بین الملل

کاخ‌سفید: آمریکایی‌ها ظرف ۲۴ ساعت اوکراین را ترک کنند

کاخ‌سفید: آمریکایی‌ها ظرف ۲۴ ساعت اوکراین را ترک کنند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه جمعه به تمامی شهروندان آمریکایی هشدار داد که ظرف ۲۴-۴۸ ساعت آینده خاک اوکراین را ترک کنند.

وی که در کنفرانس خبری کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت: «اکنون خطر به اندازه کافی زیاد بوده  و تهدید به اندازی کافی فوری است و این همان چیزی است که احتیاط می‌خواهد».

سالیوان اضافه کرد: «در شرایطی هستیم که اگر ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) هر زمانی که دستور دهد،‌ ممکن است تهاجم (علیه اوکراین) آغاز شود. این تهاجم ممکن است در جریان برگزاری المپیک (زمستانی چین) باشد».

مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «واشنگتن طی سال گذشته بیش از نیم میلیارد دلار تسلیحات دفاعی به کی‌یف داده و تسلیحاتی که آمریکا به اوکراین داده دفاعی بوده و کی‌یف نمی‌تواند از آنها برای تهاجم استفاده کند».

وی اضافه کرد: «هیچ بعید نمی‌دانیم که روسیه حمله‌ای برق آسا علیه کی‌یف انجام دهد و در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نظامی روسی در مرزهای اوکراین مستقر هستند».

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که بایدن با پوتین تلفنی درباره اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد اما زمان این گفت‌وگوی تلفنی را مشخص نکرد.

سالیوان مدعی شد نحوه استقرار نظامیان روسیه حاکی از آن است که مسکو قصد حمله به اوکراین را دارد.

وی ادامه داد: «نمی‌توانیم تاریخ و ساعت حمله روسیه به اوکراین را مشخص کنیم اما احتمال واقعی برای این موضوع وجود دارد و در صورتی که مسکو تصمیم حمله به اوکراین را بگیرد دستاویزی برای آن خواهد یافت».

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «استقرار نظامیان ما (در شرق اروپا) با هدف دفاع از مناطق ناتو و نه جنگ علیه روسیه است».

وی ادامه داد: «همچنان به کاهش دیپلمات‌های آمریکایی در سفارتمان در کی‌یف ادامه خواهیم داد و روس‌ها می‌توانند طی چند روز حمله گسترده‌ای را علیه اوکراین انجام دهند».

سالیوان گفت: «روسیه احتمالا حمله به اوکراین را با بمباران هوایی آغاز خواهد کرد که طی آن غیرنظامیان قربانی خواهند شد».

 وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای امروز جمعه از شهروندانش خواست هر چه سریعتر خاک اوکراین را ترک کنند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در جدیدترین توصیه مسافرتی خود خطاب به شهروندان این کشور نوشته «همین الان که وسیله‌های نقلیه هنوز در دسترس هستند [اوکراین را] ترک کنید.»

هشدار مسافرتی تازه انگلیس در شرایطی صادر شده که بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در جریان یک تماس تلفنی با سران دنیا از امنیت اروپا ابراز نگرانی کرد.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هم ساعاتی قبل‌تر از شهروندان کشورش خواسته بود خاک اوکراین را ترک کنند.  رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان بی‌سی گفت: «شهروندان آمریکا باید همین حالا اوکراین را ترک کنند. اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی طرف باشیم. طرف حساب ما یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا است. وضعیت بسیار متفاوتی است و اوضاع ممکن است خیلی سریع به هم بخورد.»

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه درباره  فروش سلاح به اوکراین هشدار داد و گفت فروش این تسلیحات شانس راه حل سیاسی و دیپلماتیک را کاهش می‌دهد.»

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا