بین الملل

گاردین خبر داد؛ قمار بن سلمان روی «بازگشت ترامپ»

گاردین خبر داد؛ قمار بن سلمان روی «بازگشت ترامپ»

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «جولیان برگر» سردبیر «سرویس جهانی» روزنامه گاردین یادداشتی با موضوع وضعیت موجود روابط عربستان سعودی با آمریکا و به ویژه محمد بن سلمان ولی‌عهد با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد.

به نوشته این خبرنگار ارشد انگلیسی که در واشنگتن دی سی مستقر است، اینطور به نظر می‌رسد که عربستان سعودی روی بازگشت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا به قدرت، «شرط‌بندی» و قمار کرده است.

جولیان برگر نوشت: «به نظر می‌رسد عربستان سعودی با امتناع از کمک به آمریکا برای تنبیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین و با قرار دادن ۲ میلیارد دلار در صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی که توسط جرد کوشنر داماد ترامپ اداره می‌شود، روی بازگشت دونالد ترامپ به قدرت سرمایه‌گذاری می‌کند».

در این یادداشت آمده است: «دولت بایدن در تلاش برای متقاعد کردن ریاض جهت افزایش تولید نفت به ‌منظور کاهش قیمت‌ها تا ۳۰ درصد و در نتیجه محدود کردن درآمد دولت روسیه، به دنبال راه‌هایی برای اطمینان دادن به دولت سعودی درباره تعهدش به امنیت پادشاهی است».

به نگارش این روزنامه‌نگار ارشد انگلیسی، کاخ سفید روز پنجشنبه هفته گذشته بر «تعهد آهنین رئیس‌جمهور بایدن در قبال عربستان سعودی تاکید کرد و طبق گزارش‌ها، پنتاگون در حال کار بر روی پیش‌نویس یک بیانیه جدید درباره ترتیبات امنیتی آمریکا و عربستان سعودی است.

در یادداشت جولیان برگر تاکید شد، بر اساس گزارش‌ها، محمد بن سلمان حاکم واقعی پادشاهی (عربستان سعودی) ماه گذشته از پاسخ دادن به تماس جو بایدن خودداری کرد و نارضایتی خود را از موارد ذیل نشان داد؛ «محدودیت‌های دولت (بایدن) برای فروش تسلیحات، آنچه او (بن سلمان) پاسخ ناکافی آمریکا به حملات نیروهای حوثی در یمن به عربستان سعودی می‌دانست، انتشار گزارشی درباره قتل جمال خاشقچی، مخالف سیاسی و ستون نویس واشنگتن پست توسط رژیم سعودی؛ و امتناع قبلی بایدن از گفت‌و‌گوی حضوری با ولیعهد».

در ادامه این نوشته بر «شرط‌بندی» محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی روی بازگشت دوباره دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا تاکید و روابط عمیق این دو در زمان ریاست جمهوری ترامپ را یادآور شده است.

گاردین خبر داد؛ قمار بن سلمان روی «بازگشت ترامپ»
دختر و داماد ترامپ در کنار بن سلمان

 

در یادداشت روزنامه گاردین آمده است: «شاهزاده محمد نشانه‌هایی از شرط‌بندی روی بازگشت ترامپ به قدرت در سال ۲۰۲۴ و از سرگیری روابط صمیمانه دولت ترامپ با ریاض را نشان می‌دهد».

طبق این یادداشت، درخواست‌هایی برای انجام تحقیقات درباره سرمایه‌گذاری هنگفت عربستان سعودی در یک شرکت سهام خصوصی متعلق به جرد کوشنر داماد دونالد ترامپ مطرح شده است.

به نوشته گاردین، «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی» که تحت کنترل محمد بن سلمان قرار دارد، در شرکت «افینیتی پارتنرز» (Affinity Partners) سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری کرده است. کوشنر که مشاور ویژه ترامپ در زمان ریاست جمهوری او بود، بعد از خروج وی از کاخ سفید، این شرکت را تاسیس کرد.

طبق این یادداشت، محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی هشدارهای مشاوران صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی درباره «بی تجربگی» شرکت «افینیتی پارتنرز» و کوشنر در امور مربوط به سهام را نادیده گرفت و این سرمایه گذاری را انجام داد.

«بروس ریدل» مقام پیشین سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) و مدیر کنونی پروژه اطلاعاتی اندیشکده بروکینگز در این باره به گاردین گفت: «موضوع به چیزی بسیار ساده خلاصه می‌شود. سعودی‌ها البته منظور محمد بن سلمان است، ترامپ را به جای بایدن انتخاب کرده‌اند و به شرط خود پایبند هستند».

وی افزود: «این یک پیشنهاد غیر منطقی نیست. ترامپ به آنها (مقام‌های عربستان سعودی) هر آنچه را که می‌خواستند داد: حمایت کامل در یمن، حمایت از قتل جمال خاشقچی و هر آنچه که از نظر دسترسی در ایالات متحده می‌خواستند».

«جان جنکینز» سفیر پیشین انگلیس در عربستان سعودی به گاردین گفت: «به گمان من، (محمد بن سلمان) دارد روی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و سپس به دست آوردن مجدد ریاست‌جمهوری با حضور ترامپ یا بدون حضور او شرط‌بندی می‌کند».

جنگینز افزود: «او احتمالا فکر می‌کند بایدن از نظر سیاسی ضعیف است و بنابراین می‌تواند به او آسیب بزند. این یک سیگنال نه تنها به دموکرات‌ها بلکه به حزب جمهوری‌خواه می‌دهد. و با توجه به بحثی که در محافل سیاستگذاری واشنگتن دی سی در مورد این موضوعات در جریان است باید گفت، سیگنال او دارد موثر واقع می‌شود».

روزنامه گاردین ضمن انتشار این یادداشت به سراغ مسئولان سفارت عربستان سعودی در آمریکا رفته و از آنها خواست که درباره صحت یا سقم محتوای این مطلب اظهارنظر کنند اما آنها پاسخی به درخواست این روزنامه ندادند.

به نوشته این رسانه انگلیسی، انتشار گزارش‌ها درباره سرمایه گذاری هنگفت عربستان سعودی در شرکت داماد ترامپ با واکنش‌های شدید دموکرات‌ها مواجه شده و الیزابت وارن سناتور ارشد دموکرات از وزارت دادگستری آمریکا خواست درباره احتمال غیرقانونی بودن این شرکت و سرمایه‌گذاری‌های آن نگاه کند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا