تهران

۱۷ مشکلی که استاندار با آن مواجه است/ آقای منصوری؛ این شما و این مشکلات استان تهران

خبرگزاری یولن _ سردبیری استان‌ها _ مرتضی زلب؛ «تلاش برای توسعه عادلانه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی و حمایت از تولید، اهتمام به حق بهره مندی مردم از هوای پاک و صیانت از محیط زیست و اراضی ملی در سطح استان، رفع مشکلات مردم بالاخص در مناطق حاشیه نشین استان مورد انتظار است» این بخشی از وظایف محول شده به استاندار جدید تهران، محسن منصوری، توسط رئیس جمهور است.

بعد از انتخابات و روی کار آمدن دولت سیزدهم، انتطار مردم برای استفاده از مدیرانی توانمند برای ایجاد تحول در راستای رفع مشکلات و بهبود شرایط فرهنگی،‌ معیشتی، اجتماعی بیشتر شد.

انتخاب استانداری توانمند و جهادی اولین گام برای تحقق تحول در شیوه مدیریت استان است،  برای اینکه این تحول در کل استان تسری پیدا کند، علاوه بر انتخاب مدیران،‌ فرمانداران و مشاوران توانمند و فساد ستیز، شناخت مسائل اساسی استان و مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، راهگشا خواهد بود.

فعلا نمی‌توان درمورد استاندار تهران قضاوتی جامع داشته باشیم، چراکه قضاوت‌ها هنگامی شکل‌ می‌گیرد که عملکرد استاندار را در زمینه‌ها و موقعیت‌های گوناگون و مواجهه با مشکلات مردم مشاهده کنیم.

استان تهران با مرکزیت شهر تهران دارای جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر است که حدود یک میلیون آن در نقاط روستایی ساکن هستند و با مشکلات خاص خود دست‌و پنجه نرم می‌کنند، حاشیه‌نشینی،‌ نبود بیمارستان، تجهیز نبودن بیمارستان‌های شهرستان،‌ نبود آب آشامیدنی، وجود مشکلات زیست محیطی و بی‌کاری از جمله مشکلات اساسی است که به آن‌ها در این گزارش پرداخته شده است.

شهر ری پایتخت گمشده قهرمانان ایران

در سال‌های اخیر به دلیل عدم اهتمام به ورزش در شهرری با افت شدید قهرمانان پروری مواجه شده‌ایم و دیگر از مدال‌های پرتکرار و خوش رنگ مسابقات جهانی و المپیک خبری نیست.

با توجه به حضور پر افتخار ورزشکاران و قهرمانان اهل شهرری در سال‌های قبل، این شهر را طلائی‌ترین شهر ایران در بازی‌های المپیک می‌خوانند.

قهرمانانی چون هادی ساعی، علیرضا دبیر، محمد نصیری، حمید سوریان و دیگر نام آوران و قهرمانان در این شهر متولد شده و رشد کرده‌اند.

وجود این قهرمانان در شهرری فرصت خوبی برای پرورش و هدایت استعدادهای جوانان است که مستلزم برنامه‌ریزی و هدایت ظرفیت‌های مادی و معنوی می‌باشد.

مشکلات زیرساختی از جمله نبود حتی یک ورزشگاه مناسب و در شأن این قهرمانان در شهرری و عدم بیمه برخی از آن‌ها و مشکلات معیشتی و غیره از جمله موارد پیش پای یک قهرمان می‌باشد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرری: سرانه ورزشی فعلی در این شهرستان فقط ۳۸ سانتیمتر برای هر نفر است که از میزان استاندارد آن بسیار کمتر است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرری در ۲۲ شهریور امسال در مصاحبه با رسانه‌ها با بیان این‌ که شهرستان ری اولین شهر طلایی المپیک کشور است، عنوان کرد: این شهرستان امسال بیش از ۱۰ ورزشکار المپیکی داشته است ولی سرانه ورزشی فعلی در این شهرستان فقط ۳۸ سانتیمتر برای هر نفر است که از میزان استاندارد آن بسیار کمتر است.

مرگ تدریجی آثار تاریخی ری

شهرستان ری با وجود آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و سایر اماکن مذهبی همچنین حدود ۲۰۰ اثر باستانی و تاریخی که ۴۰ مورد آن به ثبت آثار ملی رسیده است، از ثروتی عظیم و ظرفیت ویژه‌ای برای گردشگری و جذب گردشگر در بیخ گوش پایتخت و فرودگاه بین‌المللی امام(ره) برخوردار بوده، اما تاکنون برنامه‌ریزی مناسبی در این راستا انجام نشده است.

بی‌توجهی به آثار باستانی و عدم رسیدگی به آن‌ها باعث شده گاه‌گاهی خبرهایی از تخریب عمدی و غیر عمدی آثار باستانی در شهر ری بازنشر شود لذا ضروری است برای حفظ این آثار اقدام ویژه‌ای انجام شود.

برج یک هزار ساله طغرل، کاروانسرای دوقلو، خانه اربابی، دژ رشکان، ارگ سلجوقی، برج نقاره‌خانه، بقعه جوانمرد قصاب،‌ نقش برجسته چشمه علی و دیگر آثار بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه برای حفظ و نگهداری و همچنین معرفی برای تقویت گردشگری هستند.

نرخ بالای تخلفات اداری

به‌کارگیری نیروهای متعهد، پاک دست و فسادستیز و نظارت دقیق بر اجرای قانون در استان یکی از مطالبات جدی مردم می‌باشد، برای نمونه بیشترین تخلفات اداری در شهرری منجر شده است که بالاترین آمار دستگیری دهیاری‌های استان تهران در شهرری باشد.( مطالعه بیشتر)

انتصاب فرمانداران و بخشدارانی فسادستیز، جهادی، مردمی و توانمند که با شجاعت از منافع ملی و حق مردم دفاع کنند خواسته‌ مردم از استاندار است.

ماجرای ۹ ساله بیمارستان ملارد

طرح احداث بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان ملارد با جمعیتی حدود ۴۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۱ با زیربنای ۱۴ هزار متر مصوب شد، ولی تا ۳ سال بعد اتفاقی حاصل نشد و در سال ۱۳۹۴ کار عملیات عمرانی این بیمارستان رسماً آغاز شد.

در حال حاضر ساختمان بیمارستان، احداث شده ولی هنوز تجهیز نشده و بلااستفاده مانده است.

روستاهایی که آب آشامیدنی ندارند!

امروزه آب آشامیدنی سالم یکی از ضروریات زندگی بشر است و حتی تصور زندگی بدون آب، سخت است، ولی اینکه هنوز روستاهایی در پایتخت هستند که آب آشامیدنی خود را از طریق تانکر تأمین می‌کنند، واقعیتی تلخ است.

برای نمونه بخش فشافویه با جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر و با وجود شهرک بزرگ صنعتی شمس آباد، آب آشامیدنی قابل شرب ندارد.

مردم آب مورد نیاز خود را از طریق تانکر آب رسان خریداری و البته عده‌‌ای معدود دستگاه تصویه خانگی برای خود خریداری کرده‌اند.

معضل ترافیک در ورودی بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه

شهرک صنعتی شمس آباد بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه است لذا با وجود تعداد زیادی شرکت و کارگاه، تردد وسایل نقلیه سواری و باری به این شهرک زیاد است و هر روز به دلیل مشکلی که در ورودی شهرک صنعتی وجود دارد ترافیک چند ساعته در اتوبان ایجاد می‌شود.

مسؤولان استانی و کشوری زیادی از این شهرک بازدید کرده و قول برطرف شدن آن را داده‌اند ولی متأسفانه این مشکل تا به حال برطرف نشده است، به نظر برخی کارشناسان با ایجاد یک ورودی دیگر برای شهرک صنعتی مشکل تقریباً برطرف می‌شود.

رفع این مشکل را نه اداره راه،‌ نه شهرداری،‌ و نه شهرک صنعتی برعهده می‌گیرد؛ لذا ایجاد هماهنگی در برطرف شدن این مشکل کاری ضروری است.

 مشکلات شهرک صنعتی شمس‌آباد تنها این موضوع نیست، نبود آب، قطعی برق و غیره از دیگر مشکلاتی است که گویا بی‌متولی مانده است.(مطالعه بیشتر)

 

قطاری که جان می‌گیرد!

کاووسیه محله‌ای در شهر قدس است که ریل قطار از آن عبور کرده و هر سال شاهد از دست دادن جان چند شهروند بر اثر تصادف با قطار هستیم.

طبق قانون علاوه بر رعایت حریم ریلی، برای جلوگیری از بروز حوادث، باید امکاناتی مانند حفاظ، زیرگذر یا روگذر مناسب و غیره احداث شود تا زندگی روزمره مردم مختل نشود؛ مشکلی که هیچ سازمانی در شهر قدس زیر بار آن نمی‌رود و با پاسکاری آن بین شهرداری و ‌اداره راه تا به حال برطرف نشده است.

به چه اندازه مسؤولانی که نسبت به رفع این گونه مشکلات بی‌تفاوت هستند‌،‌ مقصر می‌باشند؟

معادن شن و ماسه شهرقدس، فرصتی برای اشتغال، تهدیدی برای محیط زیست

شهرستان قدس‌ با ۶۹ واحد معدن شن و ماسه و چندین کارخانه آسفالت با مشکل آلودگی هوا مواجه است. برخی از این معادن متعلق به زمانی است که این شهرستان کوچک‌تر بوده و این معادن در حاشیه شهر قرار داشتند، ولی با گذشت سالیان متمادی این معادن در چند قدمی محل سکونت شهروندان قرار گرفته‌اند.

فعالیت این معادن علاوه بر مزایا، ثمرات و فرصت‌های متعدد و بالقوه‌ای که از منظر اقتصادی، تولیدی و اشتغال‌زایی دارد، حاوی مخاطرات و تهدیداتی در عرصه زیست‌محیطی نیز است. چرا که آلودگی و ریزگرد در شهرک‌های نزدیک به معادن مهمان همیشگی مردم است.
یکی از انتظارات مردم این منطقه استفاده از نیروی انسانی در سطوح مختلف متناسب با تخصص افراد، در راستای کاهش آمار بی‌کاری جوانان شهرستان و انتظار دوم رفع مشکل زیست محیطی موجود در شهرستان است.

جولان زمین خواران در دماوند و فیروزکوه

اوضاع زمین خواری در مناطق توابع دماوند روز به روز بدتر می‌شود، «اسب‌چران و سرهار»، «آب سرد»، «جابان و اوچونک»، «نوده»، «هویر»، «مشاء»، «کیلان»، «شهرک سروستان»، «شهرک محمودیه»، «شهرک هوافضا» مناطق نام‌آشنایی از دماوند هستند که اخبار ساخت‌وساز، تصرف، تغییرکاربری و فروش غیرمجاز در آن‌ها، از طریق رسانه‌های سراسری و محلی و نیز مقامات مسؤول این شهرستان به دفعات به گوش رسیده است.

استفاده از روش‌هایی چون نظارت و بازرسی میدانی، به تنهایی روشی کافی برای حفظ اراضی ملی نیست بلکه باید روش‌های نوین در کنار بازرسی‌های میدانی وجود داشته باشد.

برای حفاظت از اراضی ملی در کنار نظارت‌های میدانی، استفاده از روش‌های نوین ضروری است

اردیبهشت امسال تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری تهران و سازمان جغرافیای نیروهای مسلح برای استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای پایش مستمر اراضی ملی استان بسته شد که گامی روبه‌جلو برای حفظ اراضی ملی بود.
لذا تبدیل این تفاهم‌نامه به یک قرارداد عملیاتی برای کوتاه کردن دست متجاوزان به اراضی ملی امری ضروری است.(مطالعه بیشتر)

کلنگی که از سال ۷۲ بر زمین مانده است!

بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابی شهریار که سال ۷۲ توسط رئیس جمهور وقت، هاشمی رفسنجانی کلنگ‌زنی شد هنوز تکمیل نشده است و هر ساله توسط مسئولان مختلف وعده تکمیل آن شنیده می‌شود.

به دلایل عدم تکمیل این بیمارستان نمی‌پردازیم ولی انتظار مردم از استاندار این است که تکلیف این بیمارستان را مشخص کند.

شهرستانی بدون تخت بستری

شهرستان پردیس با جمعیتی بیش از ۱۶۰ هزار نفر دارای دو بیمارستان، یکی در پردیس و دیگری در بومهن است که هیچ‌یک تجهیزات کافی و لازم برای یک بیمارستان، همچون تخت بستری، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی و غیره را ندارند و خدماتی در حد یک درمانگاه را به شهروندان ارائه می‌دهند.

کمبود تخت بستری، آمبولانس و دیگر تجهیزات لازم در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد و نسبت امکانات درمانی با جمعیت، نسبتی نامناسب است.

کمبود دکل‌های مخابراتی

برخی مناطق در رباط کریم از جمله شهرجدید پرند مشکل آنتن‌دهی خطوط تلفن همراه و اینترنت را دارند که کمبود تعداد دکل های مخابراتی یکی از علل بروز این مشکل در منطقه است.

لازم است در تمامی شهرستان‌ها این مشکل برطرف شود، اداره مخابرات که خود از مسؤولان مستقیم است، همچون مردم از وجود این مشکل بارها در رسانه‌ها گلایه کرده ولی مشکلی رفع نشده است.

متروی اسلامشهر مطالبه مردم 

نبود منابع مالی برای تکمیل متروی اسلامشهر باعث شده است تا این پروژه تکمیل نشود. تکمیل این پروژه منجر به کاهش ترافیک مسیرهای جاده‌ای اسلامشهر به سمت تهران و نیز جنوب غرب تهران خواهد شد.

تامین منایع مالی متروی اسلامشهر تا قبل از سال ۹۷ بر عهده دولت بود که پس از آن تکمیل این پروژه به شهرداری واگذار شده است، شهرداری با این استدلال که بودجه کافی ندارد این پروژه را ناتمام گذاشته است.

ایجاد مترو برای شهرستا‌ن‌ها یکی از مطالبات جدی مردم پرند، پاکدشت و دیگر مناطق است.

فرونشست زمین، بحرانی در تهران

نرخ فرونشست در تهران ۱۸ تا ۲۵ سانتی‌متر در سال اعلام می‌شود در حالی که استاندارد جهانی آن ۴ میلی‌متر در سال است؛ یعنی اگر میزان فرونشست زمین از ۴ میلی‌متر در سال بیشتر باشد باید شرایط بحرانی اعلام شود.

برای اندازه گیری فرونشست، علاوه بر عکس‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، از اندازه‌گیری روی زمین با دستگاه‌های

تعداد دستگاه‌های اندازه گیری فرونشست زمین، در تهران لازم است بیشتر باشند

GPS استفاده می‌شود که این نوع اندازه‌گیری اعتبار بیشتری از عکس‌های ماهواره‌ای دارد و برای صحت‌سنجی داده‌های ماهواره‌ای نیز به کار می‌رود. تعداد این دستگاه‌ها در استان تهران حدوداً ۱۲ عدد است که کافی نیست.(مطالعه بیشتر)

بازار بی‌سروسامان مسکن

مشکلی که منحصر به یک یا دو شهرستان نمی‌شود و نیازمند توجه ویژه و نگاهی دقیق است چرا که گرانی قیمت خانه، ‌خریداران واقعی خانه را گیج کرده است، و به ظاهر هیچ اهرمی برای کنترل این افزایش قیمت وجود ندارد.
افزایش اجاره بهاء و قیمت خانه باعث بروز مشکلاتی از جمله حاشیه‌نشینی و ایجاد اتفاقاتی نوظهور مانند اجاره پشت بام در تهران شده است. بخشی از مشکلات بازار مسکن ناشی از وجود دلالان و افزایش خانه‌های خالی می‌باشد.

شوراهای بی‌خاصیت هماهنگی 

شوراهای هماهنگی مختلفی با موضوعات فرهنگی، امنیتی، روابط عمومی و غیره در استان وجود دارد و برگزاری می‌شود؛ شوراهایی که قاعدتاً رسالت‌شان خدمت‌رسانی دقیق‌تر، سریع‌تر و بهتر به مردم است.

این تعداد شورای هماهنگی، چرا منتهی به هماهنگی حداکثری بین مسؤولان نشده است؟ حذف موارد غیرضروری و بی‌فایده و نگاهی تحولی به ساختار موارد لازم و تحول عملکرد آن‌ها به سمتی که کارایی‌شان در راستای خدمات‌رسانی به مردم بیشتر شود کاری ضروری است.

مسئله فرهنگ

در کنار تمامی مسائل و مشکلاتی که وجود دارد و قطعاً رفع آن‌ها ضروری است، نباید از فرهنگ که همانند هوا است و باید پاکیزه بماند غافل شویم.

فرهنگ، مسئله‌ای زیرساختی است که معمولا مسؤولان حداکثر نگاهی مناسبت‌‌محور به فعالیت‌های فرهنگی دارند و نهایت‌کار فرهنگی برای دسته کثیری از مسؤولان برگزاری چند برنامه برای اقشار مختلف در مناسب‌های تقویمی است. این نوع نگرش نشان‌دهنده مظلومیت فرهنگ می‌باشد.

لذا تسری نگاه فرهنگی به تمامی ابعاد مدیریتی و تدوین پیوست فرهنگی برای همه فعالیت‌ها ضروری است. فرهنگ عمومی نیازمند هماهنگی دقیق بین متولیان فرهنگ، و نگاه درست آن‌ها به فرهنگ است.

حاشیه‌نشینی، شهرنشینی، کودکان کار، مواد مخدر و غیره همگی از مشکلاتی می‌باشند که برای ایجاد تحول، علاوه بر تصمیمات تخصصی مربوطه نیازمند نگاه فرهنگی هستند.

سخن آخر

آخر اینکه این‌ها بخشی از مشکلات استان تهران بود که مردم چشم انتظار رفع آن‌ها هستند، لذا امید است همچنانی که استاندار در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت، مسؤولیت اجرای سیاست‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند را دارد، با التزام به نگاهی تحولی و فرهنگی به مسائل استان و با انتخاب مدیران، مشاوران و فرماندارانی توانمند، جهادی و فسادستیز، گامی موثر در راستای کاهش بحران‌های پایتخت بردارد.

انتهای پیام/۶۷۰۷۸/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا