خراسان جنوبی

کمبود محیط‌بان و تجهیزات در خراسان‌جنوبی

«حسن اکبری» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در بیرجند، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و تمرکز خود را با این تعداد محیط‌بان بر حفاظت از مناطق ۴ گانه گذاشته‌ایم.

وی افزود: مجموع محیط‌های زیستی حیات‌وحش استان حدود ۱۵ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن در مناطق ۴ گانه قرق شده حافظتی قرار دارند.

به گفته وی براساس چارت سازمانی نزدیک به ۳۰۰ ردیف برای یگان حفاظت داریم که همین مقدار هم کافی نیست و ۲ برابر آن نیاز واقعی استان است.

نبود تجهیزات روز در خراسان‌جنوبی

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی عنوان کرد: در تمام محدوده حیات‌وحش استان ممکن است اتفاقات مختلفی مانند شکار غیرمجاز رخ دهد و نیاز به کنترل توسط نیروهای محیط‌بان دارد.

اکبری مهم‌ترین نکته را کمبود امکانات دانست و تأکید کرد: تعداد نیروها هر چه بیشتر شود ولی از نظر امکانات ضعیف باشیم، فایده‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: نیروهای محیط زیست اکثر مواقع به محیط‌هایی می‌روند که موبایل آنتن ندارد و نیاز به بی‌سیم داریم که هزینه‌های بالایی دارد و ما نداریم، همچنین تجهیزات خودرویی بسیار فرسوده است و نیاز به خودروهای صحرایی و تخصصی داریم که گران هستند و امکان خرید نداریم.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: امکانات تخصصی دیگری مانند پیهباد کنترلی و دوربین‌های دید در شب و مادون قرمز و تجهیزات روز دنیا نیز مورد نیاز است که لازمه بهره‌وری مفید از همین تعداد محیطبان است که در استان وجود ندارد.

کاهش محسوس تنوع زیستی

اکبری با بیان اینکه خراسان‌جنوبی از تنوع زیستی منحصر به فردی برخوردار است، گفت: با وجود اینکه فقط ۹ درصد از خاک کشور را داریم ولی ۳۰ درصد کل گونه‌های شناسایی شده در کشور را در استان شناسایی کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: این تنوع زیستی علی‌رغم خشکسالی‌ها در استان وجود دارد و به دلیل تنوع در توپوگرافی است که شامل شرایط گوناگون از جمله جنگل، کوهستان، کویر، استپ، تالاب و آبگیرها و دیگر مناطق مختلف است.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان داشت: تنوع اقلیمی خراسان‌جنوبی باعث شده تا زیستگاه‌های متنوعی داشته باشیم و علاوه بر گیاهان متنوع می‌توان به حیوانات خاصی از قبیل آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور و موارد مختلف دیگر اشاره کرد.

به گفته وی متأسفانه بخش زیادی از آن‌ها طی نیم قرن گذشته از بین رفته‌اند چرا که در گذشته آهو و جبیر در بیشتر مناطق استان وجود داشت ولی اکنون محدود به یک منطقه حفاظتی شده است و حیواناتی همچون قوچ، میش، کل و بز خارج از مناطق محافظت شده کاهش ۷۰ درصدی داشته‌اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی دلیل این کاهش جمعیت را شکار غیرمجاز، تخریب و تبدیل محیط زیست به موارد مختلف دانست.

لازمه استفاده از نیروهای بومی

اکبری راهکار جلوگیری از کاهش این جمعیت را تکیمل امکانات حفاظت و افزایش محیط‌بانان دانست و اظهار داشت: در بخش محیط‌بان‌ها نکته‌ قابل توجه، استفاده از نیروی بومی منطقه است.

وی تصریح کرد: روند استخدام از طریق آزمون انجام می‌شود که افراد تحصیل کرده از مناطق شهری جذب می‌شوند و به عنوان یک شغل کارمندی به این بخش نگاه می‌کنند و زمانی که در محیط کار قرار می‌گیرند کیفیت عملیات پایین می‌آید.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی مطرح کرد: باید تمهیداتی حتی به صورت کشوری و مصوبه‌ای انجام شود تا در این شغل که نیاز به عشق و علاقه دارد و شناخت منطقه نیز اهمیت بالایی دارد به صورت منطقه‌ای و بومی استخدام انجام شود.

به گفته وی با استخدام مردم بومی که عاشق محیط زیست خود هستند و شناخت کاملی از محل دارند کیفیت انجام کارها بسیار بالا می‌رود، همچنین لازم است تعداد آن‌ها متناسب با کارهای سنگینی که انجام می‌دهند، افزایش پیدا کند.

درآمدزایی و حفظ محیط زیست

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی برای بهبود وضعیت حیات‌وحش و زیستگاه‌های استان پیشنهاد داد تا از مردم بومی منطقه و بخش خصوصی با ایجاد درآمدزایی در مناطق خارج از مناطق حفاظت شده، برای حفظ محیط زیست استفاده کنند.

اکبری با بیان اینکه با چنین راهکارهایی می‌توان آینده تنوع زیستی را بهتر رقم زد، تبیین کرد: برای درآمدزایی این مناطق نیز می‌توان به گردشگری طبیعت که در کشورهای بسیاری رونق گرفته و تورهایی را برای دیدن جانداران، حیاط زیستی و چشم‌اندازها می‌برند، اشاره کرد.

وی ادامه داد: همچنین شکار تروفه از دیگر راهکارهای درآمدزایی است چرا که برخی از حیوانات که در روزها و ماه‌های آخر زندگی خود به سر می‌برند، شکار می‌شوند‌ و توریست‌ها و افرادی هستند که برای یک بخش از بدن حیوانات مختلف برای جمع‌آوری نماد مناطق متعدد پول‌های فراوانی پرداخت می‌کنند.

به گفته وی در بخش گیاهان دارویی نیز فرصت‌های خیلی خاصی برای درآمدزایی داریم که می‌توان به آن‌ها توجه کرد.

مدیرکل محیط زیست خراسان‌جنوبی تأکید کرد: همه ارگان‌ها و آحاد مردم در تخریب و حفظ محیط‌زیست نقش دارند و با ارتقای سطح فرهنگ زیست‌محیطی می‌توان گام‌های مؤثری در جامعه برداشت.

اکبری خاطرنشان کرد: ارگان‌هایی مانند جهاد کشاورزی، منابع‌طبیعی، صمت و راهسازی در این زمینه نقش‌های مهمی دارند به ویژه در بخش معدن و راهسازی می‌توانند معادن و راه‌هایی را ایجاد کنند که کمترین آسیب را بزند و راهکارهایی برای حفظ محیط‌زیست دیده شود.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵/ح


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا