بین الملل

کانادا: به اوکراین سلاح‌های مرگبار می‌دهیم

کانادا: به اوکراین سلاح‌های مرگبار می‌دهیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، همزمان با تنش‌های غرب‌ با روسیه با ادعای تدارک این کشور برای حمله به اوکراین، «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا از کمک‌های اقتصادی و تسلیحاتی به اوکراین خبر داد.

رسانه‌های کانادایی خبر دادند، نخست‌وزیر این کشور طی سخنان روز دوشنبه (دیروز) در اتاوا پایتخت اعلام کرد که دولت کانادا در نظر دارد که به اوکراین برای دفاع از خود در برابر «تهدید روسیه» کمک‌های مالی و تسلیحاتی ارائه کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌تی‌وی نیوز» کانادا، جاستین ترودو در نشست خبری در ساختمان پارلمان این کشور درباره وضعیت جاری در مرز اوکراین و روسیه ابراز نگرانی کرد و متعهد شد که کانادا به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تهدیدات روسیه ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر کانادا با تکرار ادعاهای آمریکا و متحدانش درباره تدارک روسیه برای حمله به اوکراین اعلام کرد، کانادا وام ۵۰۰ میلیون دلاری و «سلاح‌های مرگبار» به ارزش ۷.۸ میلیون دلار به اوکراین خواهد داد.

به گفته جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا، این وام و کمک تسلیحاتی جدا از وعده قبلی اعلام شده دولت این کشور برای ارائه وام ۱۲۰ میلیون دلاری و ارائه تسلیحات غیر مرگبار به اوکراین است.

جاستین ترودو گفت، روز شنبه هفته جاری با «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین تماس تلفنی داشت کرد و در این رایزنی تلفنی بار دیگر تعهد کانادا به حمایت از اوکراین در برابر تنش‌های اخیر با روسیه را تکرار کرد.

وی با بیان رایزنی‌های مکرر با رهبران کشورهای اروپایی و متحدان کانادا طی روزهای اخیر افزود، تصمیم دولت برای ارسال تسلیحات مرگبار به دنبال درخواست اوکراین گرفته شد و این کشور تا قبل از این آمریکا، انگلیس، بلغارستان، جمهوری چک، هلند و لهستان هم این تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند.

نخست‌وزیر کانادا هدف از ارائه وام و تسلیحات به اوکراین را حمایت از این کشور برای «بازدارندگی در برابر تجاوز روسیه» خواند و گفت: «وضعیت به سرعت در حال تشدید است و ما داریم عزم خود را نشان می‌دهیم».

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا افزود: «برای کانادایی‌ها و جهان مهم است که بدانند کانادا به حمایت از اوکراین و استقلال، تمامیت و حاکمیت آن از جمله حق دفاع از خود ادامه خواهد داد».

اظهارات نخست‌وزیر کانادا درباره تنش‌های اوکراین و روسیه در شرایطی مطرح شده که هشدارهای مقام‌های مختلف کشورهای غربی عضو ناتو درباره ادعای تدارک مسکو برای حمله به اوکراین ادامه دارد.

کانادا که عضو ناتو و «گروه ۷» است.در قبال تنش‌ها با روسیه بر سر اوکراین، مواضع مشابه با آمریکا را اتخاذ کرده است. طی هفته‌های اخیر مقام‌های مختلف کانادا بارها درباره لزوم کمک به اوکراین برای مقابله با «تهاجم روسیه» موضع گرفته‌اند.

اظهارات ضد روسی جاستین ترودو و قول او به کمک‌های مالی و تسلیحاتی به اوکراین در شرایطی مطرح شده که اعتراضات گسترده کانادایی‌ها همچنان خبرساز است. نخست‌وزیر کانادا بامداد سه‌شنبه (به وقت ایران) گفت که برای پایان دادن به اعتراضاتی که برخی از گذرگاه‌های مرزی را بسته و بخش‌هایی از پایتخت را فلج کرده است، اختیارات اضطراری که به ندرت استفاده می‌شوند، از جمله قطع منابع مالی را فعال خواهد کرد.

دولت کانادا که می‌گوید اعتراضات اخیر به اقتصاد و شهرت کانادا به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد آسیب می‌رساند، اقدامات گسترده‌ای را برای حمایت از نیروهای پلیس و تحت نظارت قرار دادن بسترهای تامین مالی جمعی تحت نظارت تامین مالی تروریسم ارائه کرد.

طبق گزارش رویترز، اعتراضات «کاروان آزادی» که توسط کامیون‌داران کانادایی در مخالفت با واکسیناسیون اجباری یا قرنطینه مرتبط با همه‌گیری «کووید۱۹» برای رانندگان مرزی آغاز شد، مردم را به مخالفت با سیاست‌های ترودو در مورد همه چیز از محدودیت‌های کرونایی گرفته تا اخذ مالیات کشاند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا