چای از نظر طعم خوشمزه و از نظر اثرات مثال‌زدنی برای سلامت هستند، تحقیقات پی‌درپی در حال تجزیه و تحلیل تأثیر آن‌ها هستند. از سلامت روان گرفته تا قدرت جسمی، چای و قهوه بر هر دو تأثیر می‌گذارند اما همیشه تاثیرات این دو نیز مثبت نیست.

چای یا قهوه: کدام بهتر است؟

چای و قهوه هر دو عمدتا برای سلامت انسان مفید هستند. با این حال، طبق یک مطالعه اخیر، وقتی صحبت از سلامت استخوان می‌شود، چای ممکن است کمی در صدر قرار گیرد. علاوه بر این، قهوه زیاد، به ویژه ۵ فنجان یا بیشتر، ممکن است تأثیر منفی بیشتری بر استخوان‌های شما داشته باشد. محققان دانشگاه فلیندرز در استرالیا داده‌های مطالعه شکستگی‌های پوکی استخوان، مبتنی بر تجزیه و تحلیل مداوم نزدیک به ۱۰ هزار زن ۶۵ سال به بالا را مشاهده کردند. آن‌ها میزان مصرف چای و قهوه و تراکم مواد معدنی استخوان در لگن و گردن استخوان ران آن‌ها را ثبت کردند.

نتایج تکان دهنده

یافته‌های این مطالعه در مجله «نوترینتز»( Nutrients) منتشر شد و محققان دریافتند که در بازه زمانی ۱۰ ساله، افرادی که چای می‌نوشیدند، تراکم مواد معدنی استخوان لگنشان کمی بیشتر از افرادی بود که قهوه می‌نوشیدند.

رایان لیو، یکی از نویسندگان این مطالعه، به واشنگتن پست گفت: ما دقیقا نمی‌دانیم که چرا چای نسبت به قهوه اثر محافظتی بیشتری دارد. با این حال، طبق تحقیقات موجود در سلول‌ها، این می‌تواند به دلیل ترکیباتی مانند کاتچین باشد که چای می‌تواند سلول‌های استخوان‌ساز را تحریک کند و منجر به تراکم مواد معدنی استخوان بالاتر شود.

چرا قهوه نه؟

در مورد قهوه، محققان متوجه نکته جالبی شدند. مصرف متوسط، حدود دو تا سه فنجان در روز، اثرات منفی بر تراکم مواد معدنی استخوان نداشت. اما ۵ فنجان یا بیشتر با کاهش سطح تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط بود.

چرا سلامت استخوان مهم است؟

کاهش تراکم مواد معدنی استخوان، خطر ابتلا به پوکی استخوان را در فرد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نازک شدن تدریجی استخوان‌ها با افزایش سن، آن‌ها را بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌دهد. با این حال، یادآوری این نکته ضروری است که پوکی استخوان یک بیماری چند عاملی است، به این معنی که عواملی مانند سابقه خانوادگی، مصرف الکل، مصرف دخانیات، نژاد و قومیت نیز در احتمال ابتلا به آن نقش دارند.

باید به چای روی بیاورید؟

مایکل هولیک، استاد غدد درون‌ریز، دیابت، تغذیه و مدیریت وزن در دانشکده پزشکی چوبانیان و آودیسیان دانشگاه بوستون، که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: درست است که چای کمی در تراکم مواد معدنی استخوان مفید است، اما این تفاوت آنقدر کوچک است که از نظر بالینی ممکن است واقعا مهم نباشد. به مصرف چای خود ادامه دهید و در عین حال مراقب مصرف قهوه خود باشید. این با توصیه‌های سازمان غذا و دارو مبنی بر عدم مصرف بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز همسو است.

۴۷۲۳۶

حتما بخوانید : برخورد یک اتوبوس با دیواره بزرگراه/ جزئیات
برچسب ها
قهوه
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • خبر تلخ غروب دوشنبه؛ کشف پیکر «سلنا» در روستای چهل‌گز ارومیه/ تشکیل پرونده قضایی 2 هفته پیش
  • چرا مردها کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند؟ 2 هفته پیش
  • چرا طرح‌های متعدد تشویق افزایش جمعیت شکست می خورد؟/ آمار فرزندآوری همچنان در سراشیبی نزولی
    چرا طرح‌های متعدد تشویق افزایش جمعیت شکست می خورد؟/ آمار فرزندآوری همچنان در سراشیبی نزولی 2 هفته پیش
  • تهران چقدر جمعیت را می‌تواند تحمل کند؟ / عددها چه می‌گویند؟
    تهران چقدر جمعیت را می‌تواند تحمل کند؟ / عددها چه می‌گویند؟ 2 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 12218
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 15500
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 11379
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 392
  • بوشهر 165
  • بین الملل 22862
  • تبلیغات 26
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 437
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9697
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 8330
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش
  • 1 هفته پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود نرم افزار |  گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور