سلامت

کاشت حلزون برای کودکان رایگان انجام می شود

کاشت حلزون برای کودکان رایگان انجام می شود

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، سعید کریمی روز سه شنبه در نشست خبری که در هتل قلب برگزار شد، افزود: کودکانی که مشکل شنوایی دارند تا ۲ سالگی باید حلزون کاشت کنند تا مشکل شنوایی آنها حل شود، اکنون ۲ هزار کودک در لیست کاشت حلزون هستند و با هماهنگی های انجام شده بصورت جهادی این کودکان تحت عمل جراحی بصورت رایگان قرار می گیرند و خدمات توانبخشی نیز به آنها رایگان انجام می شود.

وی با اشاره به بحث غربالگری جنین اظهار داشت: غربالگری جنین کار تخصصی است و در راستای رفع نگرانی خانواده این کار زیر نظر پزشک انجام می شود.

کریمی ادامه داد: وزارت بهداشت با ایجاد صندوق بیماران صعب العلاج، تدبیری اندیشیده است که براساس آن در سال گذشته  بودجه پنج هزار میلیارد تومانی در اختیار بیمه سلامت برای پوشش این بیماران قرار گرفت.

به گفته او، حدود ۲۶ بیمار صعب العلاج در سال گذشته شناسایی و به سازمان بیمه سلامت معرفی شدند و به زودی ۲۰ بیمار دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

مشکلی در تهیه دارو برای بیماران اس ام ای وجود ندارد

معاون وزیر بهداشت در مورد مشکلات دارویی بیماران اس ام ای گفت: داروهای بیماران اس ام ای وارد و پروتکل ها تدوین شده است و ۴۵۰ بیمار بر اساس اینکه تست ژنتیک آنها مثبت بوده است، می توانند دارو را دریافت کنند اما انجمن اس ام ای اظهار نظر کرد که ۶۰۰ بیمار وجود دارد و به همین دلیل به انجمن اعلام کردیم بیماران تست ژنتیک انجام دهند تا در صورت تایید دارو در اختیار آنها قرار می گیرد.

کریمی افزود: اگر پزشک بر اساس معیارها تشخیص دهد که  دارو اثر درمانی روی بیماراس ام ای  دارد، دارو از طریق بیمارستان ها در اختیار قرار می گیرد و معاونت تحقیقات وزارت بهداشت نیز پول این داروها را پرداخت کرده است.

بدهی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت

وی با انتقاد از اینکه سازمان تامین اجتماعی مطالبات مراکز درمانی را پرداخت نکرده است، گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان وزارت بهداشت از سازمان بیمه تامین اجتماعی طلبکار است در حالیکه وقتی خدمت ارائه می شود ولی بیمه پرداخت نمی کند، بحث کمبود پیش می آید و باید مسئولان تامین اجتماعی در این زمینه توجه کنند زیرا بیمارستانها نمی تواند این حجم بدهی را تحمل کنند.

آغاز اجرای طرح دارو رسان 

معاون درمان در مورد طرح دارورسان نیز گفت: این طرح برای بیماران صعب العلاج که دارو با رضایت آنها درب منزل ارایه می شود، انجام شده و اکنون از مبتلایان به ام اس آغاز شده و دانشگاه علوم پزشکی تهران بصورت آزمایشی آن را انجام می دهد.

کریمی اظهار داشت: در کلانشهری مانند تهران ممکن است به دلیل حجم ترافیک و مشغله ها، بیماران نتوانند به موقع داروی خود را تهیه کنند و طرح دارو رسان دسترسی آسان و ارایه خدماتی دارو به این بیماران است.

تاثیر ۳۰ تا ۴۰ درصد دارو در بهبودی بیماران اس ام ای 

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در این نشست با اشاره به اینکه بیماری اس ام ای برای افراد زیر ۱۸ ماه کشنده است، اظهار داشت:داروهایی که برای این بیماری مصرف می شود حداکثر تاثیر دارو ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده، نه بهبودی کامل، برا اساس خواسته خانواده های این بیماران از  ریاست جمهوری، تهیه دارو از طریق واردات به کشور توسط وزارت بهداشت انجام شده است.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت نیز  بر اساس اسنادی که بیمارستان درباره داروهای بیماران صعب العلاج ارایه می کند، پول می دهد و اجازه نداریم بصورت مستقیم به شرکت وارد کننده دارو پول بدهیم، برای فاز اول بیماری مشکل مالی وجود ندارد، در سامانه نسخه الکترونیک وارد شده و  قیمت رو برای بیماران صفر و برای دولت ۱۰۰ درصد تعیین کردیم، بزودی داروها در بیمارستانهای تابع دانشگاههای علوم پزشکی قابل توزیع است و سازمان بیمه سلامت نیز هزینه داروها را پرداخت می کند

ناصحی اظهار داشت: بودجه پیشنهادی ما برای صندوق بیماران صعب العلاج  ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۵ هزار میلیارد تومان تصویب شده و خیرینو هنرمندان نیز می توانند در این راستا به ما کمک کنند. در فاز اول ۲۶ بیماری وارد سامانه شده است فراخور بیماری تصمیمی که کارگروه متشکل از کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت بوده، پوشش بیمه ای صورت می گیرد.

۴۴ بیماری صعب العلاج وارد سامانه شدند

به گفته وی، ۴۴ بیماری صعب العلاج را بطور کامل وارد سامانه می کنیم و برای بیماری” ام اس ” نیز پوشش بیمه ای دارو و توانبخشی اضافه شده، بیماریهای عصبی و عضلانی، سکته مغزی  بیماری‌های پر هزینه چشن و اطفال، سرطان ها، پیوند و غیره نیز زیر چتر حمایت بیمه هستند اکنون هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه برای صندوق بیماران صعب العلاج گرفتیم، از ابتدای مهرماه توافق کردیم شروع بکار کنیم، اسنادی که قبل از مهرماه هزینه های درمانی ارایه دادند بررسی شده و برای پرداخت هزینه به بیمار تصمیم گیری می شود.

ناصحی در مورد طرح دارویار اظهار داشت: در این طرح علاوه بر سهم بیمه، سهم مابه التفاوت ارز را هم پرداخت می کنیم و اکنون تمامی مطالبات داروخانه ها و مراکز درمانی در این زمینه پرداخت شده است.

وی در مورد اختلال در نسخه الکترونیک با وجود قطعی اینترنت، خاطرنشان کرد: پزشکان برخی نسخ را می توانند دستی بنویسند و محدودیت در این زمینه وجود ندارد البته بیمارستان‌های که مراجعه کننده زیاد دارند، باید تعداد پزشک را افزایش دهند ونسخه الکترونیک بهانه ای برای عدم انجام کار نباشد.

 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا