بین الملل

کرانه باختری، آماده خیزش بزرگ فلسطینی‌ها

کرانه باختری، آماده خیزش بزرگ فلسطینی‌ها

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، تحولات به سرعت در کرانه باختری، به ویژه در استان جنین و اردوگاههای آن به پیش می‌رود و نیروهای مقاومت در جنین آماده مقابله با عملیات نظامی احتمالی ارتش صهیونیستی در این اردوگاه هستند.

به نوشته روزنامه الاخبار، نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در پی انجام عملیات‌های استشهادی از سوی جوانان «جنین» اعلام کرده‌اند که در حال بررسی انجام عملیات نظامی در این اردوگاه هستند. اردوگاهی که شاهد جنبش و حرکت تازه‌ای از سوی مقاومت است. همزمان دایره درگیری‌ها در سراسر کرانه باختری چندین برابر شده و تیراندازی به سمت نظامیان صهیونیست علاوه بر شهرها و اردوگاهها در روستاها نیز گزارش می‌شود.

روزنامه الاخبار در گزارش خود نوشت که شرایط فعلی کرانه باختری بسیار شبیه اوضاعی است که سال گذشته همزمان با جنگ ۱۲ روزه غزه شاهد بودیم.

اردوگاه جنین و کرانه باختری ساعت به ساعت شاهد تحولات شگرفی است؛ به طوریکه در یک روز چهار فلسطینی به شهادت رسیدند. دو شهرک‌نشین نیز در شهر نابلس با تیراندازی فلسطینی‌ها زخمی شده‌اند؛ در یک هفته اخیر چندین عملیات تیزاندازی از سمت فلسطینی‌ها گزارش شده است و این تحولات سریع حاکی از تعمیق و گسترش درگیری‌هاست؛ آن هم در فضایی که دشمن در پی برنامه‌ریزی برای حمله گسترده به جنین است

بامداد امروز (سه شنبه) نیز دو شهرک‌نشین سوار بر خودرو به آرامگاه یوسف نبی در شرق نابلس یورش برده و یک جوان فلسطینی را زیر گرفتند، اما به هنگام فرار هدف تیراندازی فلسطینی‌ها قرار گرفته و زخمی شدند.

پس از حادثه نظامیان صهیونیست وارد خیابان قدس و منطقه شرقی نابلس شده و درگیری‌های شدیدی با فلسطینی‌ها در گرفت که ۲۴ فلسطینی در این رویارویی زخم شدند.

الاخبار: شرایط فعلی کرانه باختری بسیار شبیه اوضاعی است که سال گذشته همزمان با جنگ ۱۲ روزه غزه شاهد بودیم.

شب گذشته نیز یک کارمند فلسطینی اداره کمرگ در «اریحا» پس از ترک محل کار از خودروی خود خارج شده و از مسافت دور به سوی ایستگاه ایست و بازرسی ارتش اسرائیل شلیک کرد و سپس از آن محل دور شد. ساعاتی پیش از این حادثه نیز دو عملیات تیراندازی رخ داده بود. یکی در شهرک «افرات» در جنوب بیت لحم و دیگری که تعدادی از نظامیان اسرائیلی در جنوب شهر جنین را هدف قرار داد.

همزمان فعالیت‌ها و راهپیمایی‌ها در حمایت از اردوگاه و شهر جنین در تعدادی از مناطق کرانه باختری و غزه ادامه دارد و شب گذشته حداقل در ۲۵ نقطه درگیری‌ جوانان فلسطینی با نظامیان اسرائیلی گزارش شده است. همچنین مادر شهید «رعد حازم» عامل عملیات هفته پیش در تل آویو که سه کشته و ۹ زخمی از صهیونیست‌ها به دنبال داشت نیز هدف ترور نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی قرار گرفت، اما این ترور نا موفق بود. همزمان اداره امنیت داخلی این رژیم (شاباک) با پدر شهید رعد حازم تماس گرفته و از او خواسته تا خود را تحویل دهد که او نیز در سخنانی گفته است که در مقابل تهدیدات عقب‌نشینی نمی‌کند و از هیچ چیزی جز خدا نمی‌ترسد.

تنها دو ساعت پس از  سخن «عامیر بارلیو» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر احتمال انجام عملیات گسترده در جنین به مشابه عملیات «دیوار دفاعی» در سال ۲۰۰۲، نیروهای مقاومت در این اردوگاه نیز به حالت آماده‌باش در آمده و در تمامی خیابان‌ها و کوچه‌ها و محلات مستقر شده‌ و اقدام به برپایی ایستگاههای بازرسی و کشیک‌های شبانه کرده‌اند. به طوریکه شرایط این اردوگاه کاملا مستعد یک درگیری گسترده و خیزش فراگیر است.

همزمان شهرها و روستاهای کرانه باختری نیز در پشتیبانی از اردوگاه جنین صحنه درگیری‌های متعددی است، به طوریکه دو روز پیش «محمد علی غنیم» از شهرک «الخضر» در جنوب بیت لحم زمانی که در مسیر خودروهای ارتش صهیونیستی به همراه تعدادی از جوانان کمین گرفته بودند، در درگیری رخ داده به شهادت رسید. او به تازگی از زندان اشغالگران آزاد شده بود

در این رابطه «جمال حویل» عضو شورای انقلابی جنبش فتح و از فرماندهان سابق اردوگاه جنین، گفت که شرایط این اردوگاه ما را یاد درگیری‌های آوریل ۲۰۰۲ می‌اندازد و این در شرایطی است که اشغالگران در ۲۰ سال گذشته تمامی تلاش خود را برای از بین بردن روحیه جهادی و مقاومت جوانان به کار گرفته‌اند.

تقریبا روزی نیست که خبری از کرانه باختری در رسانه‌ها از درگیری، شهادت فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌هایشان یا بازداشت‌های گسترده منتشر نشود. 

همزمان فرماندهان «گردان جنین» در بیانیه‌ای در حالی که صورت‌های خود را پوشانده بودند، از آمادگی کامل خود برای درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی خبر دادند. این گردان در  در ۱۳  اسفند ۱۴۰۰ با عضوگیری از اعضای «سرایا القدس»، گردان‌های «عز الدین القسام» و «ابو علی مصطفی»  گردان «شهدای الاقصی» تشکیل شد.

«ریاض ابو وعد» از فعالان اردوگاه جنین در این باره به خبرگزاری آناتولی گفت که در صورت هرگونه یورشی درگیری‌های شدیدی رخ خواهد داد و جوانان اردوگاه کاملا آماده هستند. به گفته وی گروههای فلسطینی انسجام بسیار بالایی با یکدیگر دارند و همزمان ساکنان اردوگاه نیز ارتباط بسیار عمیقی با گروههای مقاومت پیدا کرده‌اند.

«اسامه الحروب» از رهبران جهاد اسلامی فلسطین در اردوگاه جنین نیز به وبگاه فلسطین الیوم گفت که جوانان امروز در اردوگاه فرزندان شهدا و مجروحانی هستند که در درگیری‌های ۲۰۰۲ شرکت داشتند. بسیاری از آن‌ها یک یا چند تن از اعضای خانواده‌شان در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

گروه مسلح «گردان جنین» اسفند سال گذشته با قرائت بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ صهیونیستی دیگر در امان نیست و تمامی آن‌ها در معرض حملات جوانان گردان جنین قرار خواهند گرفت. ناظران معتقدند که این اردوگاه به بزرگترین تهدید برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری تبدیل شده و هر لحظه می‌توان انتظار وقوع درگیری گسترده در آن‌جا را داشت.

تقریبا روزی نیست که خبری از کرانه باختری در رسانه‌ها از درگیری، شهادت فلسطینی‌ها، تخریب خانه‌هایشان یا بازداشت‌های گسترده منتشر نشود. کرانه باختری دیگر همچون سابق نیست و همه چیز پس از جنگ ۱۲ روزه غزه تغییر کرده و این منطقه به آتش‌فشانی در آستانه انفجار تبدیل شده است که می‌تواند مسیر مبارزات مردمی را به سمت و سوی امیدوارکننده‌ای ببرد.

روزنامه الاخبار در پایان نوشت که به گفته ناظران، اردوگاه جنین و فعالیت نیروهای مقاومت در آن، شرایطی را در کرانه باختری به وجود آورده که بسیار شبیه آن چیزی است که سال گذشته همزمان با جنگ غزه شاهد بودیم، به احتمال زیاد عملیات‌های تیراندازی همچنان ادامه داشته و گسترش خواهد یافت و همزمان تعداد کسانی که از سوی ارتش صهیونیستی تحت تعقیب هستند نیز در حال افزایش است؛ شرایطی در کرانه باختری وجود دارد که ساکنان با احترام و تقدیر از فراریان یاد کرده و از آن‌ها حمایت و پشتیبانی می‌‌کنند. علاوه بر این پس از هر عملیات استشهادی، انگیزه‌ها برای انجام عملیات‌های جدید نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا