سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری

سرتیتر خبرها

با اعلام دادستانی؛ سگ گردانی در این شهرها ممنوع شد/ اسامی تکمیل می‌شود

با اعلام دادستانی؛ سگ گردانی در این شهرها ممنوع شد/ اسامی تکمیل می‌شود

18 ساعت پیش
پیکر کوهنورد گمشده پس از ۵ ماه پیدا شد

پیکر کوهنورد گمشده پس از ۵ ماه پیدا شد

18 ساعت پیش
خبر جدید درباره تاریخ اعتبار کارت‌های ملی هوشمند

خبر جدید درباره تاریخ اعتبار کارت‌های ملی هوشمند

18 ساعت پیش
روز جهانی محیط زیست: ایران و تغییرات اقلیمی تا ۱۴۲۰

روز جهانی محیط زیست: ایران و تغییرات اقلیمی تا ۱۴۲۰

18 ساعت پیش
بازسازی صحنه قتل الهه حسین‌نژاد

بازسازی صحنه قتل الهه حسین‌نژاد

18 ساعت پیش
عکس | واکنش پرسپولیس به درگذشت تلخ الهه حسین‌نژاد؛ او هوادار ما بود!

عکس | واکنش پرسپولیس به درگذشت تلخ الهه حسین‌نژاد؛ او هوادار ما بود!

18 ساعت پیش
واکنش پزشک قانونی کشور درباره خبر قتل الهه حسین‌نژاد

واکنش پزشک قانونی کشور درباره خبر قتل الهه حسین‌نژاد

18 ساعت پیش
قتل الهه؛ آنچه نشد و آنچه باید پس از این بشود

قتل الهه؛ آنچه نشد و آنچه باید پس از این بشود

18 ساعت پیش
قتل الهه؛ همه ما مسئولیم

قتل الهه؛ همه ما مسئولیم

18 ساعت پیش
مشکل جدیدی که خانواده الهه حسین‌نژاد با آن روبه‌رو خواهد شد/ چرا قاتل الهه باید به اشد مجازات برسد؟

مشکل جدیدی که خانواده الهه حسین‌نژاد با آن روبه‌رو خواهد شد/ چرا قاتل الهه باید به اشد مجازات برسد؟

18 ساعت پیش

Home » کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ج.ا.ایران

کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ج.ا.ایران

زمان انتشار: 17 سپتامبر 2023 ساعت 16:04

دسته بندی: بین الملل

شناسه خبر: 409560

زمان مطالعه: 11 دقیقه

کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ج.ا.ایران

کریدور هندی- عربی- اسرائیلی و الزامات سیاست خارجی ج.ا.ایران

برای تحقق این ایده، کریدور حمل و نقل ریلی در حاشیه خلیج فارس از سال ۲۰۱۶ و در قالب راه اندازی شبکه ریلی شورای همکاری خلیج فارس (GCC) کلید خورد. بر اساس قرارداد منعقد شده میان کشورهای عضو شورا، قرار بود این کشورها هر کدام به صورت مستقل شبکه ریلی خود را ساخته و تکمیل کنند. نهایتا، پس از تکمیل تمامی خطوط ملی، شبکه شورای همکاری خلیج فارس با اتصال شبکه ریلی ملی این کشورها، راه اندازی شود. بدین ترتیب، یک شبکه ریلی عربی شکل می گرفت که تمام شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس را از طریق یک خط راه آهن به طول 2177 کیلومتر، به یکدیگر متصل می کرد.
طراحی چنین برنامه ای برای ساخت و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی، یکی از هدفمندترین و مهمترین اقدامات کشورهای عربی برای حرکت به سمت توسعه پایدار در منطقه، ضمن دور زدن تنگه هرمز و در نتیجه کم اثر کردن نقش جمهوری اسلامی ایران در آبهای خلیج فارس در خصوص مساله صادرات نفتی این کشورها به اروپا بود. با این وجود تمامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نتوانستند این پروژه بلندپروازانه رو طبق برنامه پیش ببرند. شیوع پاندمی کرونا، وابستگی اقتصاد کشورهای منطقه به نفت و کاهش قیمت این منبع انرژی، عدم وجود هماهنگی و همگرایی سیاسی کافی میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عدم دستیابی به یک رژیم حقوقی واحد که لازمه راه اندازی هر کریدور بین المللی است، از جمله دلایلی بود که سبب گردید کریدور ریلی خلیج فارس طبق برنامه پیش نرود و به مرحله افتتاح نرسد. البته وضعیت همه کشورهای این شورا یکسان نیست، امارات متحده عربی و عربستان دو کشور موفق در این پروژه بودند که توانستند در این مدت چارچوبی نظام‌مند برای حمل و نقل ریلی خود تدوین کرده و به موفقیتهای چشمگیری برسند.
بر این اساس آمادگی لجستیکی این دو کشور عربی حوزه خلیج فارس از یکسو و عضویت یکی و تمایل دیگری به پیمان ابراهیم سبب شد تا آمریکا و رژیم اسرائیل طرح جهت دار خود برای شکل دادن به یک کریدور جدید در راستای محدود و منزوی کردن همزمان جمهوری اسلامی ایران و چین را کلید بزنند. ایده اتصال منطقه از طریق راه آهن در سال 2021، در مجمع I2U2 (مجمعی متشکل از ایالات متحده، اسرائیل، امارات و هند که در اواخر سال 2021 تأسیس شد) از سوی رژیم اسرائیل مطرح گردید و پس از آن توسط دولت بایدن مورد حمایت قرار گرفت، تا اینکه در نشست گروه بیست (G20)که در اوایل سپتامبر 2023 برگزار گردید، هند، عربستان سعودی، امارات و اسرائیل با حمایت آمریکا از کریدور دریایی-ریلی شرق به غرب که ترانزیت تجاری میان کشورهای اروپایی، اسرائیل، اردن، اعراب خلیج‌فارس و هند را برقرار خواهد کرد، رونمایی کردند. پروژه‌ای عظیم به منظور ترانزیت کالا که از هند شروع می شود، از امارات و عربستان عبور می‌کند و در نهایت با اتصال به اردن و رژیم اسرائیل به کشورهای اروپایی می رسد. هدف ظاهری و عملیاتی این کریدور این است که آسیای جنوبی را به خاورمیانه متصل کند و سبب توسعه تجارت و اقتصاد بین کشورهای مسیر شود.

با این وجود، این پروژه اهداف سیاسی مختلفی را نیز دنبال می کند؛ این کریدور یکی از ابتکارات ایالات متحده آمریکا برای حفظ نفوذ خود در منطقه خاورمیانه و البته به طور همزمان جلوگیری از افزایش نفوذ چین در این منطقه است؛ در واقع از آنجا که منطقه غرب آسیا بخش کلیدی کریدور «یک کمربند، یک جاده» چین است، دولت آمریکا به ویژه در دوران ریاست جمهوری بایدن‌ می کوشد با پیشنهاد این کریدور جدید، از ارزش راهبردی طرح های چین بکاهد. هدف مهم دیگر این کریدور حذف جمهوری اسلامی ایران از یک مسیر ترانزیتی کلیدی و کاهش وابستگی حمل و نقل جهانی به تنگه استراتژیک هرمز است. این امر حربه همیشگی بستن تنگه هرمز در مواقع بحرانی را از جمهوری اسلامی ایران می گیرد (هر چندتاکنون نیز جمهوری اسلامی هیچ گاه به طور جدی از این حربه استفاده عملی نکرده و همواره به رعایت آزادی کشتیرانی و ترانزیت بین المللی مقید بوده است) و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و البته رژیم اسرائیل را به شاهراه امن و مرکز ثقل تجارت بین المللی تبدیل می کند.
بر این اساس به نظر می رسد کریدور جدید لطمه ای جدی به منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است و از این رو ضروری است که مقامات کشورمان برای مقابله با اثرات سوء ناشی از شکل گیری این کریدور اقداماتی انجام دهد که برخی از انها عبارتند از:
– بهره گیری از پتانسیل عادی‌سازی روابط با عربستان و توسعه دیپلماسی و رایزنی های سریع و همه جانبه با مقامات این کشور به منظور دور نمودن آن از پیمان ابراهیم و توسعه روابط با رژیم اسرائیل، همچنین مجاب نمودن این کشور به حفظ منافع و مراعات خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در منطقه؛
– رایزنی گسترده به منظور تقویت طرح اتصال شبه جزیره عربی از طریق ایران به کریدور شمال- جنوب جهت ارتباط پر سود دو طرفه با اوراسیا، قفقاز و آسیای مرکزی و چین؛
– برنامه ریزی و تعریف راهبردهای مشخص به منظور استفاده از ظرفیت بزرگ کرانه های ساحلی و بندری ایران، عراق، کویت و عربستان برای اتصالات دوجانبه ترانزیتی؛
– رایزنی برای اتصال ترانزیتی دوجانبه بندر دمام و بندر امام خمینی به منظور تأمین منافع مشترک هر دو کشور ایران و عربستان؛
– بهره گیری از ابزارهای سیاسی و حقوقی برای ترغیب و تحت فشار قرار دادن هند جهت عمل به وعده ها و تعهداتش در قبال بندر چابهار؛
– رایزنی و همکاری با چین برای رسیدن به راه حلی مشترک برای مقابله با عملیاتی شدن این کریدور و تحقق اهداف ضد ایرانی و ضد چینی آن.
بر این اساس به نظر می رسد هر چند شکل گیری توافق جدید کشورهای عضو گروه 20 بر سر شکل دادن به کریدور تزانزیتی جدید فضای ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک را تا حدی برای ایران تنگ کرده است، اما درهای دیپلماسی همیشه باز است و امکان رایزنی و بده و بستان برای کشورها وجود دارد. نکته اینجاست که نباید نسبت به این تحولات بی تفاوت بود و اجازه داد طرحهای ضد ایرانی بدون هزینه و مشکل برای کشورهای طراح و همکار آنها، اجرایی و عملیاتی شود. لازم است رایزنی با کشورهای عضو این توافق به صورت جداگانه و به تناسب سیاستها و اهداف هر یک از آنها با فوریت آغاز و هزینه هایی که لطمه احتمالی آنها به منافع ایران برایشان ایجاد خواهد کرد، به آنها گوشزد شود.

* استاد دانشگاه

حتما بخوانید : نمایش قدرت چین به تایوان با پرواز ده‌ها جنگنده

مجله خبری یولن

برچسب ها
محمد مهدی مظاهری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • حضور مخفیانه مقام صهیونیست در ۲۰ کیلومتری دمشق
    حضور مخفیانه مقام صهیونیست در ۲۰ کیلومتری دمشق 22 ساعت پیش
  • پاکستان: وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه توسط آمریکا پیام‌ خطرناکی به جهان مخابره می‌کند
    پاکستان: وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه توسط آمریکا پیام‌ خطرناکی به جهان مخابره می‌کند 22 ساعت پیش
  • مقام ایرانی: پیشنهاد آمریکا مبهم،ناعادلانه و با هدف توقف کامل غنی‌سازی است
    مقام ایرانی: پیشنهاد آمریکا مبهم،ناعادلانه و با هدف توقف کامل غنی‌سازی است 22 ساعت پیش
  • گروسی: هم ایران و هم آمریکا می‌خواهند به توافق برسند
    گروسی: هم ایران و هم آمریکا می‌خواهند به توافق برسند 22 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 5643
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 7993
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 4957
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 388
  • بوشهر 165
  • بین الملل 16005
  • تبلیغات 16
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 309
  • سلامت 1797
  • سمنان 2082
  • سیاسی 6301
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 3517
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • واکنش مایلی‌کهن به جنجال بیرانوند و فاجعه ملی‌پوشان در کره جنوبی!
    واکنش مایلی‌کهن به جنجال بیرانوند و فاجعه ملی‌پوشان در کره جنوبی! 20 ساعت پیش
  • آمار فاجعه‌بار خط دفاعی ایران در ۵ بازی اخیر!
    آمار فاجعه‌بار خط دفاعی ایران در ۵ بازی اخیر! 20 ساعت پیش
  • عکس | ادعای جدید درباره زارع؛ پدیده لیگ برتر پرسپولیسی شد!
    عکس | ادعای جدید درباره زارع؛ پدیده لیگ برتر پرسپولیسی شد! 21 ساعت پیش
  • شکست تلخ چین با برانکو؛ پایان رویای جام جهانی
    شکست تلخ چین با برانکو؛ پایان رویای جام جهانی 21 ساعت پیش
  • ترکیب تیم ملی ایران مقابل قطر با چند سورپرایز ویژه
    ترکیب تیم ملی ایران مقابل قطر با چند سورپرایز ویژه 21 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی | خرید هاست | دانلود نرم افزار

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور