بین الملل

چین: ناتو باید همان ۳۱ سال پیش منحل می‌شد

چین: ناتو باید همان ۳۱ سال پیش منحل می‌شد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، همزمان با فشارهای کشورهای غربی به سردمداری آمریکا بر چین برای تبعیت از تحریم‌ها علیه روسیه، پکن ایده انحلال سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تکرار کرد.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که پکن معتقد است ناتو باید پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، که برای مهار آن ایجاد شده بود، منحل می‌شد.

به نوشته وبگاه شبکه «راشاتودی»، ژائو از این واقعیت که ناتو بجای منحل شدن، با هدایت آمریکا گسترش یافته و سعی در منزوی‌کردن روسیه داشته که همین امر در نهایت باعث جنگ کنونی در اوکراین شد، ابراز تأسف کرد.

وی طی نشست خبری روزانه، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره نقش ناتو به عنوان ابزار ژئوپلیتیک آمریکا، گفت: «ناتو به عنوان محصول جنگ سرد، باید همان زمان که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، به تاریخ می‌پیوست».

این دیپلمات چینی توضیح داد: «ناتو چندین دهه به سمت شرق در اروپا گسترش یافت و این برخلاف وعده‌های داده شده به سران شوروی سابق بود. این امر روسیه را گام به گام به یک گوشه سوق داد، بنابراین در نهایت، ناتو از طرف ایالات متحده آغاز کننده و بزرگ‌ترین مروج بحران اوکراین بود».

به نوشته راشاتودی، چین بارها کشورهای غربی را عامل تشدید تنش‌ها با روسیه دانسته و گفته است که خودداری آنها از رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع مسکو علت این بحران بوده است. این کشور همچنین از پیوستن به تحریم‌های روسیه خودداری کرده و آنها را غیرقانونی و ناتوان از حل مشکلات خوانده است.

پیش از این نیز «وانگ لوتونگ» مدیر کل امور اروپا در وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن با تحریم‌ها مخالف است، گفت چین طرف مرتبطی در بحران اوکراین نیست و تجارت عادی آن با روسیه نباید تحت تأثیر قرار بگیرد. (جزئیات بیشتر)

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا