بین الملل

کاخ سفید: هیچ مساعدت تحریمی خارج از برجام برای روسیه نداریم

کاخ سفید: هیچ مساعدت تحریمی خارج از برجام برای روسیه نداریم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید جمعه شب گفت، جز چارچوب وظایف اجرایی روسیه در برجام، هیچ مساعدت تحریمی دیگری برای این کشور وجود ندارد.

خروج از برجام کمکی به امنیت آمریکا نکرده است

ساکی در پاسخ به سوالی درباره معافیت تحریمی روسیه در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران گفت:‌ «قرار نیست رفع تحریمی [برای روسیه] صورت گیرد. آن‌ها در گذشته، نقشی اجرایی در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران داشتند و یقیناً موضوع بحث ما نیز همین است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: «محض روشن شدن مسئله باید بگویم هیچ گونه مساعدت تحریمی خارج از چارچوب توافق هسته‌ای ایران برای روسیه وجود ندارد».

او در ادامه گفت: «اکنون مولفه‌های اجرایی مشابهی را داریم و این کار در واقع اجرای همان توافقی است که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت».

ساکی در پاسخ به سوالی درباره انتقام ایران از «مقامات سابق و فعلی آمریکا» بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی» مدعی شد: «اعتقاد ما این است که ایران نه تنها برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده بلکه رفتارهای آن‌ها در منطقه و فراتر از آن نیز، از جمله توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خشونت‌آمیزتر شده است».

سخنگوی کاخ سفید افزود:‌ «اینکه اقدامات دولت قبلی [آمریکا] در زمینه خروج از توافق هسته‌ای با ایران موجب کاهش فعالیت‌ها یا تشدید رفتارهای سپاه پاسداران ایران شده باشد، گزاره دقیقی نیست. در واقع دولت ایران بودجه آن‌ها را دوبرابر یا چیزی مشابه این افزایش داده است».

او در ادامه گفت: «بنابراین این گزاره که ماندن در وضعیت فعلی موثر است و امنیت بیشتری برای ما می‌آورد هیچ مبنای حقیقی ندارد».

ساکی در پاسخ به سوالی درباره خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از «لیست سیاه گروه‌های تروریستی آمریکا» گفت: «مذاکراتی در این زمینه وجود دارد. قصد ندارم وارد جزئیات شوم اما متذکر می‌شوم که وضعیت فعلی که در آن قرار داریم در هیچ زمینه‌ای امنیت بیشتری برای ما ایجاد نکرده و در واقع سپاه پاسداران قوی‌تر شده است».

تماس تلفنی روسای جمهور آمریکا و چین

سخنگوی کاخ سفید درباره تماس ویدئویی یک ساعت و پنجاه دقیقه‌ای «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «شی جین‌پینگ» همتای چینی او گفت، بخش اعظم این تماس به گفت‌وگو درباره بحران اوکراین اختصاص یافت.

او در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت، مسائل ایران و کره شمالی در این تماس مورد بحث قرار نگرفت اما رئیس جمهور چین به همتای آمریکایی خود درباره حمایت از جدایی‌طلبان تایوان هشدار داد.

ساکی افزود: «همان‌طور که در متن تماس آمده در اینجا تأکید می‌کنم که او (بایدن) درباره دلالت‌ها و عواقب حمایت و کمک چین به روسیه هشدار داد».

او در پاسخ به سوالی درباره تداوم معاملات نفتی روسیه و هند گفت: «ما تصمیم به ممنوعیت وارد کردن نفت روسیه گرفته‌ایم اما همه کشورها چنین تصمیمی نگرفته‌اند و این را درک می‌کنیم. برخی کشورها از جمله در اروپا دلایل اقتصادی خود را دارند. البته با رهبران هند در سطوح مختلف تماس داشته‌ایم».

سخنگوی کاخ سفید درباره خط قرمز همکاری چین و روسیه گفت:‌ «متحد شدن چین با روسیه [در خصوص اوکراین] یکی از نگرانی‌های بزرگ ما بوده و آن را ابراز کرده‌ایم و کشورهای دیگر نیز چنین کاری کرده‌اند. طی روزهای آینده و با سفر رئیس جمهور [آمریکا] به اروپا جزئیات بیشتری مشخص خواهد شد».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا