فرهنگ و هنر

کتابی برای تشریح حیات معنوی سلوکی در اسلام/ «رهبانیت متعالی اسلامی» منتشر شد

کتابی برای تشریح حیات معنوی سلوکی در اسلام/ «رهبانیت متعالی اسلامی» منتشر شد

به گزارش یولن، هیچ دینی از رهبانیت جدا نیست. با این حال، رهبانیت دینی به حسب شرایط تحول یافت و در ادیان مختلف در قالب­‌های گوناگونی ظهور کرد. بررسی متون اسلامی (آیات و روایات) نشان می­‌دهد، برترین سطح رهبانیت در اسلام بروز یافته است.

اسلام رهبانیت را به متن حضور اجتماعی کشانده است به گونه‌‌ای که نمونه اعلای رهبانیت اسلامی در حیات شاگرد سلوکی رسول اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم)، امیرمؤمنان و امام موحدان علی(علیه‌السلام) مجسم شده است. کتاب جدید انتشارت آل‌احمد و مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با عنوان رهبانیت متعالی اسلامی به بازار آمد.

در این کتاب چه بخش‌هایی را داریم؟

فهرست اجمالی این اثر شامل گفتار یکم: مفهوم رهبانیت، گفتار دوم: رهبانیت پیش از اسلام، گفتار سوم: رهبانیت از منظر اسلام، گفتار چهارم: پیدایش رهبانیت در صدر اسلام و سره‌سازی آن از سوی پیامبر اکرم(ص) و گفتار پنجم: ویژگی‌های رهبانیت متعالی اسلامی است.

کتابی برای تشریح حیات معنوی سلوکی در اسلام/ «رهبانیت متعالی اسلامی» منتشر شد

در بخش سخن ناشر این اثر آمده است: وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کنار ثمرات فزاینده‌ای که در فضای اجتماعی سیاسی داشت، موجب شد پرسش‌های جدید و گسترده‌ای در ابعاد مختلف دین و زندگی دینی مطرح شود. در واقع این پرسش‌ها زمینه را برای به سخن درآوردن متون دینی در ابعاد مختلف خود، فراهم کرد. یکی از پرسش‌های مهم این بود که چگونه میان حیات و حضور اجتماعی و جهاد و مبارزه سیاسی با معنویت و ارزش‌های معنوی اخلاقی می‌توان جمع کرد؟ اساساً در سبک زیست‌اسلامی چنین جمعی مقدور و مطلوب است؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست منشأ شکل‌گیری پژوهش‌هایی در حوزه معنویت اسلامی شده است و البته این فضا تا رسیدن به نقطه‌های بایسته فاصله‌ای جدی دارد. اثر حاضر در همین فضا گام برداشته و تلاش کرده است، مؤلفه‌های معنویت اسلامی را با زاویه‌ای ویژه کنکاش کند.

رهبانیت مختص دین مسیحیت نیست

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم حجت‌الاسلام امینی‌نژاد نیز آمده است: این اثر بر این باور است، رهبانیت اختصاصی به دین عیسوی نداشته و در همه ادیان وجود داشته است و تنها به حسب شرایط زمانی و مکانی و مسائل درون دینی به گونه‌ها و مدل‌های مختلفی ظهور کرده است. اسلام نیز از این قاعده مستثنا نیست و به‌همین جهت هیچ تردیدی نمی‌توان کرد که نه تنها در اسلام رهبانیت وجود دارد، بلکه اسلام به عنوان آخرین دین و کامل‌ترین پیام‌های الهی به طراحی نظامی متعالی و مترقی از رهبانیت دست یازیده که توجه به همه مؤلفه‌ها و ابعاد آن دقت در جامعیت آن به لحاظ برطرف‌کردن نیازهای فطری انسان دوره ختمی، چشم‌ها را خیره می‌کند و وجه دیگری از هیمنه اسلام و اعجاز قرآن را آشکار می‌سازد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا