بین الملل

چین: از حل مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس اتمی حمایت می‌کنیم

چین: از حل مسائل باقی‌مانده بین ایران و آژانس اتمی حمایت می‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری امروز سه‌شنبه گفت که چین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده از طریق گفت‌وگو و رایزنی حمایت می‌کند.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش خود ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های آژانس درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در ایران طی سه سال گذشته ناکام بوده است. شبکه خبری الجزیره نوشت که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اشاره شده که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای رسیده است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش دیروز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: این گزارش بازتاب دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست. بعد از توافقی که بین ایران و آژانس در تهران انجام شد به صورت مکتوب ایران پاسخ‌هایی را به آژانس داشت و چند دور مفصل نشست حضوری برگزار شد که پاسخ‌های فنی و ارائه مستندات از سوی ایران صورت بگیرد. این گزارش همانی است که گروسی در پارلمان اروپا پیش از دور سوم گفت‌وگوهای ایران و آژانس به صورت شتاب زده اعلام کرد.

وی ادامه داد: این گزارش از همان موقع و حتی قبل از نشست ایران و آژانس جمع بندی شده بود و به نظر می‌رسد شتاب زدگی در این جمع بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوازن نیست. بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم از درز مجدد گزارش آژانس اتمی درباره ایران به رسانه‌ها انتقاد کرد و آن را موجب گمانه‌زنی‌های غیرضروری پیش از نشست شورای حکام آژانس اتمی دانست. اولیانوف پیش از این نیز با بیان اینکه دولت بایدن می‌خواهد برخی تحریم‌های ترامپ علیه ایران را حفظ کند، خواستار رویکرد سازنده‌تر و حرفه‌ای واشنگتن در قبال مذاکرات وین شده بود. 

«محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان های بین المللی در وین نیز در واکنش گفت گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی منعکس‌کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا