فرهنگ و هنر

کرمی: مداحی استودیویی تا جایی که وهن سیدالشهدا نباشد، ایرادی ندارد

حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت یولن در خصوص برخی از آثار مداحان در قالب رسانه‌های نوین که با عنوان «مداحی استودیویی» شناخته می‌شود، اظهار داشت: در این خصوص نباید خیلی افراطی وارد شد، دستگاه سیدالشهدا(ع) یک دستگاه بسیار متنوعی است و یک ساحتِ رنگی و پرزاویه است.

مداحی استودیویی تاجایی که وهن سیدالشهدا نباشد، ایرادی ندارد

وی افزود: تمام آثاری که هم‌اکنون در ساحت مداحی وجود دارد، چه استودیویی و چه سنتی در صورتی منع شرعی دارد که وهن تشکیلات سیدالشهدا(ع) و مخالف غرض باشد، واِلا در غیر این صورت، منعی ندارد که ذائقه توده جوان را هم اشباع کنند.

کرمی با اشاره به اینکه با بیان اینکه این آثار آسیب ایدئولوژیک نباید ایجاد کند، تصریح کرد: مداحی استودیویی یا سبک شور در همین طیف است. همانطور که ما عزاداری سنتی لازم داریم، عزاداری‌های سبک جدید امروز هم بخشی از اقتضائات تعزیه سیدالشهداء است و جوان‌ها با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

هدف و غرض در مداحی، تحریک عواطف است

این سخنران مذهبی با بیان اینکه در مداحی هدف و غرض تحریک عواطف است، گفت: مداحی غیر از منبر است. در منبر شما باید سانتی‌متر و میلی‌متر بگذارید و بگویید این صاف است یا کج؛ و خیلی با وسواس و حساس ذره‌بین دست‌تان بگیرید و غربال کنید تا سره را از ناسره جدا کنید. منبر بحث اندیشه است، اما مداحی انگیزه است.

وی ادامه داد: در بُعد انگیزه، شما به دنبال تحریک عواطف و هیجانات هستید. بنابراین از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنید. از عوامل روانشناسی و جریان‌شناسی برای تحریک عواطف استفاده می‌کنید. حالا اگر یک پدیده‌ای مثل مداحی استودیویی به این ماجرا کمک می‌کند و بی‌آسیب است، چه اشکالی دارد؟

چرا برخی نسبت به مداحی استودیویی احساس خطر دارند؟

کرمی گفت: آن چه که بعضی‌ها احساس خطر کردند، این است که ما وقتی به یک اتفاقی دامن می‌زنیم، اگر روی آن نظارت نباشد، ممکن است بعدها کار به ناکجاآباد برسد و ممکن است ضابطه و قاعده‌ای نباشد که بعدها بتوان آن را کنترل کرد؛ واِلا این سبک از مداحی‌های استودیویی که الان خوانده می‌شود، متناسب با تحریک عواطف و هیجانات مذهبی‌شان برای تعامل در تشکیلات حسینی است و می‌تواند یک جمع قابل‌توجهی از جوانان ما را که روان‌شان هم با این مسائل درگیر می‌شود، جذب تشکیلات سیدالشهدا(ع) کند.

این سخنران مذهبی گفت: از نظر من آن چیزی که آسیب مذهبی نداشته باشد، خیلی خوب، مفید و قابل تقدیر است. آن ظرفیتی که بتواند از همه ظرفیت‌های هنری استفاده کند و اصحاب سیدالشهدا(ع) را زیر خیمه حسینی تجمیع کند، به نظرم مضر نیست که ضرورت هم دارد و مفید هم است؛ به‌شرطی که کنترل شود و یک‌دفعه اتفاقاتی نیفتد که چند روز دیگر مثلاً مداحان سبک رپ بخوانند.

با هر ابزار مشروعی باید مردم را در فضای عاشورا قرار دهیم

وی تصریح کرد: چیزی که با دستگاه سیدالشهدا(ع) تناسب ندارد، نباید باشد. مداحی استودیویی اشکالی ندارد، مردم را هم جذب می‌کند و موجب می‌شود مردم برای امام حسین(ع) اشک بریزند.

کرمی تصریح کرد: با هر بهانه، وسیله‌ و ابزاری به شرط آن که مشروع باشد، باید مردم را در فضای عاشورا قرار دهیم. این مشروع بودن در چهارچوب نظام و دین بودن، اصلِ مُحَکمِ بر همه تحرکات مذهبی است؛ حالا استودیویی، یا شور یا سنتی باشد.

برخی مته به خشخاش نگذارند

این سخنران مذهبی گفت: زمانی در هیأت، سینه‌زنی می‌کردیم و در انتها دو دقیقه شور می‌خواندیم، الان سه ساعت شور می‌خوانند! یعنی کار برعکس شده است. ما برای اینکه این خطاها و اشتباهات را جبران کنیم، نباید اشکال کلی کنیم، بلکه وظایف را به درستی انجام دهیم. برخی مته به خشخاش نگذارند و خیلی وسواس و حساسیت نشان ندهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر کاری صورت گرفت که دیگر متناسب با تشکیلات حسینی نبود و نقض‌ غرض صورت گرفت و جلسه را از فضای اصلی‌اش دور کرد، آنجا باید غیرتی شویم و ممانعت کنیم.

در خصوص مداحی استودیویی می‌توانید، این مطلب را هم مطالعه کنید:

فقه درباره «مداحی استودیویی» چه نظری دارد؟

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا