فرهنگ و هنر

کاهش ۷۵ درصدی سهمیه نپال درحج امسال/ ایران تجربیات حج را به نپالی‌ها می‌دهد

کاهش ۷۵ درصدی سهمیه نپال درحج امسال/ ایران تجربیات حج را به نپالی‌ها می‌دهد

به گزارش یولن، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در دیدار جمعی از علمای جوان و نخبگان کشور نپال، با اشاره به آمادگی مجموعه حج و زیارت برای ارائه تجربیات خود در حوزه حج به کشور نپال گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه حج، تجربیات خوبی دارد و کشور نپال می‌تواند از این تجربیات استفاده استفاده کند. پیش از این هم این تجربیات در اختیار برخی از کشورها قرار گرفته و الحمدلله نتایج خوبی به دست آمده است.

سرپرست حجاج ایرانی در این دیدار که امروز در بعثه مقام معظم رهبری انجام شد، با بیان اینکه برنامه حج در ایران از گذشته همواره رو به رشد و تکامل بوده است، به تشریح نحوه حج گزاری ایرانیان در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پرداخت.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حوزه حج و زیارت به صورت مستقل مورد توجه قرار گرفت و امور و وظایف برای زائران پیش‌بینی و انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعداد حجاج ایرانی در سال‌های گذشته حدود ۸۵ هزار نفر و ترکیب کاروان‌ها از شیعیان و اهل سنت بوده است، گفت: هر اقدام و خدماتی که برای شیعیان انجام می‌شود، دقیقا همان اقدامات و خدمات برای عزیزان اهل سنت هم انجام می‌گیرد؛ یعنی همه به عنوان شهروند جمهوری اسلامی ایران به صورت مساوی از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

حجت‌الاسلام نواب با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران، سه مجموعه ماموریت حج را انجام می‌دهند، اظهار داشت: مسؤولیت اداره جامع حج و برنامه‌های فرهنگی برعهده بعثه مقام معظم رهبری است. بخش سنگین اجرا برعهده سازمان حج و زیارت است که ارائه خدمات به زائران از جمله ترابری، اسکان، تغذیه و تدارکات و… را شامل می‌شود. سومین بخش هم هیأت پزشکی است که در شهرهای مکه و مدینه با بهره‌گیری از پزشکان حاذق خدمات قابل توجه بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه برای تغذیه زائران در عربستان در آشپزخانه پیشرفته و مطابق ذائقه ایرانیان غذا طبخ می‌شود، تصریح کرد: در ایام تشرف زائران علاوه بر آموزش مناسک، زائرین با آداب حج و تاریخ زندگی پیامبر (ص) آشنا می‌شوند، همچنین در سرزمین وحی یکسری آداب داریم که مورد توجه زائران قرار می‌گیرد؛ قرائت ادعیه به خصوص از صحیفه سجادیه منسوب به امام زین العابدین(ع) و دعای مکارم اخلاق، دعای پدر و مادر در حق فرزند و دعای فرزند بر حق پدر و مادر از جمله مواردی است که جزء اصلی و روح‌بخش برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در سرزمین وحی است.

وی با بیان تفاوت‌های آموزش‌های ارائه شده به حجاج در کشورمان با نپال، به وجود پژوهشکده حج و زیارت در قم و فعالیت‌های آن اشاره کرد و گفت: طبق اظهار نظر برخی از شخصیت‌های عربستان، حج گزاری ایرانیان از نظام و انسجام معقول و متینی تشکیل شده است.

سرپرست حجاج کشورمان تاکید کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم آمادگی داریم تا تجربیات خود را در این زمینه در اختیار کشورهای اسلامی از جمله نپال قرار دهیم. پیش از این هم این تجربیات را در اختیار برخی از کشورها قرار داده ایم که الحمدالله نتایج خوبی حاصل شده است.

در ادامه این نشست محمد زین العابدین از عالمان نپال اظهار داشت: در قبل از کرونا کشور نپال ۲۵۰۰ نفر برای تشرف به حج سهمیه داشت، اما امسال بعد از کرونا سهمیه این کشور به ۵۵۰ نفر رسید و درخواست داریم که یکی از متخصصان حوزه حج و زیارت به کشور نپال اعزام شود تا آشنایی کامل با این امور صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه حجاج نپال مراسم خاص خود را دارند و قبل از رفتن به حج یک دوره تربیتی و آشنایی با مناسک برای آنان برگزار می‌شود، افزود: امروز اینجا هستیم که میان حجاج نپالی و حجاج ایرانی ارتباط سازنده‌ای شکل گیرد و خواهان این هستیم که هماهنگی‌های خوبی در این زمینه انجام شود. همچنین امیدواریم که با شکل‌گیری این ارتباطات در سال، یک مبلغ از ایران اسلامی به کشور نپال سفر کند و بتوانیم از تجربیات و حضور آنان بهره‌مند شویم.

در ادامه این نشست، مولانا محمد بشیرالدین، امام جمعه شهر گورکها نپال درباره نحوه ارائه آموزش به حجاج این کشور توضیحاتی داد و اظهار داشت: از طرف کمیته حج نپال یکسری آموزش‌ها در یک هفته ارائه می‌شود و اطلاعاتی هم در اختیار زائران قرار می‌گیرد اما آن طور که باید این اطلاعات و آموزش‌ها جامع و کافی نیست. ما در تلاش هستیم تا اطلاعات کامل را در اختیار حجاج قرار دهیم، چرا که در مراسم حج بیشتر کارها بر عهده خودمان است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا