بین الملل

کره شمالی اقدامات نظامی تحریک‌آمیز کانادا و فرانسه را محکوم کرد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، کره شمالی اقدامات تحریک‌آمیز نظامی فرانسه و کانادا در آب‌های اطراف این کشور را محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، پیونگ‌یانگ تردد گشت‌های هوایی و دریایی این دو کشور را «تحریکاتی نظامی» توصیف کرد که وضعیت امنیتی منطقه را به خطر می‌اندازد.

در بیانیه دولت کره شمالی آمده است: «این بی‌تدبیری‌ها تعادل امنیتی در منطقه را برهم زده و اوضاع سیاسی آن را وخیم‌تر می‌کند».

این بیانیه در ادامه، آمریکا را به «تحریک» انجام چنین اقداماتی از سوی فرانسه و کانادا متهم کرده و آن را همسو با تلاش واشنگتن برای پایش تحرکات روسیه و چین توصیف می‌کند.

دولت کره شمالی همچنین هشدار داده است:‌ «ایالات متحده و کشورهای غربی باید آگاه باشند که این اقدامات تحریک‌آمیز نظامی نه‌تنها به وضعیت امنیتی منطقه بلکه به امنیت ملی خودشان نیز لطمه می‌زند».

چندی پیش وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد با فرانسه درخصوص پایش دور زدن تحریم‌ها توسط کره شمالی از جمله انتقال کشتی به کشتی کالا در دریا همکاری می‌کند.

از سوی دیگر وزارت دفاع کانادا نیز اعلام کرده یک هواپیمای «CP-140» را به‌منظور «حمایت از اقدامات چند ملیتی برای مقابله با تلاش کره شمالی در راستای دور زدن تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد» به ژاپن اعزام کرده است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه مدعی شد، اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد کره شمالی در حال دور زدن تحریم‌های غرب است.

این مقام انگلیسی ادعا کرد: «[ناو] اِچ‌اِم‌اِس ریچموند که در دریای شرق چین مستقر است، کشتی‌هایی را شناسایی کرده که مظنون به نقض تحریم‌های سازمان ملل هستند و کشتی‌هایی را ردیابی کرده که فاقد پرچم “واحد هماهنگی اجرا” [تحریم‌ها] بوده‌اند».

والاس در بیانیه‌ای مدعی شد، «کشتی‌هایی متعدد با ملیت‌های مختلف» تحریم‌ها علیه کره شمالی را نقض کرده‌اند.

 کره شمالی روز سه‌شنبه از برنامه انگلیس در استقرار دائمی دو رزمناو در منطقه آسیا و اقیانوسیه انتقاد کرد و آن را «تحریک آمیز» خواند.

در ماه می گذشته، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از عزم خود برای دیدار با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی  سخن گفته بود. «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز گفته بود که واشنگتن در سیاست خود در قبال کره شمالی تجدید نظر کرده و دیگر بر سیاست چانه‌زنی و خرید زمان تکیه نخواهد کرد. 

اظهار نظر درباره مذاکرات با کره شمالی درحالی‌ است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا سه بار به صورت چهره به چهره با رهبر کره شمالی دیدار و در زمینه خلع سلاح اتمی در قبال رفع تحریم‌ها مذاکره کرد اما در نهایت این مذاکرات به دلیل زیاده خواهی‌های آمریکا به بن‌بست رسید و ناکام ماند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا