علمی و فناوری

«یوز» در خیابان‌‌های تهران/ نخستین خودرو تمام‌برقی ایرانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش گروه علم و پیشرفت یولن، چند ساعت پیش بود که تصویری از اولین خودروی برقی ایرانی، در خیابان‌های تهران به یکی از داغ‌ترین پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و به شدت مورد توجه کاربران مجازی قرار گرفت. خودرویی برقی و دو سرنشین که به تازگی مجوز شماره‌گذاری دریافت کرده و حالا راهی خیابان‌های پر ازدحام تهران شده و در مرکز توجه مردم قرار گرفته است. در این گزارش با این خودروی برقی ایرانی بیشتر آشنا شوید.

قصه ساخت اولین خودروی تمام برقی ایرانی

ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به ۶ سال پیش یعنی سال  ۱۳۹۴ بر می‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین  توانستند با  تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند و  پس از  پنج سال تلاش و فرازو نشیب  استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند. 

تا اینکه چند روز پیش سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است.»

او در ادامه گفته بود: « خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.» 

 

خودرو برقی یوز چه ویژگی‌هایی دارد؟

خودروی برقی یوز که توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ kw را دارا است  و با هر بار شارژ در حدود ۳ و  ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش مسیری  ۱۰۰ کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه ۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل  ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد. نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه  بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

 

این خودروی برقی از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص‌های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود ۸۵ درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده‎ است.

یوز ایرانی چه مزیت‌هایی دارد؟

یکی از مزایای مهم خودروی برقی نسبت به خودروی احتراقی کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا، کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت است تا حدی که این مزایا موجب شده است  برخی از کشورها و دولت‌ها به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی مشوق‌هایی برای استفاده از خودروهای برقی در نظر بگیرند.

علاوه برکاهش آلودگی در کلانشهرها، کم حجم بودن و ابعاد کوچک این خودروهای برقی، رانندگی آسان و   کاهش خطر رانندگی و پایداری از جمله مزایای این خودروهای تمام برقی  دانش بنیان است که در صورت تولید انبوه برای مصرف‌کنندگان آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان «پاراکس موتورز» نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می‌رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می‌شود خودروی تمام برقی یوز با  قیمت کمتری به بازار عرضه شود.

 

انتهای پیام/ 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا