سبک زندگی

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

گروه یولن زندگی- همه ساله با آغاز فصل تابستان و جا به جایی ها، فعالیت مجرمان سایبری نیز به نوعی آغاز می شود و دنیای پیچیده و آشفته فضای مجازی، تشخیص سره از ناسره را مشکل می کند به همین دلیل با ترفند و تبلیغ های اغوا کننده از جمله “رهن و اجاره آسان”، “خرید سریع خانه با قیمت مناسب”، “راحت خانه دار شوید”، “خانه مورد دلخواهتان اینجاست دیگر نگردید”، “خرید خانه با وام آماده” و انواع و اقسام تبلیغات دروغین دیگر، به راحتی می توان فریب خورد بویژه اگر عجله داشته باشی و وقت رفتن به بنگاه را نداشته باشی.

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

اگر کمی هوشمندانه تر عمل کنیم هرگز فریب این شیادان را نخورده و در دام آن ها گرفتار نمی شویم. عموما افرادی که از این طریق قصد کلاهبرداری دارند، آگهی های دروغین خود را در سایت های واسط درج کرده و از تبلیغات دروغین استفاده می کنند و در مورد رهن، اجاره یا خرید خانه هایی صحبت می کنند که اصلا وجود خارجی ندارد. در گذشته که خبری از فضای مجازی نبود در چنین فصلی، مشاوران املاک مملو از مردمی بود که دنبال خانه بودند اما حالا با وجود آمدن فضای مجازی و سایت های واسط، برخی از افراد خانه های خود را برای رهن و اجاره یا خرید به این سایت ها معرفی کرده و پولی نیز می پردازند اما در این بین افرادی هستند که از این شرایط سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری می کنند. فرد کلاهبردار برای به دام انداختن طعمه های خود از تبلیغات دروغین و قیمت های عجیب و قریب که در بازار مسکن وجود ندارد استفاده می کند و مردم با دیدن این قیمت ها فریب خورده و پولی که ندیده و نشناخته نباید پرداخت کنند را پرداخت می کنند.وقتی کلاهبردار به پولش رسید تلفنش را از دسترس خارج می کند و آن وقت تو می مانی و پولی که به باد رفته است.

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

این خانه مشتری زیاد دارد

زهرا خانمی ۵۷ ساله است که متاسفانه به این شکل مورد کلاهبرداری قرار گرفته، می گوید: چند سال گذشته بود که می خواستم خانه ام را جا به جا کنم، سر سال بود و با مبلغی که صاحبخانه گفته بود به توافق نرسیدم. از آنجایی که توان رفتن به بنگاه را نداشتم وارد سایت دیوار شدم، خانه ای توجهم را جلب کرد که قمیت مناسبی داشت و با شرایطی که مد نظرم بود، تناسب داشت با شماره ای که در پایین آگهی این خانه درج شده بود، تماس گرفتم، آقایی که پشت خط بود گفت: خانم اگر این خانه با چنین امکانات و رهن و اجاره ناچیزی که گذاشته ام را می خواهید باید بیعانه بدهید چون این خانه مشتری زیادی دارد، گفتم فعلا بیشتر از ۴۰ میلیون تومان نمی توانم، بدهم، او فوری گفت مشکلی نداره، همین مقدار را بریزید و فردا به فلان بنگاه بیایید تا در مورد دریافت مابقی مبلغ صحبت کنیم، من هم خوشحال از اینکه به راحتی خانه مورد نظرم را پیدا کرده ام پول را به حساب این آقا واریز کردم. فردای آن روز در ساعتی و ادرسی که او داده بود، حاضر شدم اما در آن جا اصلا بنگاهی وجود نداشت به آن آقا زنگ زدم اما در دسترس نبود، وقتی چند بار تماس گرفتم دیدم در دسترس نیست، نگران شدم و بعد فهمیدم چه کلاهی بر سرم رفته است.

چنین پرونده هایی در این فصل سال در پلیس فتا به کرات تشکیل می شود و بارها هشدار داده شده که نباید فریب آگهی‌های اغوا کننده را خورد و قبل از مراجعه حضوری و مشاهده خانه نباید به فروشنده مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت کرد. این در حالی است که برخی از خریداران با دریافت مشخصات هویتی و بانکی  درج کننده آگهی، گمان می کنند  حالا دیگر می توانند با خیالی راحت بیعانه را پرداخت کنند.

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

با پرداخت فقط ۱۰ میلیون تومان بیعانه، خانه دار شوید

“امین” در اینستاگرام فریب چنین کلاهبردارانی را خورده بود و با این تبلیغ طعمه شد، با پرداخت ۱۰ میلیون تومان خانه ار شوید، می گوید: در اینستاگرام دنبال اجاره خانه بودم که با یک تبلیغ به فکر خرید خانه افتادم، یک صفحه ای باز شد به عنوان گروه مشاوران املاک، در این صفحه تبلیغ شده بود که با پرداخت ۱۰ میلیون تومان می توانید خانه دار شوید، با آیدی این صفحه لینک شدم، فردی که نمی دانستم زن است یا مرد، جوان یا پیر، اعلام کرد که شما این مبلغ را به حساب فلان فرد واریز می کنید، بعد می توانید در طرح فروش خانه های پیش ساخت این گروه مهندسی ثبت نام کرده و در اولویت هستید. پیش خودم گفتم این که پولی نیست، به همین دلیل بی درنگ پول را واریز کردم، آن فرد یک شماره تماس داده بود، فردای آن روز تماس گرفتم تا ببینم در مراحل بعدی چه کارهایی باید انجام دهم که اصلا چنین خطی وجود نداشت. به پلیس فتا شکایت کردم، بعدها مشخص شد که فردی با ایجاد یک صفحه تبلیغاتی در اینستاگرام به عنوان گروه مشاوران املاک اقدام از مردم به همین شیوه کلاهبرداری کرده و پول زیادی به جیب زده است.

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

مرد میانسال دستگیر شد

در انبوه پرونده هایی که به این شکل در پلیس فتا تشکیل و رسیدگی می شود، پرونده ای دیده شده که یک مرد میانسال از این طریق درآمد زایی می کرد، این فرد با درج آگهی در سایت‌های واسطه‌گر با عنوان رهن، فروش و اجاره منزل اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کرد و از این طریق کلاه خیلی ها را برداشته است. این مردم میانسال با برقراری تماس طعمه هایش برای انجام مقدمات کار و بستن قرارداد، درخواست واریز مبلغی وجه نقد ‌می کرد اما بعد از واریز مبلغ مورد نظر دیگر پاسخگوی تماس تلفنی آن ها نبود. این فرد از این طریق و در مدت کوتاهی که از این طریق درامد زایی می کرد، توانسته بود با کلاهبرداری از سه نفر مبلغ ۱۶۵ میلیون ریال به جیب بزند.

کمین کلاهبرداران در فصل جا به جایی/ اینجا خانه ارزان است

چگونه به سایت های واسط اعتماد کنیم؟

متاسفانه در قوانین سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی آمده است که هرگونه انجام معامله در بستر فیزیکی به عهده خریدار و فروشنده است، به همین دلیل باید هوشیار بود و پس از احراز هویت هر یک از طرفین معامله، تبادل وجه انجام شود نکته ای که سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا به آن اشاره می کند و می گوید: مجرمان با هویت جعلی و درج تصایور از خانه های غیر واقعی و با ترفند رزرو خانه، بیعانه ای از مردم دریافت می کنند، اغلب مواقع هم مبالغی ناچیزی را طلب می کنند تا مردم دیگر به سمت شکایت نروند. در چنین شرایطی همواره توصیه می شود، کاربران حتما برای عقد قرارداد به بنگاه‌های املاک مراجعه کنند و چنانچه از طریق سایت های دیوار و شیپور یا سایر سایت های واسط ابه انتخاب خانه ای کردید، هیچ وجهی به‌ عنوان پیش‌ پرداخت یا بیعانه پرداخت نکنید و  معامله را به صورت حضوری و در بنگاه‌های معاملاتی انجام دهید.

سرهنگ رجبی یکی از مهم ترین دلایل کلاهبرداری در این سایت هات را نداشتن احراز هویت درج کنندگان آگهی ها عنوان می کند و ادامه می دهد: بهترین راهکار در شرایطی که خرید و فروش و معاملات به فضای مجازی کشیده شده است، اعتماد نکردن به هر تبلیغی است از سوی دیگر هموطنان باید بعد از اعتماد و احراز هویت افراد و ازطریق حضور در مراکز قانونی وجوه مورد نظر را پرداخت کنند تا اگر مشکلی پیش آمد راهی برای شکایت باقی بماند. 

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا