بین الملل

گمانه‌زنی بلومبرگ درباره وقفه در مذاکرات وین در آستانه آغاز نشست مونیخ

گمانه‌زنی بلومبرگ درباره وقفه در مذاکرات وین در آستانه آغاز نشست مونیخ

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» امروز چهارشنبه (۲۷ بهمن/ ۱۶ فوریه) مدعی شده دیپلماسی در هتل کوبورگ وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران در آستانه آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ دچار وقفه شده است. 

این پایگاه خبری همچنین گزارش داده مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از جمله موضوعاتی خواهد بود که در نشست امنیتی مونیخ درباره آن بحث خواهد شد.

بلومبرگ نوشته طرف‌های حاضر در مذاکرات وین درباره اینکه توافق در دسترس است ابراز خوش‌بینی کرده‌اند که انعکاس این مسئله را در بازار نفت نیز می‌توان شاهد بود. با این حال، هنوز اختلافات مهمی در مذاکرات باقی مانده‌اند.

طبق گزارش این رسانه غربی، تمرکز طرف‌‌ها اکنون به سمت کنفرانس امنیتی مونیخ معطوف شده که قرار است با حضور هیئتی بلندپایه از آمریکا طی روزهای آینده برگزار شود. برگزارکنندگان این کنفرانس می‌گویند گفت‌وگو در خصوص احتمال حصول توافق در وین از جمله مواردی است که در دستور کار این نشست قرار دارد.

خبر بلومبرگ در شرایطی منتشر شده که تحلیلگران می‌گویند پیشرفت در مذاکرات وین به اتخاذ تصمیم‌های سیاسی در آمریکا گره خورده است. در روزهای گذشته، نشانه‌های روزافزونی از عدم انسجام آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره بازگشت به برجام مشاهده شده است. 

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی با وبگاه بلومبرگ خواستار صدور یک بیانیه سیاسی از سوی کنگره آمریکا برای حصول اطمینان از عدم عهد‌شکنی دوباره آمریکا شد.

دولت آمریکا از زمان آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین عملاً هیچ انعطافی در از سرگیری عمل به تعهداتش در برجام نشان نداده و به جای آن توسل به تاکتیک‌های عملیات روانی برای مقصرنمایی ایران و نمایش حسن نیت از سوی غربی‌ها روی آورده است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، با این حال تا کنون به تعهداتش برای بازگشت به این توافق عمل نکرده است.

دور هشتم مذاکرات وین از ۱۹ بهمن ماه و بعد از ۱۱ روز تنفس در حالی در پایتخت اتریش در جریان است که به گفته وزیر امور خارجه ایران زمان پایان مذاکره را ترجمان اراده طرف‌های غربی در پایبندی کامل آن‌ها به رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان تعیین خواهد کرد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا