کرمان

کرمان، راور، شهربابک و قلعه‌گنج شهرهای ملی صنایع دستی شدند

کرمان، راور، شهربابک و قلعه‌گنج شهرهای ملی صنایع دستی شدند

به گزارش یولن از کرمان، پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور در حالی امروز در محل هتل پارس کرمان برگزار شد که شهرهای راور، کرمان، شهربابک و قلعه‌گنج به‌عنوان شهرهای ملی صنایع‌دستی انتخاب و معرفی شدند.

شهربابک شهر ملی فیروزه، قلعه گنج شهر ملی حصیربافی، راور شهر ملی قالی و کرمان شهر ملی صنایع دستی شدند و راین نیز به عنوان شهر مشروط با فاصله شش ماهه به عنوان شهر ملی چاقو معرفی ش. 

فعالیت ۷۰۰۰۰ هنرمند صنایع‌دستی در کرمان 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در این نشست اظهار داشت: برای نخستین بار است که این شورای راهبردی در یک استان برگزار می‌شود و ۱۰۱ رشته صنایع‌دستی و ۷۰ هزار هنرمند صنایع دستی در استان کرمان داریم.

فریدون فعالی با اشاره به ظرفیت شهر کرمان در زمینه تولید صنایع دستی و اینکه بیشترین آثار ثبت جهانی و ثبت ملی متعلق به استان کرمان است، ابراز کرد: ما نتوانستیم فقط یکی از صنایع‌دستی را برای شهر کرمان انتخاب کنیم بنابراین شهر کرمان به عنوان شهر صنایع‌دستی معرفی شد.

وی از وجود مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان سخن به‌میان آورد و تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم ظرفیت گردشگری مقاومت در کرمان را هر روز بیشتر کنیم.

تمدن ایران را با چالش مواجه کرده‌ایم

در همین حال استاندار کرمان در سخنانی اظهار داشت: کرمانی‌ها نقش زیادی در شکل‌گیری تاریخ ایران داشته‌اند و کرمانی‌ها به‌علت اینکه در فضای کرمان هستند شاید قدر کرمان را نداند اما وقتی از بیرون نگاه می‌کنی بیشتر این ظرفیت دیده می‌شود.

علی زینی‌وند ادامه داد: کرمان در تاریخ انقلاب و در شکل‌گیری و هویت‌بخشی انقلاب نقش زیادی داشته است و اوج این عظمت در شخصیت شهید سلیمانی دیده می‌شود و این شهید نیز کرمان را به عبارت دیگری روایت می‌کند. 

وی تاکید کرد: باید امتیازات استان کرمان که روایتگری تاریخ کهن ایران است را ضبط و ثبت کرد و برای آن ساختار درست کرد و ظرفیت‌های عظیم نخبگانی و مردمی را برای پرورش و به‌روز کردن آنها پای کار آورد.

استاندار کرمان اضافه کرد: تمدن ایران را حفظ نکرده‌ایم بلکه با چالش مواجه کرده‌ایم بنابراین ثبت‌های ملی می‌توانند تلنگری بر ما باشد که ما وارث تمدنی هستیم که دنیا و دیگران به آن افتخار می‌کنند و این تمدن ر ندارند و روایتگری و تمدن برای غرور ملی خودشان خلق می‌کنند، اما ما این تمدن را رها می‌کنیم.

زینی‌وند از ثبت ملی شهرهای کرمان به عنوان یک اتفاق خوب و ابتکار جالب نام برد و بیان داشت: کرمانی‌ها پژوهش‌های بیشتری در تاریخ عظیم کرمان انجام دهند تا بتواینم برای مردم روایت کنیم و ما نیز برنامه‌ریزی خیلی خوبی برای گردشگری مقاومت و میزبانی از گردشگران سراسر دنیا انجام داده‌ایم که برای زیارت مزار شهید سلیمانی به کرمان می‌آیند. 

کیفیت و تنوع را هنرمندان صنایع دستی می‌خواهیم

همچنین رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: فعالان صنایع دستی را در اتاق بازرگانی در قالب یک انجمن صنفی دیده‌ایم تا نقشه راه درستی را با استفاده از نظرات کارشناسان برای صنایع دستی داشته باشیم.

سید مهدی طبیب‌زاده بیان کرد: اتاق بازرگانی استان کرمان صنایع دستی را مورد حمایت قرار می‌دهد و بازار را تامین می‌کند و از هنرمندان صنایع‌دستی انتظار کیفیت و تنوع را دارد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا