بین الملل

یونیسف: ۱.۱ میلیون کودک زیر ۵ سال افغانستانی با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند

یونیسف: ۱.۱ میلیون کودک زیر ۵ سال افغانستانی با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل  (یونیسف) هشدار داد که طی سال جاری یک میلیون ۱۰۰ هزار کودک زیر پنج سال افغانستانی با خطر سوء تغذیه شدید مواجه هستند که تقریبا دو برابر آماری است که سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود.

مردم افغانستان در حال حاضر تنها با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم نمی‌کنند بلکه این کشور بدترین خشکسالی را طی چند دهه گذشته تجربه می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها تقریبا نیمی از جمعیت ۳۸ میلیون نفری افغانستان تا پایان سال ۲۰۲۱ در فقر قرار داشتند این در حالی است که انتظار می‌رود این آمار تا نیمه سال ۲۰۲۲ به ۹۷ درصد کل جمعیت این کشور برسد.

پس از سیطره طالبان بر افغانستان، آژانس‌های امداد رسان سازمان ملل تنها توانسته‌اند به ۳۸ درصد از جمعیت افغانستان برای امدادرسانی دسترسی داشته باشند این در حالی است که هشدار داده شده است این آمار طی ۶ ماه آینده به ۸ درصد کاهش خواهد یافت چون تنها ۶۰۱ میلیون دلار از ۴.۴ میلیارد دلار کمک مورد نیاز افغانستان تامین شده است.

از سوی دیگر یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در انگلیس می‌گوید نزدیک به ۱۰ میلیون کودک در افغانستان با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سازمان «Save the Children» در گزارشی اعلام کرده حدود ۹.۶ میلیون کودک در افغانستان در نتیجه جنگ اوکراین و ادامه خشکسالی قادر به تأمین پایدار غذا به صورت روزانه نیستند.

در این گزارش این سازمان خواستار ارائه کمک‌های فوری غذایی برای نجات جان کودکان افغانستان شده، اما اضافه کرده که کمک‌رسانی به تنهایی برای مهار «وخیم‌ترین بحران گرسنگی در این کشور» چاره‌ساز نیست.

در بخشی از این گزارش آمده است: «علی‌رغم آنکه در ماه‌های گذشته مقادیر قابل توجهی غذا به دست خانه‌ها رسیده است، ۱۹.۷ میلیون کودک و بزرگسال که نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند هنوز گرسنه و برای زنده ماندن نیازمند کمک‌های فوری هستند.»

سازمان Save the Children گفت تنها در دو تا سه ماه گذشته ۲۰ هزار نفر در این کشور به قحطی کشانده شده‌اند.

بعد از آنکه طالبان تابستان سال گذشته افغانستان را تصرف کرد ارتباط این کشور با نهادهای بین‌المللی قطع شد. از طرف دیگر، آمریکا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور را مسدود کرده و یک بحران بانکی را در آنجا رقم زده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا سال گذشته دستور بلوکه شدن دارایی‌های افغانستان را صادر کرد و دستور داد که این اموال بلوکه شده میان قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر توزیع شده و بخشی از آن برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان هزینه شود. سخنگوی طالبان امروز گفته آمریکا باید مسئولیت خود را در لغو تحریم‌ها و آزادی سازی منابع ارزی مردم افغانستان انجام دهد. 

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان بهمن‌ماه سال گذشته در کنفرانس خبری در کابل در واکنش به این تصمیم رئیس جمهور آمریکا گفته بود: «ذخایر ارزی افغانستان متعلق به مردم این کشور بوده و باید به صورت کامل به کشور بازگردد.»

وی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته بود که در تصمیم اخیر خود مبنی بر واگذاری بخشی از ذخایر ارزی مسدود شده افغانستان به قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر هزینه کند. آمریکا تا کنون توجهی به چنین درخواست‌هایی نکرده است.

کرزی همچنین درباره حملات یازدهم سپتامبر و ارتباط آن با افغانستان نیز گفت: «اسامه بن لادن از سوی خارجی‌ها به افغانستان آورده شده و این در حالی است که مردم افغانستان سالهاست قربانی تروریسم هستند و  هیچ کس برای این موضوع پرداخت نکرده است.»

مدیر سازمان Save the Children گفت: «هر روز کارکنان ما با کودکانی مواجه هستند که چون فقط یک نان می‌خورند مقابل چشمانمان تلف می‌شوند. کودکان افغانستان، هیچ‌گاه زندگی بدون درگیری را درک نکرده‌اند و اگر به سرعت اقدامی انجام نشود، آنها درکی از دنیای بدون گرسنگی و شکم‌های خالی هم نخواهند داشت.»

مدیر این سازمان گفته با آنکه ۱۸.۹ میلیون کودک و بزرگسال در نیمه دوم سال جاری میلادی نیازمند کمک‌های غذایی خواهند بود، کمک‌های ارائه‌شده برای تهیه غذا تنها برای حمایت از ۳.۲ میلیون نفر کافی خواهد بود.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا