خراسان جنوبی

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

خبرگزاری یولن – خراسان جنوبی؛ مسئولان برای این که بتوانند سوخت خراسان جنوبی را تامین کنند و از همه مهم‌تر مصرف بی رویه را مهار و قاچاق فرآورده‌های نفتی در استان را کنترل کنند از مرداد ماه امسال اقدام به طرح محدودیت سوخت گیری یعنی سوخت گیری به اندازه ۲۰ لیتر کردند.

این طرح از همان ابتدای شروع منتقدانی داشت چرا که در برخی از استان‌های مرزی همجوار خراسان جنوبی، مانند خراسان رضوی به اجرا در نیامد؛ اعمال این محدودیت داد، اغلب کاربران جاده‌ای و داخل شهری را به ویژه در زمان برودت بی‌سابقه دما در خراسان جنوبی در آورد.

خبرگزاری یولن با محمدرضا عابدانی، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی، در مورد علل اجرایی این طرح و پیامدهایی که اجرای آن در استان داشت به گفت‌وگو نشست.

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

وی در ابتدا به میانگین آمار رشد مصرف سوخت در کشور که حدود ۲۰ درصد است اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از دلایل تصمیم گیری برای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در جایگاه‌ها، رسیدن رشد مصرف استان به حدود ۵۰ درصد بود.

به گفته وی؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده حدود ۸۰ درصد مردم در هر بار سوختگیری، کمتر از۳۰ لیتر بنزین مصرف می‌زنند و این طرح فقط برای کمتر از ۲۰ درصد محدودیت ایجاد کرده است.

 همچنین، این در حالی است که هر فرد در کارت سوخت ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر سهمیه آزاد دارد که در هر هشت ساعت، می تواند ۳۰ لیتر سوختگیری کند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی، با بیان این که با کارت جایگاه نیز ۲۰ لیتر امکان سوختگیری وجود دارد، افزود: اگر کسی قصد استفاده بیش از ۳۰ لیتر داشته باشد، می تواند علاوه بر کارت خود ۲۰ لیتر نیز با کارت جایگاه سوختگیری کند که باک بیشتر خودروها بیش از ۵۰ لیتر نیست.

عابدانی با اشاره به این که کارت جایگاه امکان سوء استفاده برخی سودجویان را فراهم می آورد، ادامه داد: دلیل ایجاد محدودیت روی کارت جایگاه همین است زیرا امکان پیگیری و رهگیری آن بسیار کم است.

علاوه بر این میانگین رشد مصرف خراسان جنوبی از کشور بالاتر است.

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

کاهش رشد مصرف سوخت با اجرای این طرح

وی با اشاره به تاثیر مثبت اجرای این طرح در کاهش رشد مصرف سوخت، گفت: در سه ماهه سوم امسال، میانگین رشد مصرف کشوری ۱۵ درصد بوده اما این رقم در خراسان جنوبی به ۲۱ درصد رسیده است و با اینکه در مقایسه با گذشته کاهشی بوده اما باز هم از میانگین کشوری، بالاتر است.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی ادامه داد: اگر این طرح را اجرا نمی کردیم، روزانه توزیع بیش از ۳۰۰ هزار لیتر بنزین را در استان شاهد بودیم.

هدف طرح ایجاد محدودیت برای سودجویان است

عابدانی هدف از ایجاد محدودیت را برای کسانی دانست که قصد سو استفاده دارند، تصریح کرد: متاسفانه افزایش مصرف سوخت در استان به پای همه مردم نوشته می شد که با این اقدام، ایجاد محدودیت و شفاف کردن تراکنش‌ها بوده است.

وی با اشاره به اینکه غالب جایگاه های سوخت در استان به طور ۲۴ ساعته عرضه بنزین دارند، عنوان کرد : نرم خرابی جایگاه های سوخت در استان ۵ درصد است که در مقایسه با کشور، جزو بهترین ها هستیم.

به طوری که در مرکز استان صد درصد نازل های سوخت فعال است و این خود یک رکورد محسوب می شود.

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

مشکلی در تامین سوخت جایگاه ها نداریم

وی با بیان اینکه طی این مدت هیچ مشکلی در زمینه تامین سوخت جایگاه ها نداشته ایم، افزود: این در حالی است که میزان مصرف سوخت کشور در ۶ ماهه دوم سال به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که رقمی بی سابقه است اما با اینحال در خراسان جنوبی نیاز به متوقف کردن جایگاه ها یا… نداشته ایم.

وی میانگین معطلی یک نفر در شهر بیرجند را در شبانه روز برای دریافت سوخت، ۱۰ دقیقه اعلام کرد، ادامه داد: تلاش و وظیفه ما این است که در زمینه تامین، تعمیر و آمادگی نازل های سوخت مشکلی نداشته باشیم که خوشبختانه در این مدت در این امر، موفق هم بوده ایم.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی با بیان اینکه به تازگی این طرح برای همه کشور لازم الاجرا شده است، افزود: دلیل این امر، ناترازی مصرف و تولید سوخت در کشور است که بناست در هر استان بر اساس نظر مسئولان مربوط، این طرح اجرایی شود.

همچنین اجرای این طرح در بقیه استان ها، مطالبه خراسان جنوبی است.

معضل شوتی ها در جاده های خراسان جنوبی

محمدرضا عابدانی با اشاره به معضل شوتی‌ها در جاده های استان، گفت: استان ما بیشتر معبر عبور شوتی هاست زیرا همه سهمیه‌ای که در استان توزیع می شود در مقابل حجم قاچاق، مقدار زیادی نیست. اما خراسان جنوبی از این اتفاق متضرر می‌شود.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به دلیل محدودیت‌های زیاد و شرایط سختگیرانه برای شوتی‌ها سوخت به سختی در شبکه توزیع پیدا می شود و به همین دلیل خودروهای شوتی که در بقیه استان ها سوخت بارگیری کرده‌اند، از خراسان جنوبی رد می شود و برای مصرف خودروی خود سوخت می زند که البته همین یکی از دلایل افزایش صف های سوخت در استان است.

مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر حساسیتی که در این استان برای بحث مصرف سوخت هست در کل کشور باشد، به طور قطع  انحراف فرآورده کمتر شده و چالش حضور شوتی‌ها هم در استان کمرنگ‌تر می‌شود.

کارنامه قبولی خراسان جنوبی در کاهش مصرف بنزین/ جولان خودروهای شوتی در جایگاه‌های سوخت استان

نیاز استان به خط لوله انتقال فرآورده های نفتی
 
عابدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال حدود ۹۰۰ میلیون لیتر در استان سوخت توزیع شده است، ادامه داد: این در حالی است که  نه خط لوله داریم و نه از طریق خطوط ریلی یا کشتی سوخت دریافت می کنیم.

وی گفت: برای تامین سوخت استان، نفتکش‌ها مسافت طولانی حدود هزار و ۲۰۰ کیلومتری به بندرعباس را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه درخواست ایجاد خط لوله انتقال سوخت از رفسنجان به استان در دور اول سفر رئیس جمهور داده شد، افزود: برای بهبود شرایط، طرح خط لوله مطرح و مصوب و مطالعات آن انجام شده است و با تامین بودجه اجرایی خواهد شد.

به گفته وی در صورت اجرای این طرح، حتی می توانیم چشم انداز صادراتی نیز داشته باشیم.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا