بین الملل

یونان: خواستار حضور نظامی آمریکا هستیم

یونان: خواستار حضور نظامی آمریکا هستیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، وزیر امور خارجه یونان روز سه شنبه به قانونگذاران این کشور گفت که  آتن خواهان حضور نظامی آمریکا در یونان  به ویژه در شمال این کشور است زیرا این در خدمت منافع ملی است.

به نوشته روزنامه «اکاثیمرینی» «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان در پارلمان یونان درباره توافقنامه همکاری دفاعی متقابل (MDCA) بین یونان و ایالات متحده، گفت که تمدید این قرارداد از یک دوره یک ساله به پنج سال به ابتکار آتن مورد توافق قرار گرفت.

وزیر خارجه یونان اظهار داشت: «ما هیچ لطفی به آمریکا نکردیم. ما نسبت به منافع کشور سخاوتمند هستیم. ما   حضور پنج ساله  یخواستیم و کتمان نمی‌کنم که دولت حتی ۱۰ سال را در نظر گرفت. ما خواهان حضور نظامی هستیم. ما تظاهر نکردیم که می‌خواهیم پایگاه‌ها از بین بروند. ما خواهان حضور نظامی آمریکا در آلکساندروپولی هستیم.»

ترکیه، همسایه تنش دار با یونان تاکنون واکنشی در این زمینه نشان نداده است.

نخست وزیر یونان  نیزروز دوشنبه گفت که یونان نمی‌تواند تعهدات خود را در قبال عضویت در ناتو در بحبوحه اختلافات ژئوپلیتیکی جاری با ترکیه انکار کند. «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان گفت، برای یونان غیرقابل تصور است که نسبت به آینده و تعهدات خود بی‌تفاوت باشد.

 میتسوتاکیس با اشاره به افزایش تنش‌ها در دریای اژه در روزهای گذشته به دلیل نقض حریم هوایی توسط جنگنده‌های دو طرف گفت، ۱۰ روز پیش تنش بزرگی وجود داشت و سپس متوقف شد، اما ممکن است روزهای آتی از سرگرفته شود.

ترکیه و یونان مدت‌هاست که بر سر آب‌های سرزمینی در دریای اژه و مدیترانه باهم اختلاف دارند. چهارشنبه گذشته یونان، ترکیه را به تنش زایی در دریای اژه و نقض حریم هوایی خود با جنگنده متهم کرد.

 معاون وزارت امور خارجه آمریکا نیز در روزهای گذشته نقض حریم هوایی یونان از سوی جنگنده‌های ترکیه را محکوم کرد و آن را «تحریک آمیز» خواند. «ویکتوریا نولاند» معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که که ایالات متحده از چنین تخلفاتی حمایت نمی‌کند.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا