سلامت

۶۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی در مناطق قرمز کرونایی هستند

محمد دهقانی روز شنبه در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: ۱۲ درصد جمعیت استان در شهرستان‌های نارنجی و ۲۹ درصد در شهرستان‌های زرد هستند که اگر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود درصد قابل توجهی از جمعیت استان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وی گفت: در حال حاضر شرایط استان به لحاظ ابتلا به کرونا ثابت است و روند بیماران سرپایی ثابت شده که پیش‌بینی کننده کاهش روند بستری‌ها در صورت استمرار این روند خواهد بود اما هنوز آمار نزولی نشده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: درخصوص رنگ‌بندی نیز تغییر ایجاد شده فقط جابه‌جایی شهرستانی است که در هفته جاری طبس به شهرستان‌های قرمز اضافه و نهبندان از وضعیت قرمز خارج شد.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، قاینات و طبس وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان زرد رنگ (متوسط خطر) هستند.

دهقانی از کاهش میزان مراجعه جامعه هدف به مراکز واکسیناسیون استان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نوبت سوم تزریق واکسن کرونا هم آغاز شده اما هفته به هفته استقبال کمتر می‌شود در حالی که انواع واکسن در استان موجود است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۸۳ درصد جمعیت هدف خراسان جنوبی نوبت اول و ۶۳ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کردند اما با احتساب جمعیت زیر ۱۲ سال استان ۶۲ درصد نوبت اول و ۴۸ درصد نوبت دوم واکسن را دریافت کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واکسیناسیون در شهرستان‌های فردوس و بیرجند از درصد بالاتری برخوردار است اما در شهرستان‌های خوسف و درمیان به ترتیب ۶۵ و ۶۹ درصد جامعه هدف واکسینه شدند که علت اصلی آن استقبال کم است.

وی اظهار داشت: جامعه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال نیز تاکنون ۷۵ درصد دز اول و ۴۵ درصد دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

دهقانی درباره نحوه بازگشایی و فعالیت مدارس گفت: تکلیف ما در مورد مدارس و دانشگاه‌ها روشن نیست و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم اخیرا مطرح نشده لذا اگر اداره کل آموزش و پرورش دستورالعمل صریحی در اختیار دارد، اطلاع‌رسانی کند تا خانواده‌ها از سردرگمی خارج شوند.

وی افزود: بعد از ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس زیر ۳۰ نفر روستایی و عشایری و دروس عملی هنرستان‌ها و کاردانش هنوز هیچ دستورالعملی برای بازگشایی به دانشگاه علوم پزشکی ارسال نشده است.

دبیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: با توجه به اهمیت سلامت دانش‌آموزان قبل از هرگونه بازگشایی مدارس باید شورای سلامت مدرسه تشکیل شود و مصوبات را به دانشگاه علوم پزشکی ابلاغ کنند در غیر این صورت اگر برای دانش‌آموزی اتفاقی بیفتد، مسئولیت آن متوجه مدیر مدرسه خواهد بود.

وی از رعایت ۸۹ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس استان خبر داد و گفت: میزان رعایت در مدارس روستایی مقداری پایین‌تر است.

دهقانی واکسینایبون مادران باردار را مورد تاکید قرار داد و افزود: مادران بالای ۱۸ سال و کسانی که سه ماه از بارداری را گذرانده‌اند باید واکسینه شوند که تاکنون از هفت هزار و ۸۷۱ مادر، سه هزار و ۲۵۰ نفر دز اول و هزار و ۵۲۹ نفر دز دوم را دریافت کردند و از آنجا که جزو گروه‌های پرخطر هستند ترغیب این افراد به دریافت واکسن ضروری است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: مدارس روستایی و عشایری، کاردانش و فنی و حرفه‌ای از سوم مهر ماه همزمان با سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کردند و در مرحله دوم ۱۵ آبان ماه مدارس برای مقطع متوسطه دوم به صورت حضوری بازگشایی شدند، در حال حاضر نیز طبق مصوبات از ابتدای آذر مدارس متوسطه اول و ابتدایی بازگشایی خواهند شد.

محمدعلی واقعی افزود: مدارس استان در مرحله اول بازگشایی برای ۵۰ هزار دانش‌آموز و مرحله دوم برای ۳۲ هزار دانش‌آموز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعال شدند و در مرحله سوم بقیه دانش‌آموزان فعالیت خود را در مدارس آغاز خواهند کرد.

وی گفت: همه تلاش ما بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است و مدارس آماده پذیرش دانش‌آموزان هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: تمامی دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه کنترل می‌شوند و در صورت هرگونه علایم بیماری از ورود به مدرسه ممانعت می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه این نشست موضوع بازگشایی مدارس را از دغدغه‌های خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا مدارس مقطع متوسطه دوم از نیمه آبان حضوری شد و متوسطه اول نیز از اول آذرماه شروع می‌شود.

حمید ملانوری افزود: برای مقطع ابتدایی استعلام می‌کنیم و هر آنچه مصوبه ستاد ملی کرونا باشد، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

براساس آخرین رنگ‌بندی از امروز (۲۲ آبان) سه شهرستان بیرجند، قاینات و طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر)، شهرستان‌های نهبندان و بشرویه وضعیت نارنجی (پرخطر) و سایر شهرستان‌های استان وضعیت زرد رنگ (متوسط خطر) را دارند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا