همدان

۸۶ درصد مدارس همدان مجوز فعالیت دارند/ ورود ۵۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه

نعمت الله بحیرایی در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در همدان با اشاره به بازگشایی مدارس متوسطه دوم در استان اظهار کرد: اوایل مهرماه وزارت آموزش و پرورش شیوه‌نامه فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس را با شرایط بیماری کووید ۱۹ ابلاغ کرد که حضور دانش‌آموزان در مدارس با سه اولویت باید پیش می‌رفت و آموزش غیرحضوری نیز در شبکه شاد پیگیری می‌شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۸۰ درصد دانش‌آموزان تمام دوره‌های تحصیلی استان احراز هویت شده و از طریق شبکه شاد تحصیل می‌کنند گفت: علاوه بر فعالیت غیرحضوری دانش‌آموزان، شرایط حضوری نیز فراهم شده و می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌هایی وارد کلاس‌های مدارس شوند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان با تاکید به اینکه طبق شیوه‌نامه وزارت آموزش و پرورش از سوم مهرماه به صورت اولویت‌بندی بازگشایی مدارس انجام شد افزود: گروه اول به چند دسته تقسیم شدند که می‌توان به حضور دانش‌‌‌آموزان در مدارس دارای کلاس‌‌های زیر ۱۵ نفر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هر مدرسه روستایی دارای کلاس کمتر از ۱۵ نفر از نیمه اول مهرماه کار خود را آغاز کرد گفت: کارگاه‌های تمام هنرستان‌ها و دروس مهارتی نیز در این گروه قرار گرفتند و نیمه اول مهرماه کار خود را آغاز کردند.

بحیرایی با اشاره به اینکه تنها پایه‌های اول مدارس ابتدایی به صورت مدیریت شده یعنی روزی سه یا چهار نفر و به صورت دو یا سه ساعت در روز در مدارس حضور یافتند ادامه داد: دسته دوم گروه اول ویژه مناطق روستایی و عشایری با مدارسی‌ زیر ۳۰ نفر بود که از نیمه دوم مهرماه کار خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه گروه دوم مدارسی با زیر ۳۰۰ نفر دانش‌آموز بودند که باید طبق شیوه‌نامه‌هایی از نیمه اول آبان ماه بازگشایی می‌شدند گفت: اولویت سوم مدارسی با بیش از ۳۰۰ نفر دانش‌آموز بود تا کار خود را آغاز کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه این روند طبق روال قبلی بود که بر اساس آن اقدام به صدور مجوز بازگشایی مدارس کردیم افزود: مدیران مدارس ابتدا باید در سامانه وزارت آموزش و پرورش چک لیست بهداشتی را پر می‌کردند و طبق آن و اولویت‌های موجود صدور مجوز در مناطق مختلف انجام می‌شد و بازگشایی صورت می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه طبق این اولویت‌ها قرار بود چرخه واکسیناسیون به طور کامل بین دانش‌آموزان ۱۲ سال به بالا، خانواده‌ها، معلمان و عوامل مرتبط با دانش‌آموز نظیر رانندگان سرویس مدارس انجام شود گفت: به هر دلیلی این چرخه کمی با تاخیر پیش رفت و ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای صادر کرد تا زمان واکسیناسیون کامل،کمی بازگشایی مدارس با تاخیر انجام شود.

بحیرایی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده بود که از ابتدای آبان ماه هر مجوزی برای مدارس صادر شد متناسب با این سه اولویت و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باشد اضافه کرد: در دستورالعمل‌های موجود نکاتی عنوان شده بود که مثلا دانش‌‌آموزان باید یک و نیم متر در کلاس درس از هم فاصله داشته باشند و برای هر دانش‌آموز ۲.۲۵ متر مربع مساحت اختصاص یابد.

وی با تاکید به اینکه ما نیز به مدیران تاکید کردیم که هر کلاسی بیش از ۱۵ دانش‌آموز نباشد گفت: به معلمان توصیه کردیم که هر کلاس با بیش از ۳۰ دانش‌آموزان به سه گروه و کمتر از آن به دو گروه تقسیم شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان بیان کرد: مساحت کلاس باید اجازه می‌داد تا ۱۵ دانش‌آموز جای گیرد و برخی از کلاس‌هایی که ۲۰ متر مربع مساحت دارند که البته تعداد کمی را شامل می‌شوند، ۱۵ نفر گنجایش نداشتند و به اینها گوشزد شده بود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای آبان‌ماه صدور مجوزها را متوقف کرده و اعلام کردیم تنها مدارس دارای مجوز اقدام به بازگشایی مدارس کنند گفت: از بین ۲ هزار و ۶۵۰ مدرسه، تا ابتدای آبان ماه  ۲ هزار و ۲۲۵ مدرسه مجوز گرفتند تا طبق سه اولویت حضوری شوند.

بحیرایی با بیان اینکه از ابتدای آبان ماه به تصویب ستاد ملی کرونا صدور مجوز متوقف شد و سه اولویت چهارم، پنجم و ششم اضافه شد افزود: اولویت چهارم، مدارس دوره متوسطه در همه شاخه‌ها با هر جمعیتی یعنی هنرستان‌ها و متوسطه دوم نظری بودند که از ۱۵ آبان ماه بازگشایی شوند.

وی با اشاره به اینکه در اولویت پنجم مدارس دوره اول متوسطه با هر آماری از ابتدای آذرماه بازگشایی می‌شدند عنوان کرد: طبق اولویت ششم مدارس ابتدایی با هر آماری از ابتدای آذرماه طبق مصوبه ۹۱ ستاد ملی کرونا آماده بازگشایی بودند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه برای مدارسی که به علت نداشتن زیرساخت‌های بهداشتی مجوز داده نشده بود، بعد از آبان ماه طبق سه اولویت بعدی مجوز صادر شد عنوان کرد: روز گذشته از چند مدرسه متوسطه بازدید داشتیم  که خوشبختانه روند کار مطلوب پیش می‌رود.

وی تصریح کرد: مدارسی که قبلا مجوز دریافت کرده بودند، کار را با رعایت دستورالعمل‌ها آغاز کرده‌ بودند و مدارس دوره دوم متوسطه نیز که از قبل مجوز دریافت نکرده بودند و هفته گذشته دریافت کردند، کار را خود را روز گذشته آغاز کرده‌ بودند.

بحیرایی با تاکید به اینکه البته این بازگشایی‌های مدارس استان با قطعیت و به صورت صدرصدی نیست گفت: بر اساس رعایت پروتکل‌ها، فاصله‌ها و مساحت‌ها دانش‌آموزان به گروه‌های زوج و فرد تقسیم شدند و به صورت کامل در طول هفته در مدارس حضور ندارند و کمتر از روزهای عادی است.

وی با اشاره به اینکه این گروه‌بندی نیز بر عهده شورای مدارس است که مکتوب به والدین اعلام کرده‌اند تا دانش‌آموزان طبق آن وارد کلاس‌ها شوند افزود: سعی کردیم حضور دانش‌آموزان را طوری آغاز کنیم که دز اول و دوم واکسن را تزریق کرده باشند.

تزریق دز اول واکسن توسط ۸۰ درصد دانش‌آموزان همدان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان از تزریق دز اول واکسن توسط ۸۰ درصد دانش‌آموزان استان خبر داد و گفت: تا جمعه هفته گذشته نیز ۳۰ درصد این دانش‌آموزان دز دوم را تزریق کرده بودند که امیدواریم تا پایان این هفته میزان قابل توجهی را دربرگیرد.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی دوره دوم متوسطه را با دانش‌آموزانی آغاز کردیم که دز دوم واکسن را نیز تزریق کرده بودند افزود: والدین در جریان باشند حضور دانش‌آموزان در مدارس مدیریت شده و حضور هر یک از فرزندان آنها در مجموعه‌های آموزشی و تربیتی تعیین شده و وقت مشخصی دارد.

بحیرایی با بیان اینکه کلاس‌ها با رعایت کامل پروتکل بهداشتی برگزار و نظارت می‌شود گفت: سازمان بسیج نیز در این زمینه نقش آفرینی کرده و استانداری نیز پیگیری لازم را دارد تا مدارس ایمن باشند و هیچ نگرانی برای والدین و دانش‌آموزان نباشد.

وی با اشاره به اینکه زمان آموزش حضوری در کرونا نسبت به شرایط عادی نیم ساعت کمتر شده است افزود: به دبیران گفته شده نسبت به زمان حضور دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی لازم را در فضای مجازی داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه هیچ دانش‌آموزی با آموزش حضوری و یا مجازی از تحصیل عقب نخواهد ماند گفت: اکثر دبیران نیز بعد از ظهرها کلاس‌های رفع اشکال برگزار می‌کنند و پیگیر درس دانش‌‌آموزان خود هستند.

وی با اشاره به اینکه مدارس ما در دوره دوم متوسطه کار را آغاز کردند و مدارسی که مجوز دریافت کردند کار را آغاز و آنهایی که مجوز نگرفتند از ابتدای آذرماه در دوره اول متوسطه مجوز دریافت می‌کنند تا بازگشایی شوند افزود: امیدواریم این فرایند با حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد چرا که تعطیلی مستمر مدارس خود آفت است.

بحیرایی تاکید کرد: بخشی از فعالیت آموزش و پرورش و جریان تربیت و یادگیری مهارت‌های اجتماعی و زندگی و نیز پیاده‌سازی ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت با حضور دانش‌آموز در مدرسه میسر است.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد از دانش‌‌آموزان از روز گذشته راهی مدارس شدند خاطرنشان کرد: در دوره دوم متوسطه تقریبا ۳۵ هزار دانش‌‌آموز هستند و چون گروه‌بندی شدند شاید بتوان گفت که با شروع بازگشایی ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها در روز اول کار را رسما به صورت حضوری آغاز کردند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه روزهای پنج‌شنبه نیز به زمان آموزش دوره دوم متوسطه اضافه شده است گفت: تا پایان هفته ۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان هنرستانها و نظری به صورت گروه‌بندی وارد مدارس خواهند شد.

وی در پایان بیان کرد: تا چهارشنبه هفته گذشته ۸۶ درصد مدارس استان مجوز فعالیت گرفتند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا