یزد

یزدیها امنیت آبی ندارند/ ظرفیت‌های همکاری یزد و اصفهان مغفول مانده

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، مقام معظم رهبری در سفری که به استان خشک و کویری یزد داشتند در اجتماع مردمی فرمودند “مهمترین مسئله استان یزد آب است” اما به نظر می‌رسد برخی قصد دارند که این موضوع را درک نکرده و برای کاهش تنش‌های آبی اقدامی انجام دهند.

مسئولان یزد هم که مدتهاست می‌گویند آب انتقالی به یزد فقط و فقط برای شرب مردم استفاده می‌شود، گویا موفق نبودند این موضوع را به خوبی تفهیم کنند.

 اما دولت‌ها تا امروز نیز نتوانستند از تنش‌های آبی مردم یزد در خط انتقالی کم کنند و از سویی برخی از استانها که منافع مشترکی هم دارند در این سالها تعامل چندانی نداشته و نتوانستند از ظرفیتها و داشته‌های موجود خود به درستی بهره برداری کنند؛ مثلا استان‌های یزد و کرمان و یزد و اصفهان منافع مشترکی در حوزه صنایع و معادن دارند و در صورت تعامل مسئولان استانی، دستیابی به اهداف مشترک بهتر محقق می شود که بی توجهی به این موضوع موجب نارضایتی شده است.

نارضایتی به این معناست که برای مثال استان‌های یزد و کرمان و یزد و اصفهان فرصت همکاری و تعاملات زیادی در اختیار دارند که توجه جدی به آن می‌تواند به ارتقای سطح توسعه یافتگی آنها کمک کند، اما این تعاملات به شکل مورد انتظار شکل نگرفته و همچنان ظرفیت های بسیاری برای همکاری بین این دو استان مغفول مانده است.

انتقال آب، راه آهن و جاده های مواصلاتی از جمله زیرساخت های مشترک برای همکاری های بیشتر است اما استان های یزد و کرمان و یزد و اصفهان با توجه به ظرفیت های صنعتی و معنتی می توانند همکاری های بیشتر و موثرتری در سطح کشور  باشند تعامل موفقی نداشته و حتی در سطح مجلس و نمایندگان نیز این توجه دیده نشده است.

آب انتقالی در گلخانه‌ها و کشاورزی مصرف نمی‌شود

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه وظیفه دولت است که امنیت کامل خط انتقال آب به یزد را فراهم کند عنوان کرد: آب انتقالی یزد به هیچ عنوان در بخش کشاورزی و گلخانه‌ها مصرف نمی‌شود و آب انتقالی صرفا برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و آبیاری گلخانه‌ها از آب چاه‌ها و با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: توسعه گلخانه‌ها در یزد با توجه به مصرف آب بسیار پایین به دلیل بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین از یک سو و استفاده از آب چاه‌هایی که قابل شرب نیست از سوی دیگر منفعت‌های بسیاری برای استان یزد که با کم آبی و خشکسالی شدید روبرو است دارد و زمینه صرفه‌جویی گسترده در حوزه آب را فراهم می‌کند.

نماینده مردم یزد با بیان اینکه بارها تذکر دادیم و خواستیم تا وزارت کشور امنیت لوله‌های انتقال آب به یزد را تامین کند اظهار داشت: آب جزو انفال بوده و متعلق به همه ملت ایران است و باید پاسخگو باشند که مردم یزد چرا با چنین وضعیتی مواجه می شوند.

تعامل بین استان ها عامل کاهش تنش های آبی

محسن صادقیان؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در این مورد مسئله آب و حساسیت های این مهم گفت: اگر پیگیری همه استان ها نباشد رفع بحران آب محقق نمی شود، نمونه بارز آن انتقال آب خلیج فارس است که در ارتباط و همکاری بین یزد کرمان و بخشی از هرمزگان است.

وی افزود: در حوزه تأمین آب باید تعامل بین استان های کرمان و یزد، هرمزگان، خوزستان و حتی خراسان های جنوبی و رضوی ایجاد شود چرا که اگر تعاملات وجود داشته و در این زمینه رایزنی صورت گیرد، وضعیت دیگر استان ها نیز در حوزه تامین آب صنعت پایدارتر می شود.

صادقیان در مورد تأمین آب شرب استان، انتقال از سد خرسان را مطرح کرد و گفت: قاعدتا در این مورد تعاملات بین چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اصفهان و بخشی از شمال فارس لازم است. پس از تأمین آب شرب از سوی سد خرسان این آب ابتدا به اصفهان و شهرضا، استان فارس و شمال فارس و در ته خط به استان یزد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این نکته هم قابل تأمل است که عدد این خط انتقالی در خصوص میلیاردها متر مکعب آبی که از آن عبور می کنند، انتظار ناچیز می باشد که هیج تأثیری بر میلیاردها متر مکعب آبی که به خوزستان می رود نخواهد داشت.

صادقیان در خصوص موضوع انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان در مبدا هرمزگان تصریح کرد: خط از هرمزگان آغاز و پس از آن استان های کرمان و سپس یزد از این آب بهره مند می شوند. ضمن اینکه یزدی ها سال ها آب خود را تأمین می کردند اما این استان پذیرای مردم خوزستان، اصفهان سیستان و بلوچستان، کرمان و بسیاری استان های دیگر بوده و یزد در زمره مهاجر پذیر ترین استان های کشور قرار دارد.

وی تصریح کرد: یزدی ها آبی که به زحمت به دست آمده در مسائل غیرشرب استفاده نمی کنند؛ این آب فقط در شرب مصرف دارد و شیطنت هایی که از عکس و فیلم ها در فضای مجازی درست شده صحت ندارد.

صادقیان با تاکید بر لزوم تعامل بین استان ها گفت: زیرساخت های بسیاری در یزد وجود دارد که می توان از طریق آن مشارکت بین استان ها را تقویت کرد و به راهکارهای فوق العاده رسید، شرایط استان یزد برای استان های همجوار قابل تامل است.

معاون استاندار یزد اظهار داشت: یزد یک استان مرکزی صنعتی و معدنی است که به ویژه در حوزه گردشگری می تواند با استان های اصفهان و شیراز به عنوان مثلث گردشگری همکاری های موثری داشته باشد. در حوزه معادن و زیرساخت ها نیز هر چه زیرساخت های یرد تکمیل تر باشد برای استان های اصفهان، کرمان و حتی استان های شمالی هم بهتر است چراکه بسیاری از محصولات به ویژه محصولات فلزی مرتبط با معادن از یزد به استان های شمالی صادر می شود.

پیشنهادهایی برای افزایش تعاملات بین استانی

محمدرضا بابایی؛ صاحبنظر حوزه مدیریت و برنامه ریزی و اقتصاد و رئیس هیات مدیره اندیشکده صفای یزد اظهار کرد: امنیت آب به ویژه آب انتقالی به استان ها نیازمند تعاملات موثر بین استان های بهره مند و استان های تأمین کننده است استان های بهره بردار هرچند میتواننـد به برکت آب انتقالی به ارزش افزوده بالاتری در سطح کشور دست یابند و منافعی برای استان خود ایجاد کنند اما استان های تامین کننده قدر مسلم در طولانی مدت با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهند شد که همین موضوع، می تواند دلیل مخالفت آنها با انتقال آب باشد.

وی افزود: در این صورت به نظر من بهترین راه برای افزایش این تعاملات هر چند به صورت اجباری، می تواند به دو صورت اتفای بیفتد؛ اول اینکه می توان استان ها را با تعریف حلقه های پسین و پیشین فعالیت های واحد به یکدیگر وابسته کرده؛ در این صورت استان ها به دلیل وابستگی به یکدیگر سیستم مبادله ای مورد توافق را به هر صور تی حفظ خواهند کرد.

بابایی با بیان اینکه می توان به سهام دار کردن مناطق تامین کننده آب در منافع حاصله تاکید داشت اظهار کرد: به عبارتی، بخشی از ارزش افزوده ایجادی در اثر آبهای انتعقالی را به ساکنان مبدا اختصاص داد.

به گفته وی، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و خدمات لجستیکی جهت تقویت نقش ملی و فراملی استان نیز نقش مهمی در توسعه دارد و در این راستا باید تقویت زیرساخت های تبدیل یزد به یکی از مراکز اصلی ترانزیت به بازرگانی نوین در سطح ملی به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش فارس، بحران آب سال های متمادی است که دامن استان کویری و خشک استان یزد را فراگرفته و طرح های انتقال آب هم چندان برای مصرف شرب و بهداشت مردم راهگشا نبوده است که می طلبد مسئولان در سطح ملی آنگونه که ولی امر مسلمین می دانند “مهمترین مسئله استان یزد آب است” دغدغه‌ای جدی برای حل بحران آب مردم یزد داشته باشند.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا