فرهنگ و هنر

کوشکی: جریان تحریف از امامِ ضدآمریکا می‌خواهد یک پاپِ خندان بسازد

کوشکی: جریان تحریف از امامِ ضدآمریکا می‌خواهد یک پاپِ خندان بسازد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه یولن، یکی از وجوه تحریف امام، تغییر و بدل‌سازی از شخصیت ایشان است که در طول این سی و اندی سالی که از ارتحال این رهبر کبیر می‌گذرد، دست‌هایی در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ای داشته‌اند. در ادامه گفت‌وگوی ما را با محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات تاریخ و سیاست را در این باره می‌خوانید.

از معصوم تا خمینی، باطل سعی در تحریف دارد

کوشکی در ابتدا گفت: اصولا تحریف در جایی شکل می‌گیرد که پدیده ارزشمندی وجود داشته باشد؛ پدیده‌ای که در کنار ارزشمندی دارای خاصیت نافذ بودن و تأثیرگذاری است. در این حال تحریف‌کنندگان سعی می‌کنند با عمل تحریف و واژگون‌سازی مفاهیم و عبارات نفعی را برای خود کسب کنند. جریان تحریف تا جایی که برایش سود و منفعت دارد از پدیده ارزشمند در راستای اهدافش استفاده می‌کند، اما وقتی ارتباط منفعت با پدیده دچار تضاد شد، کاری باید انجام داد. تغییر و تبدیل مفاهیم و عبارات پدیده به نفع خود، یا به حاشیه بردن قسمت‌های مورد مناقشه است. 

وی افزود: برای روشن‌تر شدن بحث، مثالی می‌زنم. در طول تاریخ، تعداد زیادی از روایات معصومین و امامان شیعه دستخوش تحریف قرار گرفته است. از آنجا که روایات این حضرات یک پدیده ارزشمند و مهم است و قدرت اثرگذاری دارد، عده‌ای سعی بر آن داشتند که این روایات را انحای مختلف به سود خود تحریف کنند. از جعل حدیث و تقطیع آن، تا حذف و طرد روایات، سیاست‌هایی بود که جریان تحریف در باب سخنان معصومین به‌کار گرفت.

از امام عبور کرده‌هایی که یکهو انقلابی شدند!

کوشکی ادامه داد: به طور کلی، یکی از ابزار‌های اهل باطل، تحریف است و تا زمان حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمانه ما از آنجا که حضرت امام خمینی(ره) یک شخصیت تأثیرگذار بر جامعه ایران و امت اسلامی بوده است و همچنین قشر کثیری از مردم ما و آزادگان جهان، ارادت و علاقه‌ خاصی به محضر ایشان داشته و دارند، جریان تحریف فعالیت خود را چه در زمان حیات ایشان، چه پس از آن آغاز کرده بود. عده زیادی بودند که در زمان حضور امام خمینی از سخنان ایشان و فرمایشاتشان به نفع خود استفاده ابزاری و حزبی می‌کردند تا به مطامع قدرت‌طلبانه خود دست یابند. همچنین قشر دیگری نیز که مورد نقد و تاخت و تاز امام قرار گرفته بودند و ایشان مستقیماً آن‌ها را مورد عتاب قرار داده بود، همتشان را بر آن گذاشتند که سخنان امام امت در باره خودشان را به نوعی به حاشیه ببرند و از منظر عموم مردم خارج سازند. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: پس از رحلت امام، مکرراً شاهد آن هستیم که عده‌ای با استناد به این فرمایش امام و به اصطلاح «عَلَم کردن» آن که فرمودند: «میزان رأی ملّت است»، در ایام انتخابات سعی بر این دارند که نظارت شورای نگهبان را زیر سؤال ببرند. یا افرادی که هیچ‌گاه در حالت عادی از خط و اندیشه امام پیروی نکرده و نمی‌کنند و اساساً منتقد گفتمان امام و انقلاب هستند و امام و عقیده او را مناسب موزه‌ها می‌دانستند و شعار «ما از امام عبور کردیم» سر می‌دادند، وقتی اقدامات سپاه پاسداران را مغایر قدرت‌طلبی‌های خود می‌بینند، سخن امام مبنی بر عدم حضور نظامیان در سیاست را مطرح و برجسته می‌کنند تا سپاه را حذف کنند و از سر راه خود کنار بزنند. جالب است که در این دو مثالی که زده شد، سخنان امام هر دوبار به صورت ناقص بیان می‌شود و اگر در قالب متن خوانده شود، متوجه می‌شویم که این سخنان سازگاری‌ای با مقاصد این افراد ندارد. 

امامِ اهل تسامح یا امامِ ضدآمریکا؟ مسأله این است!

کوشکی گفت: جریان تحریف امام خمینی تا دفتر حفظ و تنظیم آثار هم نفوذ کرده است. جریانی که می‌خواهد از امام یک شخص صرفاً خندان و استاد اخلاق بسازد که فقط لبخند بر لب داشته و به کودکان گل هدیه می‌داده است. این‌ها امام را می‌خواهند چون پاپ واتیکان یک شخص سرد و منفعل نشان دهند. گویی امام آمریکاستیزِ ضداستعمار که فریاد حمایت از مظلومین را سر می‌داد، برای این افراد ناشناخته است و هیچ جایی در ذهنشان ندارد. آن‌ها اساساً دنبال معرفی چنین رهبری نیستند.

وی افزود: جریان دیگری از تحریف امام که به شکل خفیف‌تر و زیرپوستی عمل می‌کند این است که افرادی به شکل عمدی یا غیرعمدی، برداشت‌های خود را جای کلام و اندیشه امام می‌گذارند و آن را سندی می‌دانند که امام خمینی بدان تصریح کرده است. موضوعاتی نظیر اختلاف امام با ادامه جنگ، تقابل با آمریکا و… نمونه‌هایی از این قبیل است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا