سلامت

۹۰ درصد مسمومیت با شوینده‌ها در منازل رخ می‌دهد

۹۰ درصد مسمومیت با شوینده‌ها در منازل رخ می‌دهد

نوشین محمد حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت یولن به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت (یکم تا هشتم آبان) افزود: مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایش داشته و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: استفاده از پاک‌کننده‌هایی مانند جوهرنمک، مواد شوینده و لک‌بر، لوله‌بازکن، لاک‌پاک‌کن، سموم حشره‌کش و جونده‌کش، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت خطرناک است و این مواد در صورت بلعیده شدن و تماس با پوست و چشم یا تنفس، بسیار سمی هستند؛ بنابراین هنگام استفاده از شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های شیمیایی، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا خوب در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارهای سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زنند.

محمد حسینی ادامه داد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده کنید همچنین همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی بلافاصله در آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای حتی در دسترس کودکان قرار نگیرد. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آنها نگهداری کنید. هرگز این فراورده‌ها را در ظروف مواد خوراکی (مثل بطری نوشابه) نگه ندارید.

وی تاکید کرد: ممکن است کودکان اشتباهی این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند. در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر آن محل را با آب فراوان شست‌وشو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنید و از تلقین استفراغ این مواد اسیدی و بازی در افراد مسموم دوری کنید.

 مسمومیت با گزش جانداران شایع است

محمد حسینی درباره مسمومیت‌های ناشی از گزش جانوران سمی، گفت: گزش عقرب سالانه ۶۳ تا ۶۸ درصد از گزیدگی‌ها را شامل می‌شود، مار با ۱۹ درصد، زنبور با ۱۳ درصد و سایر جانداران سمی دریایی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، در مناطق گرمسیر بیشتر مراجعات مربوط به مسمومیت‌ها، ناشی از گزش جانوران سمی خصوصاً عقرب و مارهای سمی است.

 مسمومیت با قارچ سمی و گیاهان سمی 

 مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم. در سه سال اخیر بیشتر موارد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند، بروز پیدا کرده و این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری است.

محمد حسینی اظهار داشت: براساس آمارهای دریافت شده از بیمارستان‌های در کشور در سال‌های اخیر،  عمدتا مسمومان مراجعه‌کننده به بیمارستان ۸۶ درصد بزرگسال و ۱۴ درصد آنها کودکان زیر ۱۲ سال بوده‌اند و در این بین ۶۰ درصد از مراجعه کنندگان مرد و ۴۰ درصد زن هستند.

۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان

وی با اشاره به گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی کشور اضافه کرد: بیشتر مرگ ناشی از مسمومیت در کشور ما در مردان اتفاق می‌افتد به طوری که متاسفانه تقریبا ۸۰ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در مردان و ۲۰ درصد آن در زنان رخ می‌دهد. ۵۲ درصد مسمومیت‌ها تعمدی و ۴۸ درصد مسمومیت‌ها اتفاقی است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا