خراسان جنوبی

«گوجه‌فرنگی» بر مدار گرانی | از جولان «دلالان» در بازار تا غذایی به نام «اُملت»

خبرگزاری یولن- خراسان‌جنوبی؛ در سال‌های اخیر مسائل اقتصادی به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور تبدیل شده و هر روز دغدغه‌های مردم به دلیل موضوعات اقتصادی بیشتر می‌شود.

افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم که از جمله دستاوردهای مشکلات اقتصادی است که هر روز سفره‌های مردم را کوچکتر می‌کند و متأسفانه صدای مردم نیز به جایی نمی‌رسد. آشفته بازار و اقدام برخی از سودجویان در بازار که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند زخم‌های کهنه‌ای است که سر باز کرده و عرصه را بر مردم تنگ‌ و چرکین‌تر می‌کند.

این روزها هر شهروندی که قصد خرید دارد و می‌خواهد کل بازار را بگرد باید جیبی پر از پول داشته باشد یا کارتی با اعدادی پر از صفر در جلویش که بتواند حداقل میزان کمی از مایحتاج خود را تأمین کند و گرنه باید فقط با نگاه به قیمت‌های نجومی بازار را طی کند و دست خالی به منزل برگردد.

گزارشات میدانی حاکی از آن است که این روز‌ها به دنبال افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار‌ها بازار اقلام اساسی حال و روز خوشی ندارد؛ قطعا شما هم این روز‌ها سری به بازار زده و از شنیدن این خبرها شوکه شوید؛ مرغ کیلویی ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان! تخم‌مرغ دانه‌‌ای ۲ هزار تومان! گوجه‌فرنگی کیلویی ۱۳ هزار تومان!

رمقی برای خرید نیست!

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت برخی از صیفی‌جات مانند گوجه‌فرنگی طی هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ به طوری که هر کیلو گوجه‌فرنگی با قیمت ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

وارد میدان میوه و تره‌بار بیرجند می‌شویم. بازار شلوغ است، اما رمقی برای خرید نیست و مردم به ناچار کالاهای اساسی و ضروری را خریداری می‌کنند. میوه و صیفی‌جات به وفور یافت می‎شود؛ غرفه‌داران هم برای جلب مشتری قیمت اجناس خود را فریاد می‌زنند. کمی آن طرف‌تر صدای فروشنده به گوش می‌رسد که در پاسخ به سؤال خریدار می‌گوید: قیمت گوجه‌فرنگی چند روزی است افزایش داشته، ما هم مقصر نیستیم با همین قیمت به دست ما می‌رسد.

گوجه‌فرنگی؛ ۱۴ هزار تومان ناقابل

متأسفانه بسیاری از مردم گمان می‌کنند گرانی بازار به‌نفع کاسبان است اما واقعیت اینگونه نیست اگر مردم خرید نداشته باشند بازار ما نیز کساد می‌شود

 

گوشه دیگری از روز بازار بیرجند جوانی بر روی ماشین ایستاده و قیمت گوجه را کیلویی ۱۴ هزار تومان فریاد می‌زند در پاسخ به گلایه شهروندان، می‌گوید: متأسفانه بسیاری از مردم گمان می‌کنند گرانی بازار به‌نفع کاسبان است اما واقعیت اینگونه نیست اگر مردم خرید نداشته باشند بازار ما نیز کساد می‌شود.

این فروشنده در پاسخ به این سؤال که هر کیلو گوجه‌فرنگی برای فروشنده چقدر آب می‌خورد، اعلام می‌کند: هر کیلو گوجه‌فرنگی را به‌ قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان تحویل گرفته‌ایم که با درصد سود معین باید آن را ما بین ۱۲ هزار تا ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان به فروش برسانیم که قطعا مردم استقبال چندانی از این قیمت نخواهند نکرد.

سناریوی تکراری افزایش قیمت‌ها!

متأسفانه هر روز با یک قیمت جدید مواجه می‌شویم و گلایه‌های ما تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است، متأسفانه مسئولان هم نظارتی ندارند و فروشندگان را به حال خودشان رها کرده‌اند، به دلیل افزایش چشمگیر قیمت‌ها نسبت به سال گذشته توانایی تهیه بسیاری از اقلام مورد نیاز را نداریم» این گفته یکی از شهروندان بیرجندی است.

وی بیان می‌کند: گوجه‌فرنگی یکی از اقلام پرمصرف مردم است اما این روزها قیمت آن صعودی شده و گو‌جه‌ای که که تا هفته‌های پیش کیلویی ۴ تا ۶ هزار تومان عرضه می‌شد این روزها ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

مسئولان تدبیری بیندیشند

با شرایط اقتصادی کنونی به طور حتم قشر ضعیف جامعه توان خرید بسیاری از اقلام غذایی را ندارند و به تدریج از سفره‌های آنان حذف خواهد شد

 

این شهروند بیرجندی با گلایه از اینکه با شرایط اقتصادی کنونی به طور حتم قشر ضعیف جامعه توان خرید بسیاری از اقلام غذایی را ندارند، اضافه می‌کند: متأسفانه کاهش قیمت‌ها ماندگاری زیادی ندارد، به‌طوری که وقتی چند روزی قیمت یک کالا کاهش می‌یابد باید خودمان را برای افزایش چند برابری قیمت آن آماده کنیم.

وی از مسئولان می‌خواهد برای کاهش قیمت کالاهای اساسی فکری اساسی بردارند و اضافه می‌کند: در حال حاضر مردم به این کالاها نیازمندند و باید برای آن‌ها راه‌حل اساسی پیدا شود.

نظارتی بر بازار نیست!

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی با اعلام اینکه متأسفانه در سطح شهرستان عده‌ای افراد سودجو به بهانه‌های مختلف اقدام به گران کردن سایر محصولات کرده‌اند، متذکر می‌شود: نظارت بر قیمت کالاهای اساسی مردم باید به‌صورت جدی انجام و نهادهای نظارتی نیز باید با دلالان مقابله کنند تا شاهد افزایش روزانه قیمت‌ها نباشیم.

وی به قیمت گوجه‌فرنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: روز گذشته برای خرید گوجه‌فرنگی آمدم و با قیمت بالای آن روبرو شدم، اولش گمان کردم شاید این فروشگاه گران می‌فروشد به یکی دو فروشگاه دیگر هم سر زدم و با اندک اختلافی مواجه شدم.

قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک در بازار ۶ هزار تومان بوده اما چند روزی است که به قیمت کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، مگر این محصول وارداتی است؟ این محصول تولیدی که نیاز به ارز و دلار ندارد!

 

رضوی تبیین می‌کند: قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک در بازار ۶ هزار تومان بوده اما چند روزی است که به قیمت کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان به‌فروش می‌رسد، مگر می‌شود ظرف کمتر از چند روز قیمت چنین افزایشی داشته باشد؟ مگر این محصول وارداتی است؟ محصول تولیدی که نیاز به ارز و دلار ندارد که بیشتر فروشندگان این موضوع را به این موارد ربط می‌دهند.

«املت» غذای اعیانی شد

وی اضافه می‌کند: با افزایش دور از انتظار قیمت گوجه‌فرنگی به ۱۴ هزار تومان و البته تخم‌مرغ دانه‌ای ۲ هزار تومان دیگر «املت» هم غذای ارزان محسوب نمی‌شود و این یک قلم غذای ساده هم جیب پر می‌خواهد.

دست دلال درازتر از دست باغبان

«رضایی» یکی از فروشندگان میوه و تره‌بار با اشاره به اینکه گوجه را باید کیلویی ۱۱ هزار تومان بخریم و ۱۴و هزار تومان بفروشیم، می‌گوید: نیمی از جعبه ۱۰ کیلویی گوجه سالم و نصف دیگر خراب و دورریز دارند.

به‌جرأت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که دلالان و واسطه‌گران در بازار میوه و تره‌بار در افزایش ناگهانی قیمت گوجه‌فرنگی نقش به بسزایی دارند

 

وی متذکر می‌شود: به‌جرأت می‌توان به این نکته مهم اشاره کرد که دلالان و واسطه‌گران در بازار میوه و تره‌بار در افزایش ناگهانی قیمت گوجه‌فرنگی نقش به بسزایی دارند به‌طوری‌که در شرایط کنونی شاهد حذف گوجه‌فرنگی از لیست خرید بسیاری از مردم هستیم.

چرخه معیوب صادرات و واردات در خراسان‌جنوبی

این فروشنده با اعلام اینکه بیشتر گوجه‌فرنگی موجود در بازار از تولیدات استان‌های دیگر است و محصولات تولیدی خود استان به سایر نقاط ارسال می‌شود، اضافه می‌کند: این چرخه خود باعث ضرر و زیان مردم و فروشنده‌ها می‌شود چراکه گوجه‌فرنگی خریداری شده با قیمت زیاد به دست فروشنده می‌رسد و تنها کسی که این وسط سود می‌برد دلال است.

وی با تأکید بر اینکه تاجران و دلالان محصولات را با قیمت اندک از کشاورز خریداری می‌کنند و با قیمت‌های بسیار بالاتر در بازار عرضه و نظارتی بر آن نیست، مطرح می‌کند: دلالان به هر قیمتی که می‌خواهند این قیمت‌ها را به فروشنده تحمیل می‌کنند.

بخش قابل توجهی از درآمد مردم استان مرزی و کویری خراسان‌جنوبی از بخش کشاورزی حاصل می‌شود. فعالیت بیش از ۸۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان خراسان‌جنوبی که ۳۵ درصد جمعیت شاغلان استان را تشکیل می‌دهند، نشان‌دهنده این است که بخش کشاورزی اهمیت ویژه‌ای در توسعه پایدار استان دارد.

از آنجایی که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان کم‌آب خراسان‌جنوبی که ۲۰ سال است با خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی دست و پنجه نرم می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین می‌توان به این نکته اذعان داشت که با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای نه تنها از هدر رفت آب جلوگیری کرده بلکه می‌توان محصول بیشتری تولید و اقتصاد خانواده را به حد مطلوبی تقویت کرد.

گوجه فرنگی و خیار؛ بیشترین محصولات گلخانه‌ای

«غلامرضا قوسی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای در خراسان‌جنوبی را ۷۹ هکتار اعلام و بیان می‌کند: بیشترین سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به گوجه فرنگی و خیار اختصاص دارد!

سالانه بیش از ۱۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان برداشت می‌شود که بیشتر این تولیدات استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود

 

وی با بیان اینکه گوجه فرنگی تولید شده در گلخانه‌های استان به دلیل شرایط نور مناسب از طعم و رنگ مطلوب‌تری برخوردار است، می‌گوید: تولیدات گلخانه‌ای استان به استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه تولیدات گلخانه‌ای استان از تهران به روسیه و کشور‌های آسیای میانه ارسال می‌شود، عنوان می‌کند: سالانه بیش از ۱۱ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در استان برداشت می‌شود.

سرمای زودرس دلیل گرانی گوجه‌فرنگی

در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت گوجه‌فرنگی این روزها افزایش ۱۰۰ درصدی داشته با «محمد حیدری» رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند گفت‌وگو کردیم که وی عمده دلیل این افزایش قیمت را مختص استان خراسان‌جنوبی نمی‌داند و اعلام می‌کند: این گرانی کشوری است و نیازمند ورود جدی مسئولان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: یکی از علت‌های گرانی گوجه‌فرنگی سرمای زودرس و خسارت به محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی است.

کمبودی نداریم!

رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند با اشاره به اینکه در زمینه تأمین گوجه‌فرنگی مورد نیاز مردم استان کمبودی نداریم، اضافه می‌کند: گوجه مورد نیاز بیرجند را از شیراز خریداری می‌کنیم که سرمای هفته‌های گذشته روی این محصول اثر گذاشت و موجب سرمازدگی و به تبع آن سب افزایش قیمت شد.

و اما…

بار دیگر فصل سرما رسید و سناریوی گرانی‌ اقلام خوراکی از جمله گوجه‌فرنگی هم آغاز شد. علاوه بر تب کرونا تب تند گرانی و تورم نیز بلای جای مردم شده، داستان تکراری گرانی‌ها این بار سر از گوجه‌فرنگی درآورده و در این بحبوحه تورم‌های اخیر در حوزه تخم‌مرغ و گوجه نیز علتی شد که بساط ساده‌ترین غذا هم از سفره مردم برچیده شود.

اما جای تعجب اینجاست که این محصول همیشه پربار بوده و در اوج فراوانی بوده و در تر و بارها همیشه قیمتش جز ارزان‌ترین اقلام بوده است اما در حال حاضر قیمتش با میوه‌های مجلسی برابری می‌کند وهمچنان روی نوار گرانی حرکت می‌کند.

ناگفته نماند در سناریوی گرانی این ماده غذایی جولان واسطه و دلالان را نمی‌شود نادیده گرفت، قیمت فروش گوجه در مبدأ تولید برخی اوقات تا حدی پایین است که برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد و به قیمت اندک توسط دلالان خریداری و روانه بازارهای هدف شده که ضرر و زیان را فقط برای تولید کننده و مصرف‌کننده به همراه دارد.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا