البرز

افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام زراعی در طی 40 سال گذشته

افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام زراعی در طی 40 سال گذشته

به گزارش یولن از البرز؛ به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر؛ معاون پژوهش و فناوری از تقارن برگزاری این گردهمایی در برهه زمانی نزدیک شدن به خوداتکایی تولید غلات کشور و خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن محصول گندم در سال جاری ابراز خرسندی کرد.

جعفری تصریح کرد: در کنار تلاش کشاورزان و تولید کنندگان، شرایط اقلیمی، مولفه های فنی، دانشی و عوامل حمایتی (قیمت تضمینی گندم، یارانه بذر و …) در افزایش خرید تضمینی گندم و دستیابی به خود کفایی درتولید غلات تاثیر گذار است .

وی در ادامه افزود: در حوزه فنی و دانشی اقدامات بسیار مهمی در موسسات و مراکز تحقیقاتی اتفاق افتاده است.

جعفری به معرفی رقم به عنوان مهمترین اقدام موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اشاره و اظهار داشت: برای تامین ارقام متناسب با اقلیم های مختلف کشور مشکلی وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، افزایش عملکرد تولید را مدیون ارقام اصلاح شده توسط محققان بخش کشاورزی و معرفی رقم را یکی از شاه بیت های افزایش تولید محصول در کشور عنوان کرد وبر احصاء عوامل مختلف افزایش تولید در استان های پیشرو تولید محصولات غلات و تعریف بسته هایی با احتساب شرایط به زراعی، نوع رقم، آفات و بیماری ها متناسب با اقلیم های مختلف کشور تاکید کرد.

جعفری با اشاره به افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام در طی 40 سال گذشته گفت: محققان در فرایندهای اصلاحی ارقام علاوه بر عملکرد متناسب با شرایط اقلیمی به تنش های زنده و غیرزنده هر منطقه توجه داشته باشند.

وی بر بالا بردن بهره وری آب در کشت محصولات کشاورزی از طریق تولید ارقام اصلاح شده متحمل به خشکی و استفاده از ظرفیت های سایر موسسات تحقیقاتی در مقابله با تنش های زیستی و غیر زیستی تولید ارقام تاکید نمود.

مجله خبری یولن

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا