خراسان رضوی

کاهش ۹۸۰ تنی تولید گندم در کاشمر/ رونق‌ بخش کشاورزی درگرو توسعه کشت گیاهان کم آب طلب و احداث گلخانه‌ها است

کاهش ۹۸۰ تنی تولید گندم در کاشمر/ رونق‌ بخش کشاورزی درگرو توسعه کشت گیاهان کم آب طلب و احداث گلخانه‌ها است

به گزارش یولن از کاشمر، محمد شجعی عصر امروز در نشست خبری با نمایندگان خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، بخش کشاورزی را تأمین‌کننده امنیت غذایی کشور دانست و اظهار کرد: اگرچه در تولید بسیاری از کالاهای اساسی با توجه به اقلیم در کشور مشکلی نداریم، اما متأسفانه در برخی موارد نیز به دلیل شرایط کشور موفق نشده‌ایم به اهداف دست‌یابیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با اشاره به اینکه کاشمر در بخش کشاورزی سال گذشته موفق به کسب عنوان رتبه دوم استان بعد از مشهد شده است، افزود: باوجوداینکه کاشمر با هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع وسعت جزو شهرستان‌های کوچک و با داشتن ۱۶۰ هزار نفر جمعیت در رتبه هفتم قرار دارد، اما با توجه به نسبت جمعیت به وسعت جزو پرتراکم‌ترین شهرستان‌های خراسان رضوی هستیم.

وی بابیان اینکه در سال زراعی گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلند بودیم، ابراز کرد: این میزان بارش بیانگر کمبود و چالش حوزه آب در آینده است، لذا ضروری است ضمن رعایت صرفه‌جویی، نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنیم.

شجعی برکشت گیاهان و محصولات کم آب طلب تأکید کرد و یادآور شد: در حوزه کشاورزی باید ترویج ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد، در این راستا نیز تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت روستاها زمینه و بستر را برای راه‌اندازی گلخانه‌ها فراهم کنیم.

وی با اذعان به اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها و منابع آبی تغییر الگوی کشت در کاشمر امری اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: اگرچه کاشمر با ۷۴۰ هکتار سطح زیر کشت طالبی رتبه اول استان را دارد، اما به دلیل اینکه حجم آب زیادی برای تولید این محصول مصرف می‌شود و جزو کالاهای اساسی نیز محسوب نمی‌شود، استمرار کشت طالبی یک زنگ خطر است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر با یادآوری اینکه کشت طالبی آب زیادی طلب می‌کند، ازاین‌رو باید ضمن کاهش سطح زیر کشت طالبی به دنبال کشت‌های کم آب طلب و ایجاد گلخانه باشیم، بیان کرد: ضریب تبدیل در محیط گلخانه ۱۰ برابر شرایط فضای باز است، بنابراین ضروری است که کشت‌های گلخانه‌ای در کاشمر تبلیغ و تبیین شود.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر سطح زیر کشت غلات جو و گندم در کاشمر کفت: در سنوات گذشته سطح زیر کشت و تولید این محصول به‌اندازه‌ای بود که علاوه بر تأمین کردن نیاز مردم، حدود هزار تن گندم تحویل مراکز خرید می‌شد، اما در سال گذشته مجموع تولید گندم در منطقه ترشیز به کمتر از ۵۰۰ تن رسید که سهم کاشمر از این مقدار ۲۰ تن بود.

شجعی بابیان اینکه توجه و تشویق کشاورزان به کشت گندم و جو جزو اولویت‌ها است، افزود: کشت ذرت و گیاهان علوفه‌ای که نیاز آبی کمتری دارند در شهرستان درحال‌توسعه است به‌طوری‌که شاهد افزایش ۵۰ درصدی کشت این محصولات در سال جاری نسبت به سال گذشته بودیم.

وی همچنین با اشاره به نقش مهم و اثرگذار زنجیره تولید در بخش کشاورزی ابراز کرد: زمانی موضوع زنجیره تولید محقق می‌شود که تمام بخش‌های آن دیده شود، ازاین‌رو به دنبال این هستیم که با راه‌اندازی زنجیره انگور در کاشمر، زمینه بهره‌مندی تولیدکنندگان این محصول را از ارزش‌افزوده آن فراهم کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بابیان اینکه اولین زنجیره تولید انگور به‌زودی در این شهرستان ایجاد و فعال خواهد شد، اظهار کرد: اگرچه در سال جاری به دلیل افزایش دما و قطعی برق چاه‌های کشاورزی با کاهش ۲۰ درصدی عملکرد در تولید انگور مواجه بودیم، اما با ایجاد محیط کنترل‌شده در باغات می‌توان علاوه بر تولید محصول باکیفیت میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه زیربنایی اگر قرار است بهره‌وری از آب افزایش یابد چاره‌ای نداریم که روش‌های نوین آبیاری و کشت‌های کم آب طلب را جایگزین روش‌های سنتی و کشت‌های پرآب طلب کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر کاشمر در بحث خرده مالکی رتبه اول استان را دارد، بنابراین ضرورت دارد طرح یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی که هزینه‌های آبیاری نوین و راه‌های دسترسی به مزارع از سوی دولت تأمین می‌شود در دستور کار قرار گیرد.

شجعی با اشاره به وجود ۶۴ رشته قنات فعال در دو بخش مرکزی و فرحدشت کاشمر و هزینه‌های بالای احیا و مرمت قنوات، بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد و جذب اعتبارات دولتی تأکید کرد و یادآور شد: مهم‌ترین موضوع در زنده نگه‌داشتن قنوات، اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست قنوات است.

وی بابیان اینکه در سنوات گذشته فعالیت‌ها و کارهای خوبی در حوزه آبخیزداری کاشمر انجام‌شده است، اذعان کرد: طرح آبخوان‌داری بهاریه به‌عنوان یک پروژه در دست اقدام در اولویت قرار دارد و تلاش می‌شود تا با جذب اعتبارات لازم این پروژه تکمیل و با بهره‌برداری از آن شاهد تأمین منابع تغذیه‌ای باشیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا