بین الملل

چین، پدافند تایوان را با هواپیمای دوموتوره محک زد

چین، پدافند تایوان را با هواپیمای دوموتوره محک زد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، منابع خبری از پرواز یک فروند هواپیمای چینی در روزهای اخیر نزدیک جزیره «دونگین» در تایوان جهت سنجش پدافند هوایی این جزیره خبر دادند

به گزارش وبگاه «دیفنس نت» مقامات دفاعی تایوان تایید کردند که یک فروندهواپیمای سبک دو موتوره «وای-۱۲» چین در پنجم فوریه (شنبه ۱۶ بهمن) به دونگین نزدیک شد. دونگیین بخشی از جزایر ماتسو و کمتر از ۵۰ کیلومتری شرق استان فوجیان در چین و حدود ۱۸۵ کیلومتری شمال غربی کیلونگ در  تایوان است.

کارشناسان چین گفتند که این حادثه  دفاع هوایی «ضعیف» ارتش تایوان را نشان می‌دهد و چنین پروازی می‌تواند به امری عادی تبدیل یا حتی بزرگ‌تر شود.

«شی شان ون»،سخنگوی وزارت دفاع تایوان در نشست خبری گفت که این امکان وجود دارد که چین از هواپیمای غیرنظامی برای آزمایش اقدامات واکنش تایوان استفاده کند.

یک کارشناس نظامی چینی نیز به نشریه «گلوبال تایمز» گفت،در حالی که مقامات دفاعی تایوان مدعی بودند که آماده بوده و اقداماتی را برای نظارت بر هواپیما انجام داده‌اند، این ساکنان محلی بودند که اولین بار در هنگام فیلمبرداری از هواپیما این حادثه را گزارش کردند و ارتش تایوان تنها پس از آن واکنش نشان داد و این حادثه  توانایی دفاع هوایی ضعیف تایوان را افشا کرد.

سخنگوی وزارت دفاع تایوان در نشست خبری افزود، این حادثه می‌تواند ناشی از انحراف ناوبری وای-۱۲ باشد. این حادثه البته می‌تواند عمدی نیز باشد، زیرا این هواپیما می‌تواند تجهیزات نظارت و تجسسی را حمل کند.

چین طی هفته‌های اخیر تهدیدهای خود را با اعزام جنگنده‌ها به نزدیکی تایوان و برگزاری رزمایش‌های نظامی افزایش داده است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و کمک نظامی به تایوان عملا در مسیر حمایت از این جزیره است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله خود آمریکا، تایوان را به عنوان کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های دولت ترامپ را در قبال چین در پیش گرفته است و اخیراً نیز بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد فروش ۱۰۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی و قطعات تقویتی برای سامانه‌های موشکی مستقر در تایوان را تصویب کرده است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا