بین الملل

گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور سوریه و روسیه؛ حمایت بشار اسد از پوتین

گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور سوریه و روسیه؛ حمایت بشار اسد از پوتین

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، رسانه‌های رسمی سوریه، بعدازظهر امروز (جمعه)، خبر دادند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود تلفنی گفت‌و‌گو کرده است.

بنابر گزارش دفتر ریاست جمهوری سوریه، دو طرف در این تماس تلفنی درباره وضعیت اوکراین و عملیات نظامی روسیه برای محافظت از ساکنان غیرنظامی منطقه دونبال گفت‌و‌گو کرده‌اند.

طبق این بیانیه، رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که آنچه امروز در حال رخ دادن است، تصحیح تاریخ و بازگرداندن توازن به جهانی است که این تعادل را پس از تجزیه اتحادیه جماهیر شوروی از دست داده است. بشار اسد همچنین اضافه کرد که اصرار غرب برای نگاه داشتن تاریخ در جای اشتباه به منظور هرج‌و‌مرج افکنی است.

اسد همچنین اظهار داشت که روسیه امروز تنها از خود دفاع نمی‌کند، بلکه این کشور در حال دفاع از جهان و اصول عدل و انسانیت است. وی ادامه داد: «کشورهای غربی مسئول هرج و مرج و ویرانی‌ای هستند که در نتیجه سیاست‌هایشان به به وجود آمده است؛ سیاست‌هایی که هدف از آن تسلط بر ملت‌هاست. این کشورها از شیوه‌های کثیف خود برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه و نازی‌ها در اوکراین و نقاط دیگر جهان استفاده می‌کنند».

رئیس‌جمهور سوریه در ادامه با تأکید بر اینکه سوریه بنابر اعتقاد به درستی موضع روسیه در کنار این کشور ایستاده است، اضافه کرد که مقابله با توسعه ناتو، حق روسیه است چراکه افزایش دامنه حضور آن خطری فراگیر برای جهان است و ناتو با هدف متزلزل کردن ثبات جهان به ابزاری برای محقق کردن سیاست‌های غیرمسئولانه کشورهای غربی مبدل شده است.

بشار اسد همچنین بیان کرد که دشمن ارتش سوریه و روسیه یکی است که این دشمن در سوریه افراطی‌گری و در اوکراین نازی‌‌گری است. اسد اشاره کرد که فدراسیون روسیه به جهان این درس را خواهد داد که کشورهای بزرگ تنها با توان نظامی خود بزرگ نیستند بلکه این اتفاق با احترام به قانون، اخلاق و اصول انسانی رخ می‌دهد.

بر اساس این بیانیه، اما در مقابل، رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که هدف از عملیات نظامی در دونباس بازگشت ثبات و پایان دادن به درد و رنج ساکنان این منطقه است؛ افردی که در هشت سال گذشته متحل رنج بسیاری شده‌اند. ولادیمیر پوتین در ادامه اشاره کرد که روسیه در سال‌های گذشته بر مذاکره و دیپلماسی تکیه داشته و تصمیمی مبنی بر استفاده از زور اتخاذ نکرده است مگر پس از آنکه مقامات اوکراینیِ مورد حمایت غرب عدم پایبندی خود را به توافق‌های پارلمان‌های لوهانسک و دونتسک اعلام کردند و از‌این‌رو این دو جمهوری از مسکو کمک نظامی خواستند.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. 

پس از دستور پوتین، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند. «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد پنجشنبه هشدار داده بود که مسکو حمله به کشورش را تصویب کرده و گفت تلاش کرده با همتای روس خود تماس بگیرد اما پاسخی دریافت نکرده است. 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا