فرهنگ و هنر

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات یولن کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو-ایران با حضور حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون، یونس شکرخواه مشاور عالی و مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون، امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون و ابراهیم عمرانی مدیرکتابخانه جندی شاپور در مجموعه ایران مال برگزار شد.

نگهداری اسناد ۷۰ ساله کمیسون یونسکو در کتابخانه و مرکز اسناد

حجت الله ایوبی در ابتدای این مراسم و پس از بازدید از کتابخانه اظهار کرد: کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو-ایران از امروز به طور رسمی آغاز به کار می‌کند. به همه علاقه‌مندانی که با دلهره پیگیر اسناد و کتاب‌های این نهاد ۷۰ ساله بودند این نوید را می‌دهیم که می‌توانند از این پس کتاب‌های مورد نظر خود را جست‌وجو و در کتابخانه به مطالعه آن بپردازند.

وی ادامه داد: کتاب‌ها و اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران در شرایط خوبی قرار نداشت و با افتتاح کتابخانه این آثار و اسناد و کتاب‌ها بخشی از تاریخ علم و فرهنگ این سرزمین است که علاوه بر حفظ و نگهداری، در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. آغاز به کار این مرکز را به دانش پژوهان تبریک می‌گویم و از تلاش همه دست‌اندرکاران برای راه‌اندازی این مرکز تقدیر می‌کنم.

کتب و اسناد کمیسیون یونسکو گنجینه‌ای با ارزش است

ابراهیم عمرانی مدیر کتابخانه جندی شاپور اظهار کرد: سال گذشته که قرار شد کمیسیون ملی یونسکو-ایران، کتابخانه خود را به کتابخانه جندی شاپور منتقل کند، کمی سردرگم بودم و نمی‌دانستم با چه چیزی روبرو هستم. ولی با بازشدن کارتن‌های کتاب، متوجه گنجینه پیش رو شدم. به ویژه در بخش اسناد، مواردی در این مجموعه وجود دارد که به جرأت می‌گویم خاص ایران است و در کتابخانه دیجیتال یونسکوی پاریس هم نیست.

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد

مجموعه کتابخانه دیجیتال یونسکوی پاریس قابل بازیابی در این کتابخانه است

وی ادامه داد: تلاش کردیم با تمام مجموعه کتابداران جندی شاپور و همکاران کمیسیون ملی یونسکو-ایران، کتاب‌ها به درستی در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد و کاربران به راحتی بتوانند کتاب‌ها را جست‌وجو کرده و و از این مجموعه استفاده کنند. مجموعه کتابخانه دیجیتال یونسکوی پاریس قابل بازیابی در این کتابخانه است و همه این اسناد در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. نکته مهم آن که تمام مجموعه‌ای که یونسکوی پاریس در اختیار ما قرار داده با کپی رایت بوده و بسیار غنی است.

عمرانی تصریح کرد: این مجموعه کار محققان حوزه فرهنگ را ساده تر می‌کند و این کتابخانه با تمام امکانات در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران است. از دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران برای انتقال این کتابخانه به این مجموعه تقدیر می‌کنم.

کتابخانه کمیسیون یونسکو ایران مرجعی مهم برای پژوهشگران می‌شود

یونس شکرخواه مشاور عالی و مدیر گروه ارتباطات و رسانه کمیسیون نیز در این مراسم با بیان این که خدا را شاکریم این کتابخانه با تصمیمات به موقع دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران به ثمر نشست، اظهار کرد: از تیم سخت‌کوشی که با پیگیری‌ها و تلاششان این مهم را به سرانجام رساندند و به بهترین شکل عرضه کردند و امروز هم با آغوش باز پذیرای ما بودند، قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: باید پیشاپیش در این روز خاص که کار کتابخانه آغاز می‌شود از استاد ابراهیم عمرانی از چهره‌های کتابداری ایران تقدیر و به مجموعه کمیسیون ملی یونسکو به دلیل حضور این فرد تبریک بگویم و مطمئنم این کتابخانه در آینده به مرجعی مهم تبدیل خواهد شد و سرمنشا تحولاتی بزرگ است.

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد

شکرخواه تصریح کرد: با این امانتداری نیروهای متخصص تردید نداریم این مرکز جنبه یک آزمایشگاه را برای همگان پیدا می‌کند و از آقای عمرانی درخواست دارم اولین محصول این کتابخانه این باشد که پژوهش درباره پیشینه کمیسیون ملی یونسکو-ایران را براساس اسناد آغاز کنند.

آغاز به کار انتشارات کمیسیون

امیر روشن بخش معاون ارتباطات و مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو نیز در این مراسم عنوان کرد: خوشحالم پس از نزدیک به یکسال شاهد آغاز به کار رسمی کتابخانه و مرکز اسناد رسمی کمیسیون ملی یونسکو-ایران در مجموعه جندی شاپور هستیم.

وی افزود: افتتاح این مرکز خوشحال‌کننده است و امیدوارم افتتاح این مجموعه سبب شود اسناد و مجلدهای گردآوری شده در اختیار همگان قرار گیرد. این مرکز می‌تواند پایه‌گذار اتفاقات مبارکی باشد. خوشبختانه انتشارات کمیسیون بیش از یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده و بی‌تردید کتاب‌ها و مجلدهای دیگری را به این کتابخانه اضافه خواهیم کرد.

کتابخانه و مرکز اسناد کمیسیون ملی یونسکو ایران افتتاح شد

امیدوارم این کتاب‌ها به صورت دیجیتال در دسترس همه دنیا قرار گیرد

معاون ارتباطات و مشارکت‌های کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: از اهالی فرهنگ و ادب دعوت می‌کنیم به این کتابخانه بیایند و از این منابع استفاده کنند. یکی از اهداف اصلی ما قرار دادن کتاب‌های نادر این مجموعه در اختیار پژوهشگران است و آرزو می‌کنم این کتاب‌ها به صورت دیجیتال در اختیار همه علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار گیرد و همه فارسی زبانان بتوانند به این گنجینه دسترسی داشته باشند.

وی با تبریک افتتاح این مرکز عنوان کرد: با توجه به تغییر چارچوب ارتباطات و رسانه و اثرش در حوزه نشر، دیجیتال کردن کتابخانه‌ها می‌تواند گامی مهم برای تسهیل دسترسی علاقه‌مندان به حوزه نشر و کتاب، حوزه‌های دانشگاهی و ماخذهای مهم باشد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا