بین الملل

کارشناس آمریکایی: مسکو در مذاکره با واشنگتن همه گزینه‌ها را روی میز خواهد داشت

کارشناس آمریکایی: مسکو در مذاکره با واشنگتن همه گزینه‌ها را روی میز خواهد داشت

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، «مارک اسلبودا» کهنه‌سرباز آمریکایی و کارشناس امور بین‌المللی و مسائل امنیتی گفت، در مذاکرات پیش رو بین روسیه و آمریکا، مسکو بلوف نمی‌زند و همه گزینه‌ها را روی میز خواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این کارشناس آمریکایی گفت: «باور ندارم که زما‌ن‌بندی اقدام به شورش مسلحانه در قزاقستان که تظاهرات قانونی در این کشور را ربوده و از آن به‌عنوان پوشش استفاده کرد، امری تصادفی باشد».

اسلبودا افزود: «مقیاس، دامنه، سازمان‌دهی و برنامه‌ریزی آشکار [در این ناآرامی‌ها] همگی به احتمال وجود درجاتی از حمایت و جهت‌دهی خارجی اشاره دارد. به نظر می‌رسد این اقدام به طور ویژه برای منحرف کردن ذهن روسیه از طریق بی‌ثباتی سیاسی در دو سوی این کشور در مرزهای شرقی و غربی زمان‌بندی شده است، آن هم دقیقاً در برهه‌ای که روسیه قرار است وارد مذاکرات سطح بالا و فشرده با ایالات متحده و ناتو شود».

این کهنه‌سرباز آمریکایی افزود، با این حال اگر قصد این اقدامات تضعیف موضع روسیه در مذاکرات آمریکا و ناتو باشد، ممکن است «از سوی کرملین، یک حمله‌ آشکار ژئوپولتیک و بی‌ثبات‌کننده علیه منافع روسیه و تغییر رژیمی علیه یکی دیگر از متحدان روسیه در نظر گرفته شود و [متعاقباً] آن‌ها را به سمت اقدامی قاطعانه‌تر و شدیدتر سوق دهد که ممکن بود [در صورت عدم وجود این تحریکات] طور دیگری رفتار کند».

اسلبودا خاطر نشان کرد «مختار آبلیازوف» سرمایه‌دار قزاقستانی و رئیس سابق یکی از بانک‌های این کشور که خود را رهبر اعتراضات نامیده بود، چند روز قبل از شروع ناآرامی‌ها در یک تلویزیون اوکراینی حاضر شد و به‌طور علنی براندازی دولت قزاقستان را خواستار شد.

این کارشناس آمریکایی در ادامه گفت: «اگر آبلیازوف در انجام و جهت‌دهی به این ناآرامی‌ها نقش داشته باشد، پس نهادهای اطلاعاتی اوکراین به طور قریب به یقین و به احتمال بیشتری حامیان غربی رژیم کی‌یف نیز دخالت داشته‌اند».

اسلبودا به اسپوتنیک گفت، نقش آمریکا و ناتو در بر هم زدن ثبات در مرزهای روسیه خود را در استقرار شمار بالایی از نیروهای ناتو در اوکراین نشان می‌دهد که به گفته آن‌ها تحت عنوان «تعلیم‌دهنده و مشاور» در این کشور حضور دارند.

او با تأکید بر اینکه حضور نظامی آمریکا و ناتو در اوکراین نقض توافق مینسک است گفت:‌ «ایالات متحده و ناتو از دورنمای طولانی توافقات مینسک استفاده کرده و فقط به طور کلامی از آن حمایت می‌کنند و به طور هم‌زمان “ناتو گرا شدن” نظامی اوکراین را پیش می‌برند».

این کارشناس مسائل امنیتی افزود:‌ «حتی بدون پیشنهاد رسمی عضویت اوکراین در ناتو، این کشور به  سرعت در حال تبدیل شدن به یک پایگاه نظامی ناتو است که درست در برابر روسیه قرار می‌گیرد».

اسلبودا گفت، حضور گسترده نظامیان ناتو در اوکراین و طرح انگلیس برای ایجاد پایگاه‌های دریایی در این کشور درکنار تأمین گسترده تسلیحات برای کی‌یف، برای روسیه چاره‌ای به غیر از درخواست برای ارائه تضمین امنیتی از سوی ناتو باقی نگذاشته است.

او در ادامه گفت: «نخبگان سیاسی غربی روسیه را جانشین مشروع اتحاد جماهیر شوروی می‌بینند که یک ملت شکست‌خورده و ضعیف شده است و باید با واقعیت گسترش ناتو درست در مجاورت مرزهای خود کنار بیاید. کشورهای سابق شوروی با استفاده از طعمه، فریب و انقلاب رنگی در حال کشیده شدن به سمت ناتو هستند که هدف تحکیم ژئوپولتیک به سمت شرق را تکمیل می‌کند».

این کارشناس امور بین‌الملل گفت انتظار دارد که آمریکا تلاش کند مذاکرات درباره اعطای تضمین امنیتی به روسیه را چند ماه طول دهد و برای ناتو گرایی اوکراین زمان بخرند. اما روسیه از این سناریو آگاه است و به نظر می‌رسد برای آن آماده باشد.

اسلبودا افزود:‌ «به شخصه باور دارم که کرملین به‌طور هم‌زمان، هم برای اتفاق افتادن بهترین حالت ممکن امیدوار بوده و هم برای بدترین حالت آمادگی دارد. این گزینه‌ها دقیقاً چه هستند؟ روسیه ضمن مخفی نگه‌داشتن کارت‌هایش اصرار خواهد داشت که بلوف نمی‌زند».

به عقیده این کارشناس آمریکایی، در برابر توسعه‌طلبی ناتو، «پاسخ فنی-نظامی» را در نظر خواهد داشت که شامل استقرار موشک‌های ابرفراصوت در کالینینگراد، افزایش حضور دائمی نیروهای در مرزهای غربی و اقداماتی دیگر خواهد بود.

اسلبودا در پایان تأکید کرد: «پوتین در پرسش و پاسخ سالانه اخیرش با خبرنگاران گفت در نهایت تصمیم یا اقدام در این زمینه “به پیشنهاداتی که کارشناسان نظامی به من ارائه می‌دهند بستگی خواهد داشت”. به نظر نمی‌رسد تصمیم نهایی گرفته شده باشد اما تمام گزینه‌ها روی میز هستند».

مذاکرات میان مسکو و واشنگتن در حالی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اخیراً اعلام کرده حدود ده هزار نیروی نظامی غربی از جمله چهار هزار آمریکایی به‌طور دائم در اوکراین مستقر هستند تا از این کشور در جنگ با ساکنین منطقه خودمختار «دونباس» حمایت کنند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا شامگاه شنبه گفت که واشنگتن و متحدانش آماده هستند تا در مذاکرات درباره اوکراین با روسیه، در مورد امکان محدود کردن رزمایش‌های نظامی و استقرار موشکی در منطقه توسط هر یک از طرفین گفتگو کنند. با این حال این مقام ارشد دولت بایدن گفت واشنگتن تمایلی به بحث در مورد محدودیت‌های استقرار نیروهای آمریکایی یا وضعیت توزیع آنها در کشورهای ناتو در منطقه ندارد.

در همین حال «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد یکشنبه به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند. وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی خبر داد: «بلینکن بر تعهد خود به تقویت همکاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا و رسیدگی به چالش‌های مشترک تاکید کرد».

بر این اساس، وزیر خارجه آمریکا هماهنگی اقدامات در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بین واشنگتن و اتحادیه اروپا را مهم برشمرده و تکرار کرد که هرگونه تجاوز احتمالی روسیه به اوکراین منجر به واکنش شدید خواهد شد.

علاوه بر این چند مقام‌ آمریکایی در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن» از  تصمیم واشنگتن و ناتو برای تحویل موشک‌های ضد هوایی استینگر به اوکراین خبر دادند.

در همین راستا، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در آستانه نشست مسکو و واشنگتن  در ژنو اعلام کرد که روسیه تسلیم فشارهای آمریکا نخواهد شد و هیچ امتیازی نخواهد داد.

وی در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که مسکو از سیگنال‌های واشنگتن و بروکسل پیش از این نشست در مورد ضمانت‌های امنیتی پیشنهاد شده توسط روسیه «بسیار ناامید» است.

وی تصریح کرد: «به طور خلاصه، آنها  (این سیگنال‌ها) منعکس کننده عدم درک آنچه ما نیاز داریم است. ما به اینها نیاز داریم: ضمانت‌های قانونی، تضمین‌های حقوقی که ناتو بیش از این گسترش نخواهد یافت، از بین بردن همه چیزهایی که ائتلاف به دلیل ترس افکنی‌های ضد روسی و انواع تصورات نادرست در مورد ماهیت سیاست روسیه از سال ۱۹۹۷ ایجاد کرده است».

ریابکوف با ابراز تاسف از ادامه اصرار واشنگتن بر دادن امتیازات یک جانبه از سوی مسکو گفت: «روسیه به مذاکرات آتی خوشبین نیست».

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا